Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhteistoiminnallinen talvitaide muotoilukasvatuksen sisältöjen opetusmuotona: luokanopettajaopiskelijat lumen muotoilijoina

Konttinen, Sami; Tepponen, Heikki (2015)

 
Avaa tiedosto
Konttinen&Tepponen_pro_gradu_2015.pdf (1.968Mt)
Lataukset: 


Konttinen, Sami
Tepponen, Heikki
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509011288
Tiivistelmä
Tutkimuksella etsimme keinoja, joilla muotoilukasvatusta voidaan tuoda osaksi
koulujen taidekasvatuksen opetusta. Näitä keinoja selvitimme tutkimalla miten
yhteistoiminnallista talvitaidetta voidaan soveltaa muotoilukasvatuksen ja sen sitältöjen
opetuksessa, tarkoituksena luoda sille opetusmalli. Toteutimme tutkimuksemme
projektimuotoisena työpajana, johon osallistui Lapin yliopiston
luokanopettajaopiskelijoiden kuvataidekasvatuksen sivuaineryhmä (11 opiskelijaa).
Työpaja toteutettiin Rovaniemi Design Week 2013:en arctic lives -teemaa mukaillen
museo ja tiedekeskus Arktikumin sekä tiedekeskus Pilkkeen pihapiiriin alkuvuonna
2013. Toimimme samalla yhteistyössä Lapland Snow Design-hankkeen kanssa, joka
vastasi Rovaniemi Design Week 2013:en lumiympäristön tuottamisesta.
Tutkimuksen toteutimme toimintatutkimuksena, jonka aikana pidimme
tutkimusryhmäläisille kuusi (6) ryhmäkeskustelua, joiden lisäksi aineistonamme toimii
neljä (4) heiltä saamaamme loppukyselyä ja työpajan toiminta sekä siitä otetut
digitaalivalokuvat (815 kuvaa). Työpajan toiminnan ja digitaalivalokuvat analysoimme
toiminnan kuvauksena teorian kautta ja haastattelujen sekä loppukyselyiden sisällöt
teemoittelimme Ilkka Kettusen (2013) esittämän muotoiluprosessin mallin mukaisesti.
Havaitsimme työpajassa hyödyntämämme muotoiluprosessin ja yhteistoiminnallisen
talvitaiteen toimivaksi ja yhteen sopivaksi lähestymistavaksi muotoilukasvatukselle.
Työpajamme ja sen myötä kertyneen aineiston pohjalta loimme oman toimintamme
pohjalta opetusmallin, jonka avulla muotoilukasvatusta voidaan yhteistoiminnallisesti
soveltaa opetuksessa. Tutkimuksessa havaitsimme lisäksi, että opettajalla olisi syytä olla
tietoja, taitoja sekä kokemuksia muotoilukasvatuksesta ja sen osa-alueista, jotta opettaja
voi sujuvasti sisällyttää muotoilukasvatuksen osaksi opetustaan.
 
In our thesis we seeked ways to apply design education as a part of art education in schools. To find these ways we researched how co-operative winter arts can be applied in teaching of design education and its contents and our aim was to create educational method for it. We executed our research as a project based workshop research and our research group were University of Laplands class teacher students from art education minor studies (11 students). The workshop were executed using the theme of Rovaniemi Design Week 2013, arctic lives, and it located on the grounds of museum and science center Arktikum and science center Pilke beginning of the year 2013. We executed our project in co-operation with Lapland Snow Design –project wich was in respond of constructing snow environments to Rovaniemi Design Week 2013.
We executed our research as an action research and during the research we had six (6) group discussions with our research group and as additional data we reseived four (4) questionary answers. The action of the workshop itself and the digitalphotos taken from the action (815 photos) were also used as parts of the research data. The action and the photos were analysed in description of the action combining it with the background theory. The interviews and the questionary answers were divided by the themes of Ilkka Kettunen’s (2013) design process.
We noticed that the design process wich we used in our workshop and co-operative winter arts worked well together and had their similarities while approaching the design education. We created an educational method wich we based on our research data and on the action of the workshop. With this method teaching can be applied with co-operative design education. Also we noticed that teachers who wish to use design education as a part of their teaching should have knowledge, skills and experiences of the subject matter.
 
Kokoelmat
  • Pro gradut [3934]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste