Asperger-lapsi koulussa: vanhempien käsityksiä
Kaikkonen, Heli (2015)
Kaikkonen, Heli
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512091383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512091383
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on ollut tuoda esille vanhempien käsityksiä siitä, minkälaisia Aspergerin oireyhtymän diagnosoinnin prosessi, koulunkäynnin tukeminen ja tukitoimien vaikutukset ovat olleet heidän lastensa kohdalla. Asperger-lapset ovat yksilöllisiä, ja tuen muoto ja määrä vaihtelee. Tutkielman aineisto koostui viiden vanhemman haastatteluista ja yhdestä kirjoitelmasta. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Aspergerin oireyhtymän diagnosointi on monimutkainen prosessi, ja se vaatii monitahoisen ja -tasoisen diagnosoinnin. Asperger-lapsen ongelmat tulevat usein esiin päiväkodeissa ja kouluissa sosiaalisen paineen ja vaatimusten vaikutuksesta, ja koulujen opettajat ja päiväkodin henkilökunta ovatkin usein avainasemassa Asperger-tutkimusten käynnistäjänä. Tutkielmassa nousi myös esille se, kuinka vanhemmat usein syyllistävät itseään lapsensa ongelmista ja vaikeuksista ja diagnoosin myötä he vapautuvat tällaisesta tunteesta. Diagnoosin myötä vanhemmat kokivat, että lapsi sekä he vanhempana saavat paremmin tukea ja apua arjen ongelmiin.
Aspergerin oireyhtymä aiheuttaa monenlaisia haasteita koulumaailmassa. Vanhempien mukaan heidän lapsillaan on monenlaisia tukitoimia luokassa, oman kalenterinkäyttöä, eriyttämistä, tukiopetusta ja ohjeitten toistamista useaan kertaan. Tutkielmassa haastateltujen vanhempien mukaan avustajapalvelut ovat yksi tärkeimmistä tukitoimista, ja myös opettajaa itseään pidettiin tuen antamisen mahdollistajana. Opettajan kannustava ote ja lapsen erikseen huomioiminen auttoivat lasta koulunkäynnissä ja oppimisessa. Ilmeni myös, että Asperger-lapsi voi pärjätä koulussa vähäisinkin tukitoimin ja kiinnostus opittavaan asiaan edistää oppimista. Tutkielman aineistosta nousi esille myös tyytymättömyys lapsen saamien tukitoimien riittämättömyyteen kouluissa. Vanhempien oma aktiivisuus on avainasemassa, jotta lapsi saa tarvittavaa apua ja tukea kouluissa. Ilmeistä on, että Asperger-lapset tarvitsevat erilaisia koulun tukitoimia, jotta he voivat menestyä koulussa vaikeuksistaan huolimatta.
Aspergerin oireyhtymän diagnosointi on monimutkainen prosessi, ja se vaatii monitahoisen ja -tasoisen diagnosoinnin. Asperger-lapsen ongelmat tulevat usein esiin päiväkodeissa ja kouluissa sosiaalisen paineen ja vaatimusten vaikutuksesta, ja koulujen opettajat ja päiväkodin henkilökunta ovatkin usein avainasemassa Asperger-tutkimusten käynnistäjänä. Tutkielmassa nousi myös esille se, kuinka vanhemmat usein syyllistävät itseään lapsensa ongelmista ja vaikeuksista ja diagnoosin myötä he vapautuvat tällaisesta tunteesta. Diagnoosin myötä vanhemmat kokivat, että lapsi sekä he vanhempana saavat paremmin tukea ja apua arjen ongelmiin.
Aspergerin oireyhtymä aiheuttaa monenlaisia haasteita koulumaailmassa. Vanhempien mukaan heidän lapsillaan on monenlaisia tukitoimia luokassa, oman kalenterinkäyttöä, eriyttämistä, tukiopetusta ja ohjeitten toistamista useaan kertaan. Tutkielmassa haastateltujen vanhempien mukaan avustajapalvelut ovat yksi tärkeimmistä tukitoimista, ja myös opettajaa itseään pidettiin tuen antamisen mahdollistajana. Opettajan kannustava ote ja lapsen erikseen huomioiminen auttoivat lasta koulunkäynnissä ja oppimisessa. Ilmeni myös, että Asperger-lapsi voi pärjätä koulussa vähäisinkin tukitoimin ja kiinnostus opittavaan asiaan edistää oppimista. Tutkielman aineistosta nousi esille myös tyytymättömyys lapsen saamien tukitoimien riittämättömyyteen kouluissa. Vanhempien oma aktiivisuus on avainasemassa, jotta lapsi saa tarvittavaa apua ja tukea kouluissa. Ilmeistä on, että Asperger-lapset tarvitsevat erilaisia koulun tukitoimia, jotta he voivat menestyä koulussa vaikeuksistaan huolimatta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4575]