Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hiihtovaellus taideperustaisen ympäristökasvatuksen työmuotona

Hintsala, Anni (2015)

 
Avaa tiedosto
gradu_anni-hintsala.pdf (1.841Mt)
Lataukset: 


Hintsala, Anni
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511301376
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on hiihtovaellus taideperustaisen ympäristökasvatuksen työmuotona.

Tutkimusasetelma syntyy halusta ymmärtää taidekasvatuksen mahdollisuuksia ympäristövastuullisuuden opettamisessa, sekä tarpeesta käsitteellistää vaellukseen liittyviä ympäristökokemuksia. Tutkimuksessa taitelijan, tutkijan ja opettajan roolit ovat tasaveroisia a/r/tografian tutkimusmenetelmälle tyypillisellä tavalla. Tutkimukseen sisältyy myös pyrkimys tutkijan omien työskentelymenetelmien kehittämiseen taideperustaisen toimintatutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen aineistonkeruu ja analyysi pohjautuvat monitieteiseen teoriaan, joka sisältää taideperustaisen ympäristökasvatuksen, vaellustaiteen ja ympäristöestetiikan näkökulmia. Pohjoisuus ja talvi rajaavat tutkimuksen paikalliseksi ja tutkimuksen pääpaino kohdistuu taiteen sijasta taideperustaisen ympäristökasvatuksen mahdollisuuksiin.

Tutkimuksen aineisto on tutkijan omiin kokemuksiin pohjautuvaa ja se on kerätty kevättalvella 2015 toteutetulla hiihtovaelluksella. Aineisto koostuu päiväkirjateksteistä, valokuvista ja videodokumenteista ja sitä analysoidaan sekä kirjallisesti että taiteen tekemisen kautta. Tekstianalyysissa aineisto on luokiteltu ja järjestetty teemoiksi aineistosta nousseiden ja teoriaan pohjautuvien ilmiöiden perusteella. Taiteellisen analyysin lopputuloksena on maalauksista ja installaatioista koostuva näyttelykokonaisuus, joka on ollut esillä tiedekeskus Pilkeen kahvilassa.

Tutkimuksen perusteella hiihtovaellus altistaa vaeltajan läheiseen suhteeseen ympäristön kanssa ja mahdollistaa ympäristön moniaistisen havaitsemisen ja sille herkistymisen, mitkä voivat lisätä ympäristöherkkyyttä ja ympäristövastuullista käyttäytymistä. Taide ilmenee hiihtovaelluksella käytännön toimissa, hiihtämisen liikkeessä ja leiriytymisen paikkakokemuksissa ja hiihtovaellus taidekasvatuksena kiteytyy selkeimmin aistikokemuksiin ja niiden tuottamaan tietoon maailmasta ja itsestä. Hiihtovaelluksen soveltaminen opetustyöhön sisältää monia käytännön haasteita, mutta se sisältää kuitenkin monia oppimisen paikkoja ja ilmiöitä sekä ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia, joita on mahdollista soveltaa sekä peruskoulun opetukseen että aikuiskasvatuksen eri muotoihin.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4757]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste