Opiskelijoiden yrittäjämäisen kompetenssin kehittyminen Lapin ammattiopiston yrittäjyyskoulussa
Korpela, Saara (2015)
Korpela, Saara
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509301317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201509301317
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan Lapin ammattiopiston yrittäjyyskoulussa opiskelijoille kehittyvää yrittäjämäistä kompetenssia. Aihetta lähestytään oppimisen näkökulmasta. Tutkielmaa varten on kerätty haastatteluaineisto ja haastateltavina ovat olleet sekä yrittäjyyskoulun opiskelijat että opettajat. Tällä tavoin on saatu esiin tutkittavien käsityksiä ja kokemuksia laadullisen tutkimuksen ollessa fenomenografinen.
Tutkielman kontekstina on yrittäjyyskasvatus, jota on Suomessa otettu osaksi koulutuksen tavoitteita 1990-luvulta eteenpäin, mutta varsinkin 2000-luvulta lähtien. Tämä johtuu yhteiskunnan tarpeesta lisätä yrittäjyyttä, joka vaikuttaa yhteiskunnan talouden, kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin paranemiseen lisäämällä työllisyyttä ja innovatiivisuutta. Läpi koulutusjärjestelmän kulkevalla yrittäjyyskasvatuksella pyritään kouluttamaan sekä yritystoiminnan ammattilaisia että aktiivisia kansalaisia.
Lapin ammattiopiston yrittäjyyskouluun hakeutuvat opiskelijat, jotka ovat kiinnostuneita perustamaan oman yrityksen tulevaisuudessa. Yrittäjyyskoulun yrittäjyyskasvatus on sekä sisäistä että ulkoista, eli käsiteltävänä ovat oman yrityksen perustamiseen liittyvät asiat, mutta opinnoissa kehitetään myös yleisesti opiskelijoiden työelämäntaitoja.
Tutkimustulosten mukaan yrittäjyyskoulussa opiskelijoille kehittyy monipuolista yrittäjämäistä kompetenssia. Opiskelijoille kehittyvä kompetenssi vastaa teoreettisten mallien mukaista yrittäjämäistä kompetenssia sillä erolla, että yrittäjyyskoulun opiskelijoille kehittyy jopa joitakin piirteitä enemmän kuin mitä teoreettisissa malleissa ilmenee. Näin ollen yrittäjyyskoulun opiskelijoille kehittyvä yrittäjämäinen kompetenssi on tasokasta. Tutkimuksen mukaiseen opiskelijoille kehittyvään yrittäjämäiseen kompetenssiin kuuluvat yrittäjämäiset taidot ja ominaisuudet. Yrittäjämäisiä taitoja ovat sosiaaliset taidot, ongelmanratkaisutaidot ja liiketoiminnalliset taidot. Yrittäjyyskoulun opetus on tutkimustulosten perusteella nimetty yrittäjyysopetukseksi, joka tukee opiskelijoiden yrittäjämäisen kompetenssin kehittymistä. Yrittäjyysopetus on joustavaa, valmentavaa ja teoreettista. Yrittäjyyskoulussa opiskelijat oppivat tutkimuksen mukaan hyvin kokonaisvaltaisella tavalla, mikä on ominaista yrittäjyyskasvatuksessa oppimiselle.
Tutkielman kontekstina on yrittäjyyskasvatus, jota on Suomessa otettu osaksi koulutuksen tavoitteita 1990-luvulta eteenpäin, mutta varsinkin 2000-luvulta lähtien. Tämä johtuu yhteiskunnan tarpeesta lisätä yrittäjyyttä, joka vaikuttaa yhteiskunnan talouden, kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin paranemiseen lisäämällä työllisyyttä ja innovatiivisuutta. Läpi koulutusjärjestelmän kulkevalla yrittäjyyskasvatuksella pyritään kouluttamaan sekä yritystoiminnan ammattilaisia että aktiivisia kansalaisia.
Lapin ammattiopiston yrittäjyyskouluun hakeutuvat opiskelijat, jotka ovat kiinnostuneita perustamaan oman yrityksen tulevaisuudessa. Yrittäjyyskoulun yrittäjyyskasvatus on sekä sisäistä että ulkoista, eli käsiteltävänä ovat oman yrityksen perustamiseen liittyvät asiat, mutta opinnoissa kehitetään myös yleisesti opiskelijoiden työelämäntaitoja.
Tutkimustulosten mukaan yrittäjyyskoulussa opiskelijoille kehittyy monipuolista yrittäjämäistä kompetenssia. Opiskelijoille kehittyvä kompetenssi vastaa teoreettisten mallien mukaista yrittäjämäistä kompetenssia sillä erolla, että yrittäjyyskoulun opiskelijoille kehittyy jopa joitakin piirteitä enemmän kuin mitä teoreettisissa malleissa ilmenee. Näin ollen yrittäjyyskoulun opiskelijoille kehittyvä yrittäjämäinen kompetenssi on tasokasta. Tutkimuksen mukaiseen opiskelijoille kehittyvään yrittäjämäiseen kompetenssiin kuuluvat yrittäjämäiset taidot ja ominaisuudet. Yrittäjämäisiä taitoja ovat sosiaaliset taidot, ongelmanratkaisutaidot ja liiketoiminnalliset taidot. Yrittäjyyskoulun opetus on tutkimustulosten perusteella nimetty yrittäjyysopetukseksi, joka tukee opiskelijoiden yrittäjämäisen kompetenssin kehittymistä. Yrittäjyysopetus on joustavaa, valmentavaa ja teoreettista. Yrittäjyyskoulussa opiskelijat oppivat tutkimuksen mukaan hyvin kokonaisvaltaisella tavalla, mikä on ominaista yrittäjyyskasvatuksessa oppimiselle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]