Mitä on lapsen etu : sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä lapsen edusta toimintaa ohjaavana periaatteena
Lääkkö, Johanna (2015)
Lääkkö, Johanna
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus selvittää sosiaalityöntekijöiden näkemyksiä lapsen edun sisällöstä heidän käytännön toimintaansa ohjaavana periaatteena sekä keinoista edistää lapsen edun toteutumista. Tutkimuskysymyksiä ovat, mitä lapsen etu tarkoittaa sosiaalityöntekijöiden mielestä sekä miten sosiaalityöntekijät käytännössä edistävät lapsen etua työtehtävissään.
Lapsen etu jaettiin tutkimuksessa hyvinvoinnin, osallisuuden, turvallisuuden ja tulevaisuuden käsitteiksi, jotka johdettiin Yhdistyneiden Kansakuntien lapsen oikeuksien sopimuksesta ja lapsen etua koskevasta kirjallisuudesta. Tutkimukseen haastateltiin laissa riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa (29.4.2011/394) tarkoitetun sovittelun käräjätuomarisovittelijan asiantuntijaavustajina toimivia sosiaalityöntekijöitä sekä laissa lapseen kohdistuneen seksuaali- ja pahoinpitelyrikoksen selvittämisen järjestämisestä (19.12.2008/1009) tarkoitettujen lasten ja nuorten oikeuspsykiatrian yksiköiden sosiaalityöntekijöitä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Aineistosta ilmeni teoriasta johdettujen käsitteiden vaikutus lapsen etuun. Myös vanhemmuus ja ihmissuhteet nähtiin osana lapsen etua. Sosiaalityöntekijöiden vastaukset olivat pääsääntöisesti yhteneväisiä teorian kanssa. Vastauksissa ei kuitenkaan mainittu ihmisoikeuksia kertaakaan. Lapsen edunvalvojan merkitystä lapsen osallisuuteen tai etuun ei mainittu vastauksissa. Merkittävimpinä lapsen edun ja tulevaisuuden edistämisen työkaluina nähtiin sosiaalityöntekijöiden oma asiantuntijuus ja moniammatillisuus.
Sosiaalityöntekijät eivät aina koe käytännön työtehtäviänsä lapsen etuun vaikuttavina. Sosiaalityöntekijöiden pitäisi reflektoida toimintaansa myös osana moniammatillista ryhmää lapsen edun kautta. Lapsen tilanne pitäisi nähdä kokonaisvaltaisesti myös oman työnsä ulkopuolelta. Lapsen etua voi edistää tapaamatta lasta. Lapsen etu pitäisi nähdä lapsen edun mukaisena toimintana silloin, kun sen halutaan ohjaavan toimintaa. Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä päätöksentekoa ohjaavana asiakirjana pitäisi korostaa sosiaalityössä ja opinnoissa. Lapsen edun osakäsitteet vaikuttavat toinen toisiinsa. Arviointi ja tulevaisuuteen suuntautuva ajattelutapa ovat tärkeitä, koska ne tekevät lapsen edun mukaisen toiminnan näkyväksi nykyhetkessä. Lapsen tulevaisuutta ja viranomaistoiminnan vaikutusten arviointia tulisi pohtia enemmän ja järjestelmällisemmin. Lapsen etu tulevaisuudessa on tärkeää määritellä, koska lapsen kannalta parhaaseen lopputulokseen vaikutetaan parhaiten juuri nyt. This study determines social workers views on child’s best interest as the leading principle of their work and social workers ways to promote it. Study finds out what do social workers understand by child’s best interest and how do they promote it.
In this study child’s best interest is seen as child’s well-being, participation, protection and future. Concepts were derived from the Convention of the Rights of the Child and from literature. Social workers working in District Court as expert assistants and in university hospitals’ forensic psychiatry units were interviewed for the study. The interviews were analyzed by content.
Study showed that child’s well-being, participation, protection and future have impact on child best interest. Parenting and relationships were also seen as part of child’s best interest. Social workers’ views and theory about child’s best interest were generally consistent. However human rights weren’t mentioned at the interviews. Neither was child’s trustee’s impact on child’s participation mentioned. Social workers’ expertise and multiprofessional teamwork were seen as two of the most significant tool in promoting child’s best interest and child’s future.
Social workers do not always see their work effecting child’s best interest. Social workers should reflect their actions also as part of the multiprofessional team. Social workers should see child’s situation comprehensively also outside their own work. Child’s best interest can be promoted without seeing the child. Child’s best interest should be seen as operating in the best interest of the child when talking about it as a leading principle of work. The importance of the Convention of the Rights of the Child should be emphasized in social work and social work studies as a guiding document in decision making. Child’s well-being, participation, protection and future all affect one another. Assessment of work and future orientated way of thinking are important because they make operating in the best interest of the child visible in the present moment. Child’s future and assessment on authorities’ impacts on it should be reflected more often and more systematically as well. It’s important to define child’s best interest in the future because the best outcome for the child is affected right now.
