Opiskelu osana elämänkulkua : opiskelupäätösten ja koulutuspolkujen muodostuminen työttömänä opiskelunsa aloittaneilla aikuisopiskelijoilla
Pajamäki, Kirsi (2015)
Pajamäki, Kirsi
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511041355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511041355
Tiivistelmä
Opiskelu ei ole vain nuoruuteen liittyvä elämänvaihe, vaan elämänkulun lävistämä mahdollisuus ja osin välttämättömyys. Työelämän muutos, muuttuneet osaamistarpeet sekä koulutustarjonnan määrällinen ja laadullinen kehitys ovat mahdollistaneet elämänlaajuisen oppimisen. Erityisen suurina osaamisen päivittämisen ja ylläpitämisen haasteet koskettavat työttömiä henkilöitä. Kuitenkin vain joka viides työtön valitsee opiskelun työttömyytensä katkaisemiseksi.
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, mistä työttömänä opiskelunsa aloittaneiden koulutuspolut muodostuvat, mitä siirtymiä niihin sisältyy ja mitkä tekijät ovat opiskelupäätösten taustalla. Tutkimuksen toivon tuovan lisätietoa siihen, miten työttömiä voisi paremmin tukea opiskeluun hakeutumisessa ja opiskeluissa suoriutumisessa.
Tutkimukseni on narratiivinen. Elämänkulku, siirtymät, toimijuus sekä aikuisopiskelu muodostavat tutkimukseni teoreettisen pohjan. Aineistona ovat neljän työttömyysetuudella omaehtoisessa toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevan henkilön elämäkerrat, jotka olen kerännyt narratiivista haastattelua ja elämänviivamenetelmää käyttäen. Saatuja tuloksia olen kuvannut sekä narratiivisesti, tiivistettyinä elämänkulkuina, että keskeisten teemojen kautta. Näitä teemoja ovat linkittyvät elämät, siirtymät, motivaatio ja toimijuus.
Tutkittuihin elämänkulkuihin sisältyi lukuisia siirtymiä työn, työttömyyden, opiskelun ja kotiäitinä olon välillä. Siirtymien määrä sekä niiden merkitys elämänkulun muotoutumiselle vaihteli. Osalla haastatteluhetkellä kesken ollut tai juuri päättynyt opiskelu oli luonnollinen vaihtoehto kuvatuissa elämäntilanteissa, osalla yllättävä muutos, jossa oli mukana myös sattuman elementti. Opiskelua koskeviin päätöksiin vaikuttivat opiskeluun liittyvät ulkoiset ja sisäiset motiivit, oma toimijuus, nykyinen elämäntilanne sekä yhteiskunnan ja lähiyhteisön mahdollisuudet ja rajoitteet. Motiiveina opiskelulle olivat muun muassa kiinnostuneisuus alaa kohtaan, raha tai arvostus. Pääosin ratkaisun opintoihin hakeutumisesta tekivät henkilöt itse. Yksilön oman toimijuuden lisäksi myös linkittyvät elämät, kuten perhe, viranomaistoimija , ystävät, opiskeluaikaiset suhteet sekä puuttuvat tukiverkostot vaikuttivat opiskelupäätöksen tekoon. Opiskelupäätös oli seuraus suotuisan elämäntilanteen, mahdollisuuksien sekä omien intressien kohtaamisesta.
Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, mistä työttömänä opiskelunsa aloittaneiden koulutuspolut muodostuvat, mitä siirtymiä niihin sisältyy ja mitkä tekijät ovat opiskelupäätösten taustalla. Tutkimuksen toivon tuovan lisätietoa siihen, miten työttömiä voisi paremmin tukea opiskeluun hakeutumisessa ja opiskeluissa suoriutumisessa.
Tutkimukseni on narratiivinen. Elämänkulku, siirtymät, toimijuus sekä aikuisopiskelu muodostavat tutkimukseni teoreettisen pohjan. Aineistona ovat neljän työttömyysetuudella omaehtoisessa toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa opiskelevan henkilön elämäkerrat, jotka olen kerännyt narratiivista haastattelua ja elämänviivamenetelmää käyttäen. Saatuja tuloksia olen kuvannut sekä narratiivisesti, tiivistettyinä elämänkulkuina, että keskeisten teemojen kautta. Näitä teemoja ovat linkittyvät elämät, siirtymät, motivaatio ja toimijuus.
Tutkittuihin elämänkulkuihin sisältyi lukuisia siirtymiä työn, työttömyyden, opiskelun ja kotiäitinä olon välillä. Siirtymien määrä sekä niiden merkitys elämänkulun muotoutumiselle vaihteli. Osalla haastatteluhetkellä kesken ollut tai juuri päättynyt opiskelu oli luonnollinen vaihtoehto kuvatuissa elämäntilanteissa, osalla yllättävä muutos, jossa oli mukana myös sattuman elementti. Opiskelua koskeviin päätöksiin vaikuttivat opiskeluun liittyvät ulkoiset ja sisäiset motiivit, oma toimijuus, nykyinen elämäntilanne sekä yhteiskunnan ja lähiyhteisön mahdollisuudet ja rajoitteet. Motiiveina opiskelulle olivat muun muassa kiinnostuneisuus alaa kohtaan, raha tai arvostus. Pääosin ratkaisun opintoihin hakeutumisesta tekivät henkilöt itse. Yksilön oman toimijuuden lisäksi myös linkittyvät elämät, kuten perhe, viranomaistoimija , ystävät, opiskeluaikaiset suhteet sekä puuttuvat tukiverkostot vaikuttivat opiskelupäätöksen tekoon. Opiskelupäätös oli seuraus suotuisan elämäntilanteen, mahdollisuuksien sekä omien intressien kohtaamisesta.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]