Hiihtovaellus taideperustaisen ympäristökasvatuksen työmuotona
Hintsala, Anni (2015)
Hintsala, Anni
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511301376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511301376
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on hiihtovaellus taideperustaisen ympäristökasvatuksen
työmuotona.
Tutkimusasetelma syntyy halusta ymmärtää taidekasvatuksen mahdollisuuksia
ympäristövastuullisuuden opettamisessa, sekä tarpeesta käsitteellistää vaellukseen
liittyviä ympäristökokemuksia. Tutkimuksessa taitelijan, tutkijan ja opettajan roolit
ovat tasaveroisia a/r/tografian tutkimusmenetelmälle tyypillisellä tavalla. Tutkimukseen sisältyy myös pyrkimys tutkijan omien työskentelymenetelmien
kehittämiseen taideperustaisen toimintatutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen
aineistonkeruu ja analyysi pohjautuvat monitieteiseen teoriaan, joka sisältää taideperustaisen ympäristökasvatuksen, vaellustaiteen ja ympäristöestetiikan näkö-‐
kulmia. Pohjoisuus ja talvi rajaavat tutkimuksen paikalliseksi ja tutkimuksen pääpaino
kohdistuu taiteen sijasta taideperustaisen ympäristökasvatuksen mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen aineisto on tutkijan omiin kokemuksiin pohjautuvaa ja se on
kerätty kevättalvella 2015 toteutetulla hiihtovaelluksella. Aineisto koostuu päiväkirjateksteistä, valokuvista ja videodokumenteista ja sitä analysoidaan sekä
kirjallisesti että taiteen tekemisen kautta. Tekstianalyysissa aineisto on luokiteltu
ja järjestetty teemoiksi aineistosta nousseiden ja teoriaan pohjautuvien ilmiöiden
perusteella. Taiteellisen analyysin lopputuloksena on maalauksista ja installaatioista
koostuva näyttelykokonaisuus, joka on ollut esillä tiedekeskus Pilkeen kahvilassa.
Tutkimuksen perusteella hiihtovaellus altistaa vaeltajan läheiseen suhteeseen ympäristön kanssa ja mahdollistaa ympäristön moniaistisen havaitsemisen ja
sille herkistymisen, mitkä voivat lisätä ympäristöherkkyyttä ja ympäristövastuullista
käyttäytymistä. Taide ilmenee hiihtovaelluksella käytännön toimissa, hiihtämisen
liikkeessä ja leiriytymisen paikkakokemuksissa ja hiihtovaellus taidekasvatuksena kiteytyy selkeimmin aistikokemuksiin ja niiden tuottamaan tietoon maailmasta ja
itsestä. Hiihtovaelluksen soveltaminen opetustyöhön sisältää monia käytännön haasteita, mutta se sisältää kuitenkin monia oppimisen paikkoja ja ilmiöitä sekä
ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia, joita on mahdollista soveltaa sekä peruskoulun opetukseen että aikuiskasvatuksen eri muotoihin. The subject of this thesis is ski tour as practice of an art-‐based environmental
education.
The purpose of this thesis is to perceive possibility of art education as teaching
of environmental responsibility and to conceptualize environmental experiences in
ski tour. The roles of artist, researcher and teacher are equal in this thesis as in the
method of the a/r/tography. The aim of this thesis is also developing the researcher´s
work methods by the art-‐based action research.
The research data and the analysis are based on interdisciplinary theory, including
aspects of art-‐based environmental education, walking art and environmental
aesthetic. The local contexts of this thesis are northern location and winter period.
The research data was collected by ski tour in March 2015 and it based on personal
experiences of the researcher. The research data contains research diary, photos and
video documents and it was analysed using the literary and the artistic analysis. By
the literary analysis the research data is categorized and structured in themes via
phenomenon from the research data and the theory. The artistic analysis contains acrylic paintings and installations that have been exhibited in the café of the Pilke
science centre in Rovaniemi.
On the bases of the thesis material, ski tour allows for a sensitivity relationship with
human and environment and it contains multisensory perceives, which may increase
environmental sensitivity and environmentally responsible activity. The art in context
of the ski tour included practical actions of the ski tour, the rhythm and the movement of skiing and the experiences of place and space in the camping. The art
education strategies in the ski tour focused most clearly on sense of the experiences
and the knowledge of word and the self. The ski tour as a teaching method contains
many practical questions, but it contains also many learning places and knowing
and many opportunities of an environmental education. Those educational opportunities and phenomenon can be applied to both primary education and
different methods of adult education.
työmuotona.
