Suunnistusta sukset jalassa : etnografinen tutkimus 6. luokkalaisten talvisuunnistuksesta Kuusamossa
Murtovaara, Annemari (2015)
Murtovaara, Annemari
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508111274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508111274
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää pitämäni talvisuunnistusjakson aikana esiintyvien fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteiden näyttäytymistä sekä oppilaiden että tutkivana toimivan opettajan näkökulmasta käsin. Opetussuunnitelma on määrittänyt liikunnan oppiaineelle nämä kolme tavoitealuetta vuosikymmenten ajan lajikohtaisesti. Uudessa opetussuunnitelmien perusteissa 2016 nämä kolme tavoitealuetta kattavat koko liikunnan perusajatuksen, ja siten niiden tärkeys korostuu. Valitsin suunnistuksen tutkimukseni kohdelajiksi ja halusin pitää suunnistusjakson perinteistä poiketen sulan maan sijaan talvella Kuusamossa.
Tutkimus on etnografinen tutkimus, joka jäljittelee design-perustaisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimukseni aineisto on kerätty havainnoiden ja havaintoja kyselylomakkeilla täydentäen. Tutkimukseni aineisto on viisivaiheinen. Siihen kuuluu oppilaille pitämäni alkutesti (1) heidän silloisista suunnistustaidoistaan, kolme pitämääni harjoitusta (2-4) ja oppilaille teettämäni loppukysely (5).
Tulokseni tuon esille ajallisena tarinana. Tulosten mukaan jokaisessa pitämässäni harjoituksessa esiintyy eri toimintakyvyn tavoitteille ominaisia piirteitä. Fyysisen toimintakyvyn tavoitteen mukaan opetuksessa tulee huomioida fyysisyys, kuten erilaiset tavat liikkua (käveleminen, juokseminen, hiihto), paikat, jossa opetus tapahtuu (koulun sali, koulun piha, lähipururata) ja välineet, joilla opetetaan. Sosiaalisen toimintakyvyn tavoitteen mukaan oppilaiden tulee kunnioittaa toinen toistaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa, huomioida reilun pelin periaate ja osata toimia joko yksin, pareittain tai ryhmässä. Psyykkisen toimintakyvyn tavoitteen mukaan oppilaan tulee saada pätevyyden ja onnistumisen kokemuksia suunnistuksen parissa. Kaikki ne havaintoni, jotka liittyivät jollain tapaa oppilaan omatoimiseen ajatteluun, ajattelun mukaan itsensä kehittämiseen ja tietotaidon siirtämisellä käytäntöön, kertoivat tämän tavoitealueen saavuttamiseta.
Tulevaisuutta silmällä pitäen, suunnittelemani jakso- ja tuntisuunnitelmat materiaaleineen ovat opettajien vapaassa käytössä ja omaan käyttöönsä sovellettavissa.
Tutkimus on etnografinen tutkimus, joka jäljittelee design-perustaisen tutkimuksen piirteitä. Tutkimukseni aineisto on kerätty havainnoiden ja havaintoja kyselylomakkeilla täydentäen. Tutkimukseni aineisto on viisivaiheinen. Siihen kuuluu oppilaille pitämäni alkutesti (1) heidän silloisista suunnistustaidoistaan, kolme pitämääni harjoitusta (2-4) ja oppilaille teettämäni loppukysely (5).
Tulokseni tuon esille ajallisena tarinana. Tulosten mukaan jokaisessa pitämässäni harjoituksessa esiintyy eri toimintakyvyn tavoitteille ominaisia piirteitä. Fyysisen toimintakyvyn tavoitteen mukaan opetuksessa tulee huomioida fyysisyys, kuten erilaiset tavat liikkua (käveleminen, juokseminen, hiihto), paikat, jossa opetus tapahtuu (koulun sali, koulun piha, lähipururata) ja välineet, joilla opetetaan. Sosiaalisen toimintakyvyn tavoitteen mukaan oppilaiden tulee kunnioittaa toinen toistaan jatkuvassa vuorovaikutuksessa, huomioida reilun pelin periaate ja osata toimia joko yksin, pareittain tai ryhmässä. Psyykkisen toimintakyvyn tavoitteen mukaan oppilaan tulee saada pätevyyden ja onnistumisen kokemuksia suunnistuksen parissa. Kaikki ne havaintoni, jotka liittyivät jollain tapaa oppilaan omatoimiseen ajatteluun, ajattelun mukaan itsensä kehittämiseen ja tietotaidon siirtämisellä käytäntöön, kertoivat tämän tavoitealueen saavuttamiseta.
Tulevaisuutta silmällä pitäen, suunnittelemani jakso- ja tuntisuunnitelmat materiaaleineen ovat opettajien vapaassa käytössä ja omaan käyttöönsä sovellettavissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]