Animalian aktiivien tunnekokemusten kartoittaminen palvelumuotoilun keinoin ja menetelmin
Santanen, Kaisa (2015)
Santanen, Kaisa
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509011289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509011289
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia palvelumuotoilun keinoin ja menetelmin
Animaliassa aktiivisesti toimivien jäsenten eli aktiivien tunnekokemuksia heidän
järjestötoiminnassa. Tapaustutkimus toteutettiin yhteistyössä Animalian kanssa
käyttäen tutkimusmenetelminä kyselyä ja luotaimia. Tavoitteena on ollut
kartoittaa tilanteita, jotka luovat suurimmat tunnekokemukset ja tekijät mistä
nämä tunnekokemukset nousevat. Eniten tunnekokemuksia herättävään osaalueeseen,
Animalian edustamiseen tapahtumassa, on perehdytty tarkemmin ja
syvällisemmin.
Kyselyn avulla selvitettiin aktiivien erilaisia toimia ja yleisiä arvostuksia,
tunnekokemuksia ja motivaatioita. Kyselyn avulla kartoitettiin myös eniten
tunnekokemuksia herättävä toimi, johon perehdyttiin tarkemmin käyttäen
luotaimia. Luotaimien vastauksista koostettiin tunnepolku, jonka avulla
tapahtumissa edustaessa esille tulevat tunnekokemukset ja niiden syyt on
helpompi kartoittaa. Tunnepolussa tunnistettuihin kehityskohteisiin rakennettiin
persoona-menetelmää käyttäen profiilit, joiden tarkoituksena on näyttää
suuntaa toiminnan viemiseksi eteenpäin.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa kuvataan miten tunnekokemuksia on
määritelty aiemmin järjestötoiminnassa ja tunteiden muotoilussa.
Tapaustutkimuksessa esiin nousseita tunnekokemuksia peilataan aiempiin
tutkimuksiin. Palvelumuotoilun osalta kuvataan järjestötoiminnan aktiivien
tutkimukseen soveltuvia keinoja ja menetelmiä. Erityisesti keskitytään
kuvaamaan palvelumuotoilun menetelmiä, joita tapaustutkimuksessa käytettiin. Objective of this research has been to study emotions of Animalias active
volunteers with service design means and tools. Case study was carried out in
co-operation with Animalia by using questionnaire and design probes as
research methods. Aim has been to map situations which evoke biggest
emotional experiences and study what causes these emotions. Based on the
case study representing Animalia in events evoked emotions the most and it
was studied more profoundly.
Activities, values, emotions and motivations of active volunteers were studied
by using questionnaire. Activity that caused biggest emotions was also
discovered through questionnaire and was studied more in-depth with design
probes. Material from the design probes was compiled by using emotion journey
tool. With emotion journey tool it was possible to visualise emotions which had
evoked during representing Animalia in events and also understand reasons for
these evoked emotions. By using the emotion journey tool it was identified
problems which required development. Personas were created to give
development solutions.
Theoretical section of this research consists studies of how emotions have been
studied in the field of emotional design and in volunteer organizations. Results
from the case study were compared to the results of the theoretical research.
There are described service design means and tools which are possible to
apply for studying emotional experiences of active organization volunteers.
Especially tools which were used in the case study are in the focus.
Animaliassa aktiivisesti toimivien jäsenten eli aktiivien tunnekokemuksia heidän
järjestötoiminnassa. Tapaustutkimus toteutettiin yhteistyössä Animalian kanssa
käyttäen tutkimusmenetelminä kyselyä ja luotaimia. Tavoitteena on ollut
kartoittaa tilanteita, jotka luovat suurimmat tunnekokemukset ja tekijät mistä
nämä tunnekokemukset nousevat. Eniten tunnekokemuksia herättävään osaalueeseen,
Animalian edustamiseen tapahtumassa, on perehdytty tarkemmin ja
syvällisemmin.
Kyselyn avulla selvitettiin aktiivien erilaisia toimia ja yleisiä arvostuksia,
tunnekokemuksia ja motivaatioita. Kyselyn avulla kartoitettiin myös eniten
tunnekokemuksia herättävä toimi, johon perehdyttiin tarkemmin käyttäen
luotaimia. Luotaimien vastauksista koostettiin tunnepolku, jonka avulla
tapahtumissa edustaessa esille tulevat tunnekokemukset ja niiden syyt on
helpompi kartoittaa. Tunnepolussa tunnistettuihin kehityskohteisiin rakennettiin
persoona-menetelmää käyttäen profiilit, joiden tarkoituksena on näyttää
suuntaa toiminnan viemiseksi eteenpäin.
Tutkimuksen teoreettisessa osuudessa kuvataan miten tunnekokemuksia on
määritelty aiemmin järjestötoiminnassa ja tunteiden muotoilussa.
Tapaustutkimuksessa esiin nousseita tunnekokemuksia peilataan aiempiin
tutkimuksiin. Palvelumuotoilun osalta kuvataan järjestötoiminnan aktiivien
tutkimukseen soveltuvia keinoja ja menetelmiä. Erityisesti keskitytään
kuvaamaan palvelumuotoilun menetelmiä, joita tapaustutkimuksessa käytettiin.
volunteers with service design means and tools. Case study was carried out in
co-operation with Animalia by using questionnaire and design probes as
research methods. Aim has been to map situations which evoke biggest
emotional experiences and study what causes these emotions. Based on the
case study representing Animalia in events evoked emotions the most and it
was studied more profoundly.
Activities, values, emotions and motivations of active volunteers were studied
by using questionnaire. Activity that caused biggest emotions was also
discovered through questionnaire and was studied more in-depth with design
probes. Material from the design probes was compiled by using emotion journey
tool. With emotion journey tool it was possible to visualise emotions which had
evoked during representing Animalia in events and also understand reasons for
these evoked emotions. By using the emotion journey tool it was identified
problems which required development. Personas were created to give
development solutions.
Theoretical section of this research consists studies of how emotions have been
studied in the field of emotional design and in volunteer organizations. Results
from the case study were compared to the results of the theoretical research.
There are described service design means and tools which are possible to
apply for studying emotional experiences of active organization volunteers.
Especially tools which were used in the case study are in the focus.
Kokoelmat
- Pro gradut [4121]