Portfoliokertomukset ammatillisen identiteetin kuvaajina : narratiivinen tutkimus luokanopettajaopiskelijoiden ammatillisesta kasvusta
Piilma, Anna-Leena (2015)
Piilma, Anna-Leena
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512171391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512171391
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee luokanopettajaopiskelijoiden ammatillista kehittymistä opintojen aikana tuotettujen pedagogisten portfolioiden juonellisissa kertomuksissa. Tutkimuksen
keskiössä on opiskelijoiden kyky reflektoida kokemuksiaan, sillä nimenomaan kriittinen reflektio osoittautuu merkittäväksi tekijäksi kun tarkastellaan ammatillisen kasvun ja identiteetin kehittymisen teorioita. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ammatillisen
identiteetin kehittymisestä erityisesti opettajuuden ja reflektion näkökulmista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten uokanopettajaopiskelijat rakentavat opettajuuttaan
narratiivisesti portfoliotekstiensä avulla. Aineisto on kerätty Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta keväällä 2015 ja se käsittää kahdeksan opiskelijan portfoliotekstit koko opintojen ajalta. Tutkimuksen aineisto on narratiivinen ja se on analysoitu narratiivisesti jäsentämällä kertomuksia luokkiin aineistolähtöisesti ja tämän jälkeen teemoittelemalla kategorioihin, jotka muodostavat edelleen uusia kertomuksia.
Luomani kertomuskategoriat osoittavat, että luokanopettajaopiskelijoiden ammatillista identiteettiä rakennetaan narratiivisesti suhteessa oman opettajuuden lähtökohtiin, opettajan
moninaisiin työtehtäviin, oman persoonallisen opettajana olemisen tapaan, oman opettajuuden kehityksen tarkasteluun sekä käsitetyn ihanneopettajan ominaisuuksiin. Ammatillinen kehittyminen näkyy kertomuksissa kriittisen reflektion seurauksena tapahtuvina
merkitysperspektiivien muutoksina. Tutkimus osoittaa, ettei reflektio kuitenkaan useimmissa kertomuksissa yllä ammatillista kehitystä aikaansaavalle, kriittisen reflektion tasolle. Portfoliotekstien käyttöä ammatillisen kehittymisen edistäjänä voitaisiin täten edelleen kehittää, jotta siitä saataisiin entistä tehokkaampi väline luokanopettajakoulutuksen hyödynnettäväksi.
keskiössä on opiskelijoiden kyky reflektoida kokemuksiaan, sillä nimenomaan kriittinen reflektio osoittautuu merkittäväksi tekijäksi kun tarkastellaan ammatillisen kasvun ja identiteetin kehittymisen teorioita. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu ammatillisen
identiteetin kehittymisestä erityisesti opettajuuden ja reflektion näkökulmista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten uokanopettajaopiskelijat rakentavat opettajuuttaan
narratiivisesti portfoliotekstiensä avulla. Aineisto on kerätty Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta keväällä 2015 ja se käsittää kahdeksan opiskelijan portfoliotekstit koko opintojen ajalta. Tutkimuksen aineisto on narratiivinen ja se on analysoitu narratiivisesti jäsentämällä kertomuksia luokkiin aineistolähtöisesti ja tämän jälkeen teemoittelemalla kategorioihin, jotka muodostavat edelleen uusia kertomuksia.
Luomani kertomuskategoriat osoittavat, että luokanopettajaopiskelijoiden ammatillista identiteettiä rakennetaan narratiivisesti suhteessa oman opettajuuden lähtökohtiin, opettajan
moninaisiin työtehtäviin, oman persoonallisen opettajana olemisen tapaan, oman opettajuuden kehityksen tarkasteluun sekä käsitetyn ihanneopettajan ominaisuuksiin. Ammatillinen kehittyminen näkyy kertomuksissa kriittisen reflektion seurauksena tapahtuvina
merkitysperspektiivien muutoksina. Tutkimus osoittaa, ettei reflektio kuitenkaan useimmissa kertomuksissa yllä ammatillista kehitystä aikaansaavalle, kriittisen reflektion tasolle. Portfoliotekstien käyttöä ammatillisen kehittymisen edistäjänä voitaisiin täten edelleen kehittää, jotta siitä saataisiin entistä tehokkaampi väline luokanopettajakoulutuksen hyödynnettäväksi.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]