Opettajien näkökulmia rytmiikkaan ja sen opetukseen peruskoulun musiikintunnilla
Helistekangas, Laura (2015)
Helistekangas, Laura
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509301316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509301316
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten rytmiikka näkyy ja koetaan peruskoulun musiikinopetuksessa. Tarkoituksena on selvittää musiikkia opettavien opettajien käsityksiä rytmiikasta sekä sitä, miten he toteuttavat rytmiikkaa musiikinopetuksessaan sekä millaisena he näkevät rytmiikan arvon ja sen kehittämisen tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoriaosassa määrittelen rytmiikan keskeisimmät käsitteet ja keskityn tarkastelemaan rytmiikan pedagogista taustaa Dalcroze-rytmiikan ja Orff-pedagogiikan pohjalta. Tarkastelen rytmikasvatusta myös opetussuunnitelman ja oppimateriaalien valossa.
Tutkimukseni edustaa laadullista tutkimusta. Tutkimushenkilöinä ovat kymmenen peruskoulun musiikin- ja luokanopettajaa, jotka opettavat musiikkia ja ovat osallistuneet Lapin kesäyliopiston järjestämään viiden päivän mittaiseen rytmiikka-täydennyskoulutukseen. Olen kerännyt aineiston teemahaastattelun avulla ja analysoinut tulokset käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat kokevat rytmiikan uutena ja haastavana osa-alueena musiikinopetuksessa. Rytmiikan pedagogisen taustan ja käsitteiden hallinnassa on epävarmuutta, vaikka opettajat ovat omaksuneet rytmiikan työtapoja opetukseensa. Opettajilla ilmeni kolmenlaista suhtautumista rytmiikkaan: 1) arvostavaa ja innostunutta, 2) epäi-levää ja 3) myönteistä, joskin epävarmaa. Haasteista vahvimmin nousi esille täydennyskou-lutuksen tarve. Muut haasteet liittyivät opetuksen toteuttamisen vaikeuksiin johtuen ahtaista opetustiloista, oppilaiden heterogeenisyydestä, opetusajan vähäisyydestä sekä oppimateriaalin käytettävyydestä. Opettajat toivoivat lisää täydennyskoulutusta omalla paikkakunnalla, jotta he voivat hyödyntää rytmiikan sisältöjä ja työtapoja opetuksessaan laajemmin ja monipuolisemmin. Tutkimukseni voi antaa opettajille ideoita ja välineitä musiikinopetuksen kehittämiseen rytmiikan keinoin.
Tutkimuksen teoriaosassa määrittelen rytmiikan keskeisimmät käsitteet ja keskityn tarkastelemaan rytmiikan pedagogista taustaa Dalcroze-rytmiikan ja Orff-pedagogiikan pohjalta. Tarkastelen rytmikasvatusta myös opetussuunnitelman ja oppimateriaalien valossa.
Tutkimukseni edustaa laadullista tutkimusta. Tutkimushenkilöinä ovat kymmenen peruskoulun musiikin- ja luokanopettajaa, jotka opettavat musiikkia ja ovat osallistuneet Lapin kesäyliopiston järjestämään viiden päivän mittaiseen rytmiikka-täydennyskoulutukseen. Olen kerännyt aineiston teemahaastattelun avulla ja analysoinut tulokset käyttäen laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajat kokevat rytmiikan uutena ja haastavana osa-alueena musiikinopetuksessa. Rytmiikan pedagogisen taustan ja käsitteiden hallinnassa on epävarmuutta, vaikka opettajat ovat omaksuneet rytmiikan työtapoja opetukseensa. Opettajilla ilmeni kolmenlaista suhtautumista rytmiikkaan: 1) arvostavaa ja innostunutta, 2) epäi-levää ja 3) myönteistä, joskin epävarmaa. Haasteista vahvimmin nousi esille täydennyskou-lutuksen tarve. Muut haasteet liittyivät opetuksen toteuttamisen vaikeuksiin johtuen ahtaista opetustiloista, oppilaiden heterogeenisyydestä, opetusajan vähäisyydestä sekä oppimateriaalin käytettävyydestä. Opettajat toivoivat lisää täydennyskoulutusta omalla paikkakunnalla, jotta he voivat hyödyntää rytmiikan sisältöjä ja työtapoja opetuksessaan laajemmin ja monipuolisemmin. Tutkimukseni voi antaa opettajille ideoita ja välineitä musiikinopetuksen kehittämiseen rytmiikan keinoin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]