Mitä sisustustuotteet kertovat arktisuudesta? Case Pentik Oy
Ikäheimo, Ellinoora Ilona (2015)
Ikäheimo, Ellinoora Ilona
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511041352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511041352
Tiivistelmä
Tutkielma on laadullinen tapaustutkimus arktisuuden kommunikoitumisesta muotoilluissa sisustustuotteissa. Tutkielmassa analysoidaan semioottista menetelmää
hyödyntäen miten arktiset merkitykset rakentuvat kuvissa. Pohdinnassa on myös arktisuuden kommunikoitumisen, sekä arktisen muotoilun yhteys. Tavoitteena on ymmärtää arktisen muotoilun mahdollisuuksia sisustustuote-kategoriassa, sekä omalta
osaltaan viedä arktisen muotoilun ilmiötä strategiatasolta kohti konkreettista tuotemuotoilua. Tutkielman strategisemmassa osiossa arktisen muotoilun määritelmä sovitetaan Pentik Oy:n brändiin sopivaksi. Tämä tapahtuu luodussa design filosofiassa.
Muotoiluprosessi hyödyntää semioottista analysointimenetelmää, jonka avulla analysoidaan tuotekuvien kommunikoimia merkityksiä ja arvoja. Tuotteita voidaan myös brändätä lähemmäs niiden tavoitemielikuvia. Tässä tutkielmassa seitsemän Arctic
–sanalla nimettyä sisustustuotetta analysoidaan semioottisen kuva-analyysin keinoin.
hyödyntäen miten arktiset merkitykset rakentuvat kuvissa. Pohdinnassa on myös arktisuuden kommunikoitumisen, sekä arktisen muotoilun yhteys. Tavoitteena on ymmärtää arktisen muotoilun mahdollisuuksia sisustustuote-kategoriassa, sekä omalta
osaltaan viedä arktisen muotoilun ilmiötä strategiatasolta kohti konkreettista tuotemuotoilua. Tutkielman strategisemmassa osiossa arktisen muotoilun määritelmä sovitetaan Pentik Oy:n brändiin sopivaksi. Tämä tapahtuu luodussa design filosofiassa.
Muotoiluprosessi hyödyntää semioottista analysointimenetelmää, jonka avulla analysoidaan tuotekuvien kommunikoimia merkityksiä ja arvoja. Tuotteita voidaan myös brändätä lähemmäs niiden tavoitemielikuvia. Tässä tutkielmassa seitsemän Arctic
–sanalla nimettyä sisustustuotetta analysoidaan semioottisen kuva-analyysin keinoin.
Kokoelmat
- Pro gradut [3930]