Tutkimusasetelma syntyy halusta ymmärtää taidekasvatuksen mahdollisuuksia
ympäristövastuullisuuden opettamisessa, sekä tarpeesta käsitteellistää vaellukseen
liittyviä ympäristökokemuksia. Tutkimuksessa taitelijan, tutkijan ja opettajan roolit
ovat tasaveroisia a/r/tografian tutkimusmenetelmälle tyypillisellä tavalla. Tutkimukseen sisältyy myös pyrkimys tutkijan omien työskentelymenetelmien
kehittämiseen taideperustaisen toimintatutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen
aineistonkeruu ja analyysi pohjautuvat monitieteiseen teoriaan, joka sisältää taideperustaisen ympäristökasvatuksen, vaellustaiteen ja ympäristöestetiikan näkö-‐
kulmia. Pohjoisuus ja talvi rajaavat tutkimuksen paikalliseksi ja tutkimuksen pääpaino
kohdistuu taiteen sijasta taideperustaisen ympäristökasvatuksen mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen aineisto on tutkijan omiin kokemuksiin pohjautuvaa ja se on
kerätty kevättalvella 2015 toteutetulla hiihtovaelluksella. Aineisto koostuu päiväkirjateksteistä, valokuvista ja videodokumenteista ja sitä analysoidaan sekä
kirjallisesti että taiteen tekemisen kautta. Tekstianalyysissa aineisto on luokiteltu
ja järjestetty teemoiksi aineistosta nousseiden ja teoriaan pohjautuvien ilmiöiden
perusteella. Taiteellisen analyysin lopputuloksena on maalauksista ja installaatioista
koostuva näyttelykokonaisuus, joka on ollut esillä tiedekeskus Pilkeen kahvilassa.
Tutkimuksen perusteella hiihtovaellus altistaa vaeltajan läheiseen suhteeseen ympäristön kanssa ja mahdollistaa ympäristön moniaistisen havaitsemisen ja
sille herkistymisen, mitkä voivat lisätä ympäristöherkkyyttä ja ympäristövastuullista
käyttäytymistä. Taide ilmenee hiihtovaelluksella käytännön toimissa, hiihtämisen
liikkeessä ja leiriytymisen paikkakokemuksissa ja hiihtovaellus taidekasvatuksena kiteytyy selkeimmin aistikokemuksiin ja niiden tuottamaan tietoon maailmasta ja
itsestä. Hiihtovaelluksen soveltaminen opetustyöhön sisältää monia käytännön haasteita, mutta se sisältää kuitenkin monia oppimisen paikkoja ja ilmiöitä sekä
ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia, joita on mahdollista soveltaa sekä peruskoulun opetukseen että aikuiskasvatuksen eri muotoihin.
education.
The purpose of this thesis is to perceive possibility of art education as teaching
of environmental responsibility and to conceptualize environmental experiences in
ski tour. The roles of artist, researcher and teacher are equal in this thesis as in the
method of the a/r/tography. The aim of this thesis is also developing the researcher´s
work methods by the art-‐based action research.
The research data and the analysis are based on interdisciplinary theory, including
aspects of art-‐based environmental education, walking art and environmental
aesthetic. The local contexts of this thesis are northern location and winter period.
The research data was collected by ski tour in March 2015 and it based on personal
experiences of the researcher. The research data contains research diary, photos and
video documents and it was analysed using the literary and the artistic analysis. By
the literary analysis the research data is categorized and structured in themes via
phenomenon from the research data and the theory. The artistic analysis contains acrylic paintings and installations that have been exhibited in the café of the Pilke
science centre in Rovaniemi.
On the bases of the thesis material, ski tour allows for a sensitivity relationship with
human and environment and it contains multisensory perceives, which may increase
environmental sensitivity and environmentally responsible activity. The art in context
of the ski tour included practical actions of the ski tour, the rhythm and the movement of skiing and the experiences of place and space in the camping. The art
education strategies in the ski tour focused most clearly on sense of the experiences
and the knowledge of word and the self. The ski tour as a teaching method contains
many practical questions, but it contains also many learning places and knowing
and many opportunities of an environmental education. Those educational opportunities and phenomenon can be applied to both primary education and
different methods of adult education.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]