”Kellää elämä ei oo täydellistä”: Median ja ihanteiden kohtaaminen kuudesluokkalaisten omakuvissa
Nikkilä, Anna (2015)
Nikkilä, Anna
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508201284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201508201284
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastellaan kuudesluokkalaisten käsityksiä ihanteellisesta elämästä ja ihmisyydestä. Keskityn tutkimaan erityisesti sitä, näkyykö näissä ihanteissa vaikutteita erilaisista mediasisällöistä ja niissä esillä olevista arvoista ja ihmiskuvasta. Aihetta lähestytään kuvailmaisun kautta, analysoimalla kohderyhmän tuottamia omakuvapiirustuksia. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka lähestymistapa on fenomenografinen.
Tutkimusaineisto kerättiin kolmelta kuudennen luokan opetusryhmältä, ja se koostuu 36 omakuvasta ja kyselyvastauksista. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sovellettua versiota kuvallisesta eläytymismenetelmästä, kyselyä ja havainnointia. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että kuudesluokkalaiset käsittävät ihanteellisen elämän yleisimmin sellaiseksi, johon kuuluu jännitystä, varallisuutta ja muiden ihailun kohteena olemista. Muita tavoiteltuja ominaisuuksia olivat taitavuus tietyssä lajissa, sekä hyvät sosiaaliset suhteet. Mediasisältöjen vaikutteet näkyivät ihanteissa esisijaisesti arvojen, kuten materialismin ja kauneuden tavoittelun kautta. Ihmiskuvassa korostuivat länsimaiset kauneusihanteet sekä stereotyyppiset sukupuoliroolit.
Toisaalta aineistosta nousi esille myös se, miten monet kuudesluokkalaiset ovat tyytyväisiä nykyiseen elämäänsä ja ulkonäköönsä, ja pitävät niitä ihanteellisina. Lisäksi useat oppilaat tuntuivat tiedostavan ja kritisoivan niitä vaikutuskeinoja, joilla erilaiset mediasisällöt, kuten mainokset, pyrkivät luomaan hyvin rajoitettua kuvaa ihanteellisuudesta. He kyseenalaistivat näkemyksen siitä, että olisi olemassa täydellistä elämää tai ihmisyyttä. Kävi myös ilmi, että suurimmalla osalla oppilaista oli hyvin realistinen suhtautuminen unelmiensa toteutumisen mahdollisuuksista. This study examines sixth-grade students’ conceptions of ideal life and person. The study especially focuses on whether these ideals have taken influence of different media contents or the values and views of people represented in the media. The subject is approached through artistic expression, by analysing the self-portrait pictures drawn by the focus group. This study is a qualitative case study, with a phenomenographic approach.
The research material was collected from three groups of sixth-graders, and it consists of 36 self-portraits and surveys results. The methods used during the collection of the material were an adapted version of the figurative role-playing method, survey and observation. The material was analysed using classification and typology.
The study revealed that the sixth-graders most commonly perceive ideal life as something that includes excitement, material property and admiration from others. In addition, good social relationships and skills in some sport or other activity were seen as something to be aspired to. The influence of media contents mainly appeared through the pursuit of values such as materialism and beauty. Stereotypical gender roles and the Western ideals of beauty were also emphasized.
On the other hand, the research material also brought to light the fact that many sixth-graders are happy with their lives and appearance as they are, seeing them ideal. Furthermore, most students seemed to be well aware and critical of the ways in which different media contents, such as advertisement, tries to create a restricted image of what is deemed as ideal. They were critical towards the media contents and questioned the existence of a perfect life or person. However, most of the students also seem to have a very realistic attitude towards the possibility of their dreams coming true.
Tutkimusaineisto kerättiin kolmelta kuudennen luokan opetusryhmältä, ja se koostuu 36 omakuvasta ja kyselyvastauksista. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sovellettua versiota kuvallisesta eläytymismenetelmästä, kyselyä ja havainnointia. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että kuudesluokkalaiset käsittävät ihanteellisen elämän yleisimmin sellaiseksi, johon kuuluu jännitystä, varallisuutta ja muiden ihailun kohteena olemista. Muita tavoiteltuja ominaisuuksia olivat taitavuus tietyssä lajissa, sekä hyvät sosiaaliset suhteet. Mediasisältöjen vaikutteet näkyivät ihanteissa esisijaisesti arvojen, kuten materialismin ja kauneuden tavoittelun kautta. Ihmiskuvassa korostuivat länsimaiset kauneusihanteet sekä stereotyyppiset sukupuoliroolit.
Toisaalta aineistosta nousi esille myös se, miten monet kuudesluokkalaiset ovat tyytyväisiä nykyiseen elämäänsä ja ulkonäköönsä, ja pitävät niitä ihanteellisina. Lisäksi useat oppilaat tuntuivat tiedostavan ja kritisoivan niitä vaikutuskeinoja, joilla erilaiset mediasisällöt, kuten mainokset, pyrkivät luomaan hyvin rajoitettua kuvaa ihanteellisuudesta. He kyseenalaistivat näkemyksen siitä, että olisi olemassa täydellistä elämää tai ihmisyyttä. Kävi myös ilmi, että suurimmalla osalla oppilaista oli hyvin realistinen suhtautuminen unelmiensa toteutumisen mahdollisuuksista.
The research material was collected from three groups of sixth-graders, and it consists of 36 self-portraits and surveys results. The methods used during the collection of the material were an adapted version of the figurative role-playing method, survey and observation. The material was analysed using classification and typology.
The study revealed that the sixth-graders most commonly perceive ideal life as something that includes excitement, material property and admiration from others. In addition, good social relationships and skills in some sport or other activity were seen as something to be aspired to. The influence of media contents mainly appeared through the pursuit of values such as materialism and beauty. Stereotypical gender roles and the Western ideals of beauty were also emphasized.
On the other hand, the research material also brought to light the fact that many sixth-graders are happy with their lives and appearance as they are, seeing them ideal. Furthermore, most students seemed to be well aware and critical of the ways in which different media contents, such as advertisement, tries to create a restricted image of what is deemed as ideal. They were critical towards the media contents and questioned the existence of a perfect life or person. However, most of the students also seem to have a very realistic attitude towards the possibility of their dreams coming true.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]