”Tärkeintä on, että opettajaa arvostetaan” : luokanopettajaksi opiskelevien käsitykset uuden opettajan työyhteisöön liittymistä vaikeuttavista ja edistävistä tekijöistä
Reimi, Johanna (2015)
Reimi, Johanna
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508131277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508131277
Tiivistelmä
Tutkimukseni on eläytymismenetelmätutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaiset tekijät voivat luokanopettajaksi opiskelevien mielestä vaikeuttaa tai edistää uuden opettajan liittymistä koulun työyhteisöön. Taustana tutkimukselleni toimii koulun työyhteisöä, uuden opettajan työn aloitusta sekä koulun työyhteisöön liittymistä koskeva aikaisempi tieto. Tutkimuksen aineisto koostuu 28: sta luokanopettajaksi opiskelevan kirjoittamasta eläytymismenetelmätarinasta. Analysoin aineiston laadulliseen sisällönanalyysiin kuuluvaa teemoittelua soveltaen. Lisäksi konstruoin teemojen avulla aineistoa kuvaavat tiivistelmäkertomukset.
Opiskelijoiden mielestä haasteita uuden opettajan liittymiselle työyhteisöön voivat asettaa työyhteisön jäsenten ikääntyneisyys ja pitkä työura, työyhteisön olemassa olevat sosiaaliset suhteet, yhteisöllisyyden ja yhteistyön puute sekä koulun koko. Uuden opettajan torjutuksi tuleminen voi heidän mukaansa näkyä muutosvastarintana ja uuden opettajan ideoiden hylkäämisenä, ennakkoluuloina sekä riittämättömänä tukena. Myös uuteen opettajaan liittyvät tekijät kuten passiivisuus liittymisprosessissa, ajan ja voimavarojen puute ja vuorovaikutuksen ongelmat voivat vastaajien mukaan vaikeuttaa liittymistä. Liittymistä voivat opiskelijoiden mukaan edistää työyhteisön yhteisölliset arvot ja hyvä työilmapiiri sekä yhdessä tekeminen. Uuden opettajan onnistuneen liittymisen elementteinä pidettiin lisäksi alkuvaiheessa saatavaa ohjausta, tuen saamista opettajan työlle, mahdollisuutta kokea arvostusta sekä toteuttaa itseään ja kehittyä opettajana sekä ystävyyssuhteita yhteisön sisällä. Myös uuteen opettajaan liittyvillä tekijöillä kuten aktiivisuudella ja omalla asenteella katsottiin olevan merkitystä.
Kaikki yllä mainitut tekijät eivät esiintyneet kaikkien opiskelijoiden vastauksissa, eikä niillä välttämättä ole merkitystä jokaisen mielestä. En etsinyt aineistosta ainoastaan tyypillisimpiä käsityksiä, sillä tavoitteenani oli tehdä näkyväksi niiden tekijöiden laaja kirjo, joita opiskelijat vastauksissaan toivat esille.
Opiskelijoiden mielestä haasteita uuden opettajan liittymiselle työyhteisöön voivat asettaa työyhteisön jäsenten ikääntyneisyys ja pitkä työura, työyhteisön olemassa olevat sosiaaliset suhteet, yhteisöllisyyden ja yhteistyön puute sekä koulun koko. Uuden opettajan torjutuksi tuleminen voi heidän mukaansa näkyä muutosvastarintana ja uuden opettajan ideoiden hylkäämisenä, ennakkoluuloina sekä riittämättömänä tukena. Myös uuteen opettajaan liittyvät tekijät kuten passiivisuus liittymisprosessissa, ajan ja voimavarojen puute ja vuorovaikutuksen ongelmat voivat vastaajien mukaan vaikeuttaa liittymistä. Liittymistä voivat opiskelijoiden mukaan edistää työyhteisön yhteisölliset arvot ja hyvä työilmapiiri sekä yhdessä tekeminen. Uuden opettajan onnistuneen liittymisen elementteinä pidettiin lisäksi alkuvaiheessa saatavaa ohjausta, tuen saamista opettajan työlle, mahdollisuutta kokea arvostusta sekä toteuttaa itseään ja kehittyä opettajana sekä ystävyyssuhteita yhteisön sisällä. Myös uuteen opettajaan liittyvillä tekijöillä kuten aktiivisuudella ja omalla asenteella katsottiin olevan merkitystä.
Kaikki yllä mainitut tekijät eivät esiintyneet kaikkien opiskelijoiden vastauksissa, eikä niillä välttämättä ole merkitystä jokaisen mielestä. En etsinyt aineistosta ainoastaan tyypillisimpiä käsityksiä, sillä tavoitteenani oli tehdä näkyväksi niiden tekijöiden laaja kirjo, joita opiskelijat vastauksissaan toivat esille.
Kokoelmat
- Pro gradut [3930]