Yhden päivän juttu : eroneuvo interventiona eron jälkeiseen vanhemmuuteen
Kaakkurivaara, Anne-Maiju (2015)
Kaakkurivaara, Anne-Maiju
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee Eroneuvo‐tilaisuuksia asiakkaan näkökulmasta. Eroneuvo on kertaluontoinen vertaisuuden ja ammattilaistuen yhdistävä tilaisuus eroa suunnitteleville ja eronneille vanhemmille. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut tarkastella asiakkaan kokemusta Eroneuvo‐palvelusta ja selvittää asiakkaan kokema palvelun anti sekä se, kuinka Eroneuvon tavoitteet toteutuvat.
Tutkimusaineistoa varten on haastateltu yhdeksää Eroneuvossa asioinutta. Haastattelut on tehty vähintään viisi kuukautta Eroneuvossa asioinnin jälkeen. Aineiston olen analysoinut käyttäen hyväkseni grounded teorian analyysimenetelmää. Asiakkaat sanoittavat Eroneuvoa sen rakenteen ja toimijoiden kautta. Muodostunut malli koostuu asiakkaille merkityksellisistä Eroneuvon osa-alueista: Eroneuvon reunaehdot, vertaisuuden elementit, henkilökohtainen eroprosessi ja Eroneuvon anti. Löydetty ydinkategoria kuvaa tilannetta, jonka toteutuessa asiakkaan kokema positiivinen anti on voimakkaimmillaan.
Eroneuvon asiakkaat sanoittavat tilaisuuden antia muutoksena ajattelu‐ ja toimintatavoissaan sekä eroneuvon synnyttäminä tuntemuksina. Antia synnyttää Eroneuvosta saatu teoreettinen tieto ja kokemustieto sekä saatu vertaistuki. Puhuttavin annin aiheuttaja on samaistuminen sekä silloin, kun samaistumista on että silloin, kun samaistuminen ei ole syntynyt. Eroneuvon tavoitteiden toteutumista hahmottaa neljä eri Eroneuvon asiakastyyppiä.
Tutkimustulosten mukaan kertaluontoinenkin tilaisuus voi merkittävällä tavalla tukea asiakasta ja synnyttää toivottua yhteisöllisyyttä saman kokeneiden kesken. Tästä huolimatta asiakkaat usein toivovat pidempää palvelukokonaisuutta. Kertaluontoisuus on mahdollista ottaa tilaisuuksia järjestettäessä huomioon siten, että yhteisen kokemuksen syntymistä edesautetaan tilaisuudessa kiinnittämällä huomiota pienryhmien rakenteeseen. Lisäksi Eroneuvossa on hyvä ymmärtää asiakkaiden kaipuu pidempään kokonaisuuteen syventämällä palveluohjausta tai kehittämällä teemallisia Eroneuvoja.
Tutkimusaineistoa varten on haastateltu yhdeksää Eroneuvossa asioinutta. Haastattelut on tehty vähintään viisi kuukautta Eroneuvossa asioinnin jälkeen. Aineiston olen analysoinut käyttäen hyväkseni grounded teorian analyysimenetelmää. Asiakkaat sanoittavat Eroneuvoa sen rakenteen ja toimijoiden kautta. Muodostunut malli koostuu asiakkaille merkityksellisistä Eroneuvon osa-alueista: Eroneuvon reunaehdot, vertaisuuden elementit, henkilökohtainen eroprosessi ja Eroneuvon anti. Löydetty ydinkategoria kuvaa tilannetta, jonka toteutuessa asiakkaan kokema positiivinen anti on voimakkaimmillaan.
Eroneuvon asiakkaat sanoittavat tilaisuuden antia muutoksena ajattelu‐ ja toimintatavoissaan sekä eroneuvon synnyttäminä tuntemuksina. Antia synnyttää Eroneuvosta saatu teoreettinen tieto ja kokemustieto sekä saatu vertaistuki. Puhuttavin annin aiheuttaja on samaistuminen sekä silloin, kun samaistumista on että silloin, kun samaistuminen ei ole syntynyt. Eroneuvon tavoitteiden toteutumista hahmottaa neljä eri Eroneuvon asiakastyyppiä.
Tutkimustulosten mukaan kertaluontoinenkin tilaisuus voi merkittävällä tavalla tukea asiakasta ja synnyttää toivottua yhteisöllisyyttä saman kokeneiden kesken. Tästä huolimatta asiakkaat usein toivovat pidempää palvelukokonaisuutta. Kertaluontoisuus on mahdollista ottaa tilaisuuksia järjestettäessä huomioon siten, että yhteisen kokemuksen syntymistä edesautetaan tilaisuudessa kiinnittämällä huomiota pienryhmien rakenteeseen. Lisäksi Eroneuvossa on hyvä ymmärtää asiakkaiden kaipuu pidempään kokonaisuuteen syventämällä palveluohjausta tai kehittämällä teemallisia Eroneuvoja.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4416]