Sekä hyvässä että pahassa: Kokemuksen merkitys ideoinnin ongelmissa
Kaarto, Katri (2015)
Kaarto, Katri
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508201283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508201283
Tiivistelmä
Laadullisen tutkimukseni tutkimuskysymyksenä on, millaisia ongelmia taiteellisen työn
ideoinnissa tulee vastaan ja mitkä asiat auttavat ongelmien yli? Lähestymistapani on
fenomenologinen, joskin tutkimukseni sisälsi osittain hermeneuttisia piirteitä ja oletan
kokemuksella olevan merkittävä asia ideoinnin ongelmissa ja niiden ratkaisuissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu fenomenologiasta ja hermeneutiikasta,
kokemuksen ja merkitysten rakentumisesta sekä optimaalisen kokemuksen
ymmärtämisestä ja ongelmanratkaisusta sekä sen opettamisesta.
Aloitin tutkimukseni pitämällä ideointipäiväkirjaa omasta ideoinnistani, jonka pohjalta
muodostin aineistonkeruussa käyttämäni puolistukturoidun kyselylomakkeen. Näin
saadun aineiston teemoittelin ideoinnissa esiintyviin kahteen ongelmaan ja kahteen
ratkaisuun.
Ideoinnissa esiintyvät ongelmateemat ovat prosessin ylläpito sekä tavoitteet ja
tekemiseen suhtautuminen. Ratkaisuteemat taas ovat motivaatio ja itseensä luottaminen,
tietotaito sekä siihen kuuluva sosiaalinen ulottuvuus. Ongelmaa ratkaistessa ongelma- ja
ratkaisuteemat toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. In my qualitative research I try to find out what kind of problems there is in the artistic ideation process and how you can get over them. My approach is phenomenolocigal with some hermeneutic features. I also expect that the way people experience things affects to the birth of problems and also to the problem solving.
This research is based on phenomenology, hermeneutics, understanding the structure of experience and optimal experience, problem solving and how to teach it.
I started my research by keeping a diary about my own ideation process. Based on that knowledge I created an questionnaire which I used to gather the research material. I processed this material by dividing it to two problem themes and two solution themes.
Problem themes in ideation are maintaining the process and goals and attitude towards doing. Solution themes are motivation and trusting yourself and know-how. There is also a social side in the know-how. When solving a problem all these themes work together.
ideoinnissa tulee vastaan ja mitkä asiat auttavat ongelmien yli? Lähestymistapani on
fenomenologinen, joskin tutkimukseni sisälsi osittain hermeneuttisia piirteitä ja oletan
kokemuksella olevan merkittävä asia ideoinnin ongelmissa ja niiden ratkaisuissa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu fenomenologiasta ja hermeneutiikasta,
kokemuksen ja merkitysten rakentumisesta sekä optimaalisen kokemuksen
ymmärtämisestä ja ongelmanratkaisusta sekä sen opettamisesta.
Aloitin tutkimukseni pitämällä ideointipäiväkirjaa omasta ideoinnistani, jonka pohjalta
muodostin aineistonkeruussa käyttämäni puolistukturoidun kyselylomakkeen. Näin
saadun aineiston teemoittelin ideoinnissa esiintyviin kahteen ongelmaan ja kahteen
ratkaisuun.
Ideoinnissa esiintyvät ongelmateemat ovat prosessin ylläpito sekä tavoitteet ja
tekemiseen suhtautuminen. Ratkaisuteemat taas ovat motivaatio ja itseensä luottaminen,
tietotaito sekä siihen kuuluva sosiaalinen ulottuvuus. Ongelmaa ratkaistessa ongelma- ja
ratkaisuteemat toimivat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa.
This research is based on phenomenology, hermeneutics, understanding the structure of experience and optimal experience, problem solving and how to teach it.
I started my research by keeping a diary about my own ideation process. Based on that knowledge I created an questionnaire which I used to gather the research material. I processed this material by dividing it to two problem themes and two solution themes.
Problem themes in ideation are maintaining the process and goals and attitude towards doing. Solution themes are motivation and trusting yourself and know-how. There is also a social side in the know-how. When solving a problem all these themes work together.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]