Koulutussuunnittelijan ammatillinen kasvu
Manninen, Anita (2015)
Manninen, Anita
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506261259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201506261259
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee koulutussuunnittelijan ammatti-identiteetin kehittymisprosessia. Tavoitteena oli selvittää miten ja millaisessa prosessissa koulutussuunnittelijat rakentavat ammatti-identiteettiään. Tässä tutkimuksessa ammatti-identiteetti on ymmärretty koulutussuunnittelijoiden omina käsityksinä ja kokemuksina itsestään ammatillisena toimijana. Tutkimus tarkastelee ammatti-identiteetin rakentumista persoonallisen ja sosiaalisen välisenä suhteena. Tutkimuksen aineisto kerättiin joulukuussa 2013 ja helmi-kuussa 2014 haastattelemalla kuutta koulutussuunnittelijaa, yksi vastasi kirjallisesti.
Tutkimukseen on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Filosofiselta lähtökohdaltaan tutkimus on fenomenografinen tutkimus. Aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analyysimenetelmäksi on valittu teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimustuloksista muodostettiin ala- ja yläluokat. Yläluokat yhdistettiin teoriaan pohjautuviksi kategorioiksi. Kategorioita muodostui kolme: ammatillinen kehittyminen, oppiminen työssä ja työyhteisössä sekä sosiaalisen verkoston tuki. Tältä pohjalta rakentuu koulutussuunnittelijan ammatillinen kasvu eli ammatti-identiteetin kehittyminen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu koulutussuunnitteluun ammattina ja työnä, ammatillisen identiteetin kehittymisestä sekä kokemuksellisesta oppimisesta.
Tutkimuksen mukaan koulutussuunnittelijoiden ammatillinen kasvu eli ammatti-identiteetin kehittyminen tapahtuu ensinnäkin oman elämänhistoriaan perustuvaan käsitykseen itsestä ammatillisena toimijana, huomioiden ammatin vaatimat tiedot ja taidot, vastuuntunto sekä tietoisuus omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan. Toiseksi ammatillista kehittymistä tukee koulutussuunnittelijan kokemuksellinen ja yhteisöllinen oppiminen. Kolmantena tekijänä tutkimuksessa nousi sosiaalisen verkoston antaman tuen merkitys koulutussuunnittelijan ammatilliselle kehittymiselle.
Tutkimukseen on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Filosofiselta lähtökohdaltaan tutkimus on fenomenografinen tutkimus. Aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Analyysimenetelmäksi on valittu teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tutkimustuloksista muodostettiin ala- ja yläluokat. Yläluokat yhdistettiin teoriaan pohjautuviksi kategorioiksi. Kategorioita muodostui kolme: ammatillinen kehittyminen, oppiminen työssä ja työyhteisössä sekä sosiaalisen verkoston tuki. Tältä pohjalta rakentuu koulutussuunnittelijan ammatillinen kasvu eli ammatti-identiteetin kehittyminen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu koulutussuunnitteluun ammattina ja työnä, ammatillisen identiteetin kehittymisestä sekä kokemuksellisesta oppimisesta.
Tutkimuksen mukaan koulutussuunnittelijoiden ammatillinen kasvu eli ammatti-identiteetin kehittyminen tapahtuu ensinnäkin oman elämänhistoriaan perustuvaan käsitykseen itsestä ammatillisena toimijana, huomioiden ammatin vaatimat tiedot ja taidot, vastuuntunto sekä tietoisuus omista vahvuuksistaan ja heikkouksistaan. Toiseksi ammatillista kehittymistä tukee koulutussuunnittelijan kokemuksellinen ja yhteisöllinen oppiminen. Kolmantena tekijänä tutkimuksessa nousi sosiaalisen verkoston antaman tuen merkitys koulutussuunnittelijan ammatilliselle kehittymiselle.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]