Hiihtovaellus taideperustaisen ympäristökasvatuksen työmuotona
Hintsala, Anni (2015)
Hintsala, Anni
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511301376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201511301376
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on hiihtovaellus taideperustaisen ympäristökasvatuksen työmuotona.
Tutkimusasetelma syntyy halusta ymmärtää taidekasvatuksen mahdollisuuksia ympäristövastuullisuuden opettamisessa, sekä tarpeesta käsitteellistää vaellukseen liittyviä ympäristökokemuksia. Tutkimuksessa taitelijan, tutkijan ja opettajan roolit ovat tasaveroisia a/r/tografian tutkimusmenetelmälle tyypillisellä tavalla. Tutkimukseen sisältyy myös pyrkimys tutkijan omien työskentelymenetelmien kehittämiseen taideperustaisen toimintatutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen aineistonkeruu ja analyysi pohjautuvat monitieteiseen teoriaan, joka sisältää taideperustaisen ympäristökasvatuksen, vaellustaiteen ja ympäristöestetiikan näkökulmia. Pohjoisuus ja talvi rajaavat tutkimuksen paikalliseksi ja tutkimuksen pääpaino kohdistuu taiteen sijasta taideperustaisen ympäristökasvatuksen mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen aineisto on tutkijan omiin kokemuksiin pohjautuvaa ja se on kerätty kevättalvella 2015 toteutetulla hiihtovaelluksella. Aineisto koostuu päiväkirjateksteistä, valokuvista ja videodokumenteista ja sitä analysoidaan sekä kirjallisesti että taiteen tekemisen kautta. Tekstianalyysissa aineisto on luokiteltu ja järjestetty teemoiksi aineistosta nousseiden ja teoriaan pohjautuvien ilmiöiden perusteella. Taiteellisen analyysin lopputuloksena on maalauksista ja installaatioista koostuva näyttelykokonaisuus, joka on ollut esillä tiedekeskus Pilkeen kahvilassa.
Tutkimuksen perusteella hiihtovaellus altistaa vaeltajan läheiseen suhteeseen ympäristön kanssa ja mahdollistaa ympäristön moniaistisen havaitsemisen ja sille herkistymisen, mitkä voivat lisätä ympäristöherkkyyttä ja ympäristövastuullista käyttäytymistä. Taide ilmenee hiihtovaelluksella käytännön toimissa, hiihtämisen liikkeessä ja leiriytymisen paikkakokemuksissa ja hiihtovaellus taidekasvatuksena kiteytyy selkeimmin aistikokemuksiin ja niiden tuottamaan tietoon maailmasta ja itsestä. Hiihtovaelluksen soveltaminen opetustyöhön sisältää monia käytännön haasteita, mutta se sisältää kuitenkin monia oppimisen paikkoja ja ilmiöitä sekä ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia, joita on mahdollista soveltaa sekä peruskoulun opetukseen että aikuiskasvatuksen eri muotoihin.
Tutkimusasetelma syntyy halusta ymmärtää taidekasvatuksen mahdollisuuksia ympäristövastuullisuuden opettamisessa, sekä tarpeesta käsitteellistää vaellukseen liittyviä ympäristökokemuksia. Tutkimuksessa taitelijan, tutkijan ja opettajan roolit ovat tasaveroisia a/r/tografian tutkimusmenetelmälle tyypillisellä tavalla. Tutkimukseen sisältyy myös pyrkimys tutkijan omien työskentelymenetelmien kehittämiseen taideperustaisen toimintatutkimuksen menetelmillä. Tutkimuksen aineistonkeruu ja analyysi pohjautuvat monitieteiseen teoriaan, joka sisältää taideperustaisen ympäristökasvatuksen, vaellustaiteen ja ympäristöestetiikan näkökulmia. Pohjoisuus ja talvi rajaavat tutkimuksen paikalliseksi ja tutkimuksen pääpaino kohdistuu taiteen sijasta taideperustaisen ympäristökasvatuksen mahdollisuuksiin.
Tutkimuksen aineisto on tutkijan omiin kokemuksiin pohjautuvaa ja se on kerätty kevättalvella 2015 toteutetulla hiihtovaelluksella. Aineisto koostuu päiväkirjateksteistä, valokuvista ja videodokumenteista ja sitä analysoidaan sekä kirjallisesti että taiteen tekemisen kautta. Tekstianalyysissa aineisto on luokiteltu ja järjestetty teemoiksi aineistosta nousseiden ja teoriaan pohjautuvien ilmiöiden perusteella. Taiteellisen analyysin lopputuloksena on maalauksista ja installaatioista koostuva näyttelykokonaisuus, joka on ollut esillä tiedekeskus Pilkeen kahvilassa.
Tutkimuksen perusteella hiihtovaellus altistaa vaeltajan läheiseen suhteeseen ympäristön kanssa ja mahdollistaa ympäristön moniaistisen havaitsemisen ja sille herkistymisen, mitkä voivat lisätä ympäristöherkkyyttä ja ympäristövastuullista käyttäytymistä. Taide ilmenee hiihtovaelluksella käytännön toimissa, hiihtämisen liikkeessä ja leiriytymisen paikkakokemuksissa ja hiihtovaellus taidekasvatuksena kiteytyy selkeimmin aistikokemuksiin ja niiden tuottamaan tietoon maailmasta ja itsestä. Hiihtovaelluksen soveltaminen opetustyöhön sisältää monia käytännön haasteita, mutta se sisältää kuitenkin monia oppimisen paikkoja ja ilmiöitä sekä ympäristökasvatuksen mahdollisuuksia, joita on mahdollista soveltaa sekä peruskoulun opetukseen että aikuiskasvatuksen eri muotoihin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]