Hiljaisuus vuorovaikutteisena matkailutuotteena
Veijola, Veera (2015)
Veijola, Veera
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509021290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509021290
Tiivistelmä
Nykyään yhä useamman meistä arki on meluisempaa, eikä ympäristöstämmekään löydy kovin montaa paikkaa, jossa ei ylimääräistä ääntä kuulu. Melun vastapainoksi lähdetään etsimään hiljaisuutta, ja useimmiten se löytyy luonnon rauhasta. Hiljaisuuden etsimisellä luonnosta on huomattu olevan myös terveydellisiä vaikutuksia. Tarve hiljaisuudelle on huomattu myös matkailussa ja sitä on lähdetty tuotteistamaan. Tuotteistamisella pyritään avaamaan mahdollisuus hiljaisuuden kokemisen sellaisille ihmisille, joille se ei olisi muuten mahdollista.
Hiljaisuutta on aiemmin tutkittu muun muassa luonnon äänimaisemien ja luonnon rauhan kontekstissa, kuten Saastamoinen (1996), Vikman (2006) ja Ampuja (2014). Hiljaisuuden tuotteistamista on käsitelty Haanpään & Veijolan (2006) toimittamassa kirjassa Hiljaisuuden tuotteistaminen Lapin matkailussa opiskelijoiden toimesta. Nämä eivät kuitenkaan vielä ole avanneet sitä, millainen hiljaisuus on matkailutuotteena ja miten matkailijat sen kokevat.
Tutkimuskohteena ovat yhden lappilaisen matkailuyrityksen asiakkaiden kokemukset, jotka ovat osallistuneet matkailutuotteisiin, joissa on mahdollista kokea hiljaisuutta. Tutkimusaineisto on kerätty käyttäen puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineiston analyysimetodina on käytetty tulkinnallista fenomenologiaa. Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on tutkia hiljaisuusmatkailutuotteen kokemista ja sen tuotteistamista. Päätutkimustehtävänä on tutkia millainen lappilainen hiljaisuus voisi olla vuorovaikutteisena matkailutuotteena.
Tutkimustulosten mukaan, hiljaisuus todella on vuorovaikutteinen matkailutuote. Matkailutuotteessa vuorovaikutusta tapahtui monella tasolla, niin matkailutuotteeseen osallistuvien työntekijöiden, muiden matkailijoiden sekä oman matkustuskumppaninsa kanssa. Kokemukset hiljaisuudesta olivat pääsääntöisesti positiivisia. Haastateltavat ymmärsivät hiljaisuuden moniulotteisena ilmiönä, johon kuului äänellinen, paikallinen ja sosiaalinen ulottuvuus.
Tutkimustulosten mukaan, hiljaisuudelle todella löytyy tarvetta matkailutuotteena. Erityisesi he, jotka asuivat suurissa meluisissa kaupungeissa, kertoivat hiljaisuuden kokemisen olevan mahdotonta kotona. Tällöin hiljaisuuden tuotteistaminen avaa heille sellaisia mahdollisuuksia, mitä ei muuten voi kokea. Hiljaisuusmatkailutuotteesta saatava arvo liittyi vahvasti luontoon, kuten luonnosta nauttiminen, luontoon liittyvät aktiviteetit, luonnon äänimaisema ja yleisemmin kaunis luontomaisema.
Hiljaisuutta on aiemmin tutkittu muun muassa luonnon äänimaisemien ja luonnon rauhan kontekstissa, kuten Saastamoinen (1996), Vikman (2006) ja Ampuja (2014). Hiljaisuuden tuotteistamista on käsitelty Haanpään & Veijolan (2006) toimittamassa kirjassa Hiljaisuuden tuotteistaminen Lapin matkailussa opiskelijoiden toimesta. Nämä eivät kuitenkaan vielä ole avanneet sitä, millainen hiljaisuus on matkailutuotteena ja miten matkailijat sen kokevat.
Tutkimuskohteena ovat yhden lappilaisen matkailuyrityksen asiakkaiden kokemukset, jotka ovat osallistuneet matkailutuotteisiin, joissa on mahdollista kokea hiljaisuutta. Tutkimusaineisto on kerätty käyttäen puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Aineiston analyysimetodina on käytetty tulkinnallista fenomenologiaa. Tutkimuksen yleisenä tavoitteena on tutkia hiljaisuusmatkailutuotteen kokemista ja sen tuotteistamista. Päätutkimustehtävänä on tutkia millainen lappilainen hiljaisuus voisi olla vuorovaikutteisena matkailutuotteena.
Tutkimustulosten mukaan, hiljaisuus todella on vuorovaikutteinen matkailutuote. Matkailutuotteessa vuorovaikutusta tapahtui monella tasolla, niin matkailutuotteeseen osallistuvien työntekijöiden, muiden matkailijoiden sekä oman matkustuskumppaninsa kanssa. Kokemukset hiljaisuudesta olivat pääsääntöisesti positiivisia. Haastateltavat ymmärsivät hiljaisuuden moniulotteisena ilmiönä, johon kuului äänellinen, paikallinen ja sosiaalinen ulottuvuus.
Tutkimustulosten mukaan, hiljaisuudelle todella löytyy tarvetta matkailutuotteena. Erityisesi he, jotka asuivat suurissa meluisissa kaupungeissa, kertoivat hiljaisuuden kokemisen olevan mahdotonta kotona. Tällöin hiljaisuuden tuotteistaminen avaa heille sellaisia mahdollisuuksia, mitä ei muuten voi kokea. Hiljaisuusmatkailutuotteesta saatava arvo liittyi vahvasti luontoon, kuten luonnosta nauttiminen, luontoon liittyvät aktiviteetit, luonnon äänimaisema ja yleisemmin kaunis luontomaisema.
Kokoelmat
- Pro gradut [4083]