Ryhmäyttäminen oppilaiden kokemana
Vanha, Tiia (2015)
Vanha, Tiia
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506241252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506241252
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, miten kahdeksasluokkalaiset kokevat ryhmäyttämisen. Lisäksi tutkimuksen yhtenä päälinjana oli tutkia, millaisena oppilaat kokevat heidän luokkansa sosiaalisen tilan. Tutkin myös millainen yhteys ryhmäyttämisellä ja luokan sosiaalisilla suhteilla oli oppilaiden koulussa viihtymiseen ja kouluhyvinvoinnille.
Tutkimuksen kohteena olivat lukuvuonna 2013–2014 perusopetuksen kahdeksannella luokalla opiskelevat oppilaat yläkoulusta, jossa ryhmäyttäminen on osana koulun arkea. Mukana tutkimuksessa oli yhden koulun kaikki aineistonkeruu vaiheessa koulussa olleet kahdeksannen luokan oppilaat eli yhteensä 30 oppilasta kahdelta rinnakkaisluokalta. Lisäksi tutkimukseen osallistui ryhmäyttämisestä vastaava opettaja, joka toimii kyseisessä koulussa liikunnanopettajana.
Tutkimuksessa havaittiin, että hieman yli puolet 8. luokkalaisista oppilaista viihtyi koulussa hyvin, mutta huonosti viihtyviä oppilaita oli myös. Tytöt viihtyvät koulussa poikia huomattavasti paremmin. B-luokkalaiset kokivat luokkansa sosiaalisen tilan A-luokkalaisia parempana, vaikka kiusaamista ilmeni B-luokalla hieman enemmän. A-luokalla pojat kokivat luokan sosiaalisen tilan tyttöjä parempana ja vastaavasti B-luokalla tytöt kokivat luokkansa sosiaalisen tilan poikia parempana. Ryhmäyttämiseen oppilailla oli positiivinen asennoituminen. Kuitenkin oppilaat, joilla oli vaikeuksia ystävyyssuhteissa ja jotka eivät viihtyneet koulussa hyvin, kokivat ryhmäyttämisen muita epämiellyttävämmäksi.
Tutkimuksen kohteena olivat lukuvuonna 2013–2014 perusopetuksen kahdeksannella luokalla opiskelevat oppilaat yläkoulusta, jossa ryhmäyttäminen on osana koulun arkea. Mukana tutkimuksessa oli yhden koulun kaikki aineistonkeruu vaiheessa koulussa olleet kahdeksannen luokan oppilaat eli yhteensä 30 oppilasta kahdelta rinnakkaisluokalta. Lisäksi tutkimukseen osallistui ryhmäyttämisestä vastaava opettaja, joka toimii kyseisessä koulussa liikunnanopettajana.
Tutkimuksessa havaittiin, että hieman yli puolet 8. luokkalaisista oppilaista viihtyi koulussa hyvin, mutta huonosti viihtyviä oppilaita oli myös. Tytöt viihtyvät koulussa poikia huomattavasti paremmin. B-luokkalaiset kokivat luokkansa sosiaalisen tilan A-luokkalaisia parempana, vaikka kiusaamista ilmeni B-luokalla hieman enemmän. A-luokalla pojat kokivat luokan sosiaalisen tilan tyttöjä parempana ja vastaavasti B-luokalla tytöt kokivat luokkansa sosiaalisen tilan poikia parempana. Ryhmäyttämiseen oppilailla oli positiivinen asennoituminen. Kuitenkin oppilaat, joilla oli vaikeuksia ystävyyssuhteissa ja jotka eivät viihtyneet koulussa hyvin, kokivat ryhmäyttämisen muita epämiellyttävämmäksi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4573]