Lapsen etu jaettiin tutkimuksessa hyvinvoinnin, osallisuuden, turvallisuuden ja tulevaisuuden käsitteiksi, jotka johdettiin Yhdistyneiden Kansakuntien lapsen oikeuksien sopimuksesta ja lapsen etua koskevasta kirjallisuudesta. Tutkimukseen haastateltiin laissa riita-asioiden sovittelusta ja sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa (29.4.2011/394) tarkoitetun sovittelun käräjätuomarisovittelijan asiantuntijaavustajina toimivia sosiaalityöntekijöitä sekä laissa lapseen kohdistuneen seksuaali- ja pahoinpitelyrikoksen selvittämisen järjestämisestä (19.12.2008/1009) tarkoitettujen lasten ja nuorten oikeuspsykiatrian yksiköiden sosiaalityöntekijöitä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Aineistosta ilmeni teoriasta johdettujen käsitteiden vaikutus lapsen etuun. Myös vanhemmuus ja ihmissuhteet nähtiin osana lapsen etua. Sosiaalityöntekijöiden vastaukset olivat pääsääntöisesti yhteneväisiä teorian kanssa. Vastauksissa ei kuitenkaan mainittu ihmisoikeuksia kertaakaan. Lapsen edunvalvojan merkitystä lapsen osallisuuteen tai etuun ei mainittu vastauksissa. Merkittävimpinä lapsen edun ja tulevaisuuden edistämisen työkaluina nähtiin sosiaalityöntekijöiden oma asiantuntijuus ja moniammatillisuus.
Sosiaalityöntekijät eivät aina koe käytännön työtehtäviänsä lapsen etuun vaikuttavina. Sosiaalityöntekijöiden pitäisi reflektoida toimintaansa myös osana moniammatillista ryhmää lapsen edun kautta. Lapsen tilanne pitäisi nähdä kokonaisvaltaisesti myös oman työnsä ulkopuolelta. Lapsen etua voi edistää tapaamatta lasta. Lapsen etu pitäisi nähdä lapsen edun mukaisena toimintana silloin, kun sen halutaan ohjaavan toimintaa. Lapsen oikeuksien sopimuksen merkitystä päätöksentekoa ohjaavana asiakirjana pitäisi korostaa sosiaalityössä ja opinnoissa. Lapsen edun osakäsitteet vaikuttavat toinen toisiinsa. Arviointi ja tulevaisuuteen suuntautuva ajattelutapa ovat tärkeitä, koska ne tekevät lapsen edun mukaisen toiminnan näkyväksi nykyhetkessä. Lapsen tulevaisuutta ja viranomaistoiminnan vaikutusten arviointia tulisi pohtia enemmän ja järjestelmällisemmin. Lapsen etu tulevaisuudessa on tärkeää määritellä, koska lapsen kannalta parhaaseen lopputulokseen vaikutetaan parhaiten juuri nyt.
In this study child’s best interest is seen as child’s well-being, participation, protection and future. Concepts were derived from the Convention of the Rights of the Child and from literature. Social workers working in District Court as expert assistants and in university hospitals’ forensic psychiatry units were interviewed for the study. The interviews were analyzed by content.
Study showed that child’s well-being, participation, protection and future have impact on child best interest. Parenting and relationships were also seen as part of child’s best interest. Social workers’ views and theory about child’s best interest were generally consistent. However human rights weren’t mentioned at the interviews. Neither was child’s trustee’s impact on child’s participation mentioned. Social workers’ expertise and multiprofessional teamwork were seen as two of the most significant tool in promoting child’s best interest and child’s future.
Social workers do not always see their work effecting child’s best interest. Social workers should reflect their actions also as part of the multiprofessional team. Social workers should see child’s situation comprehensively also outside their own work. Child’s best interest can be promoted without seeing the child. Child’s best interest should be seen as operating in the best interest of the child when talking about it as a leading principle of work. The importance of the Convention of the Rights of the Child should be emphasized in social work and social work studies as a guiding document in decision making. Child’s well-being, participation, protection and future all affect one another. Assessment of work and future orientated way of thinking are important because they make operating in the best interest of the child visible in the present moment. Child’s future and assessment on authorities’ impacts on it should be reflected more often and more systematically as well. It’s important to define child’s best interest in the future because the best outcome for the child is affected right now.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]