Oi, niin ihana brändi!: Brändäyksen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Kekäläinen, Essi (2015)
Kekäläinen, Essi
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511041353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511041353
Tiivistelmä
In my thesis I research branding, how to create a brand and the impacts of brands to consumer decisions of purchase. As abstract the brand is not a new innovation, but in these days the meaning of brand has grown to main resource of business world. My interests to brands started in design management courses at university. In my thesis I don’t research establishing new enterprises, but I will concentrate on stories behind them.
In the middle of theoretic framework is literature of brands, two textile enterprises and two retailers. My primary research materials are interviews and literature of brands. Literature of brands will support my interviews. The analyses of interviews will examine home textiles, patterns and colors.
The research method is qualitative. By qualitative methods I will understand the phenomenon of thesis and its backgrounds. In my thesis I use the data-oriented content analysis. I have to understand what brand means before I can research impacts of brands to consumer decisions to purchase. I use thematic interviews in my thesis. I have chosen this type of interviews because there are many interviewees and they all act in the same field. Tutkielmassani käsittelen brändäystä, sen luomista ja vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen. Brändi käsitteenä ei ole uusi keksintö, mutta sen merkitys on noussut tänä päivänä yritysmaailman keskeisimmäksi voimavaraksi menestystä tavoiteltaessa. Kiinnostukseni brändejä kohtaan sai alkunsa design management -opintojen kautta, jossa käsiteltiin yrityskuvan kokonaisvaltaista hallintaa. Tutkimuksessani en käsittele yrityksen perustamiseen liittyviä asioita, vaan keskityn tarinoihin yrityksen toiminnan taustalla.
Tutkielmani teoreettisen viitekehyksen keskiö rakentuu brändi kirjallisuudesta, kahdesta tekstiilialan yrityksestä ja kahdesta jälleenmyyjäyrityksestä. Tutkielmani primääriaineistona ovat yrityshaastattelut ja alan kirjallisuus. Brändi kirjallisuus tukee ja luo pohjan yrityshaastatteluille. Rajaan tutkimuksessani yrityksiä koskevat analysoinnit käsittelemään kodin sisustustekstiilejä, kuvioita ja värimaailmoja.
Tutkielmani on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jolla tarkoitetaan aineiston ja analyysin muodon kuvausta. Laadullisen menetelmän keinoin pyrin ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä ja sen taustoja. Käytän tutkielmassani aineistolähtöistä analyysia.
Ennen kuin voin kirjoittaa brändien vaikutuksesta kuluttajan ostopäätökseen, minun pitää selvittää, mitä brändi perusolemukseltaan on. Haastatteluni ovat puolistrukturoituja haastatteluja eli teemahaastatteluja. Tämä haastattelutyyppi sopii
käytettäväksi tutkielmassani, koska haastateltavia on useita ja he edustavat samalla alalla toimivaa ryhmää.
In the middle of theoretic framework is literature of brands, two textile enterprises and two retailers. My primary research materials are interviews and literature of brands. Literature of brands will support my interviews. The analyses of interviews will examine home textiles, patterns and colors.
The research method is qualitative. By qualitative methods I will understand the phenomenon of thesis and its backgrounds. In my thesis I use the data-oriented content analysis. I have to understand what brand means before I can research impacts of brands to consumer decisions to purchase. I use thematic interviews in my thesis. I have chosen this type of interviews because there are many interviewees and they all act in the same field.
Tutkielmani teoreettisen viitekehyksen keskiö rakentuu brändi kirjallisuudesta, kahdesta tekstiilialan yrityksestä ja kahdesta jälleenmyyjäyrityksestä. Tutkielmani primääriaineistona ovat yrityshaastattelut ja alan kirjallisuus. Brändi kirjallisuus tukee ja luo pohjan yrityshaastatteluille. Rajaan tutkimuksessani yrityksiä koskevat analysoinnit käsittelemään kodin sisustustekstiilejä, kuvioita ja värimaailmoja.
Tutkielmani on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jolla tarkoitetaan aineiston ja analyysin muodon kuvausta. Laadullisen menetelmän keinoin pyrin ymmärtämään tutkittavaa ilmiötä ja sen taustoja. Käytän tutkielmassani aineistolähtöistä analyysia.
Ennen kuin voin kirjoittaa brändien vaikutuksesta kuluttajan ostopäätökseen, minun pitää selvittää, mitä brändi perusolemukseltaan on. Haastatteluni ovat puolistrukturoituja haastatteluja eli teemahaastatteluja. Tämä haastattelutyyppi sopii
käytettäväksi tutkielmassani, koska haastateltavia on useita ja he edustavat samalla alalla toimivaa ryhmää.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]