Ohjattu työharjoittelu poliisiopiskelijan ammatti-identiteetin kehittäjänä
Pulkkinen, Inka (2015)
Pulkkinen, Inka
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508181280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508181280
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on toteutettu yhteistyössä Poliisiammattikorkeakoulun kanssa. Tutkimus käsittelee lukuvuonna 2013–2014 toteutunutta poliisin peruskoulutukseen kuuluvaa ohjattua työharjoittelua opiskelijoiden näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, miten ohjattu työharjoittelu kehittää poliisiopiskelijan ammatti-identiteettiä. Poliisikoulutus koki koulutusuudistuksen vuonna 2014 ja uuden muotoiset harjoittelut tulevat käytäntöön loppuvuodesta 2015. Tämä tutkimus on vanhan muotoisen työharjoittelun päättötyö, jonka avulla nostetaan esiin ohjatun työharjoittelun vahvuuksia ja kehittämiskohteita.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2014 haastattelemalla kahta vastavalmistunutta poliisia sekä seitsemää poliisiopiskelijaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Ala- ja yläluokat muodostuivat analyysissä aineistolähtöisesti, ja niiden pohjalta analyysi eteni teoriaan pohjautuviin yhdistäviin luokkiin ja kategorioihin. Tutkimuksen kategoriat ovat ammatillinen identiteetti, ammatillinen kasvu sekä osaaminen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ammatillisen identiteetin kehittymisestä, kokemuksellisesta oppimisesta sekä osaamisen arvioinnista työharjoittelussa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ohjattu työharjoittelu on tärkeä tekijä poliisiopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisen prosessissa. Ammatillinen kehittyminen on yksilöllinen prosessi, jota tukevat opiskelijan osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittyminen ohjatussa työharjoittelussa. Poliisiopiskelijan osaaminen kehittyy erityisesti työssä oppimisen ja arvioinnin kautta. Ammatillista kasvua kehittävät oppimisen ohjaus sekä ammatillinen kehittyminen kokemuksellisen oppimisen ja reflektoinnin seurauksena.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2014 haastattelemalla kahta vastavalmistunutta poliisia sekä seitsemää poliisiopiskelijaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka analyysi on toteutettu teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Ala- ja yläluokat muodostuivat analyysissä aineistolähtöisesti, ja niiden pohjalta analyysi eteni teoriaan pohjautuviin yhdistäviin luokkiin ja kategorioihin. Tutkimuksen kategoriat ovat ammatillinen identiteetti, ammatillinen kasvu sekä osaaminen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ammatillisen identiteetin kehittymisestä, kokemuksellisesta oppimisesta sekä osaamisen arvioinnista työharjoittelussa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ohjattu työharjoittelu on tärkeä tekijä poliisiopiskelijan ammatillisen identiteetin kehittymisen prosessissa. Ammatillinen kehittyminen on yksilöllinen prosessi, jota tukevat opiskelijan osaamisen ja ammatillisen kasvun kehittyminen ohjatussa työharjoittelussa. Poliisiopiskelijan osaaminen kehittyy erityisesti työssä oppimisen ja arvioinnin kautta. Ammatillista kasvua kehittävät oppimisen ohjaus sekä ammatillinen kehittyminen kokemuksellisen oppimisen ja reflektoinnin seurauksena.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]