Kohti mielekästä sosiaalityön verkko-opetusta ja -opiskelua
Päykkönen, Kirsi (2015)
Päykkönen, Kirsi
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512171393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512171393
Tiivistelmä
Verkko-opetuksen kehittäminen yliopistoissa on osa opetus- ja kulttuuriministeriön koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskunta -kehittämisen visiota. Tavoitteena on tieto- ja viestintäteknologian avulla edistää laadukasta oppimista ja varmistaa kaikille tasa-arvoiset mahdollisuudet kouluttautua.
Sosiaalityön valtakunnallinen yliopistoverkosto Sosnet tarjoaa verkkokursseillaan sosiaalityön opetusta vuosittain sadoille opiskelijoille Suomessa. Sosnet teetti 2011 selvityksen opiskelijoiden ja opettajien kokemuksista Sosnetin verkko-opetuksesta. Tässä pro gradu -tutkielmassa jatkettiin tuon kyselytutkimuksen aineiston parissa tarkastellen sitä mielekkään verkko-opetuksen ja opiskelun näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, kuinka Sosnetin verkkokursseilla käytetyt opetus- ja opiskelumenetelmät ja oppimateriaalityypit mahdollistivat mielekästä verkko-opiskelua, sekä miten Sosnetin opetusta voitaisiin kehittää mielekkään verkko-opetuksen ja -opiskelun suuntaiseksi. Kyselyjen avovastauksista muodostuva kvalitatiivinen aineisto analysoitiin teemoitellen. Kvantitaviivisen aineiston analyysissä käytettiin ristiintaulukointia, faktorianalyysiä, summamuuttujia sekä monivastausmuuttujia, joiden avulla tarkasteltiin eroja opiskelijoiden ja opettajien kokemusten välillä.
Osa Sosnetin verkkokursseilla käytetyistä työskentelymenetelmistä ja oppimateriaalityypeistä tuli joustavaa ja yksilöllistä opiskelua, osa taas yhteistoiminnallista ja konstruktiivista opiskelua. Opiskelijat kokivat yhteistoiminnallisuuden vähentävän heidän opiskelunsa joustavuutta ja yksilöllisyyttä, kun taas opettajat arvostivat yhteistoiminnallisuuden mahdollistamaa konstruktiivista oppimista, jossa opiskelijat oppivat toistensa tiedoista ja kokemuksista.
Opettajien antama oikea-aikainen ja opiskelijoiden toimintaa ohjaava palaute, selkeä ohjeistus ja ennakkotieto kurssien vaatimuksista, sisällöstä, opiskelumenetelmistä ja aikataulusta voisi edistää opiskelijoiden sitoutumista kurssille. Sosiaalityön verkko-opetuksen kontekstuaalisuutta lisäämällä voitaisiin parantaa opintojen antamia ammatillisia valmiuksia.
Sosiaalityön valtakunnallinen yliopistoverkosto Sosnet tarjoaa verkkokursseillaan sosiaalityön opetusta vuosittain sadoille opiskelijoille Suomessa. Sosnet teetti 2011 selvityksen opiskelijoiden ja opettajien kokemuksista Sosnetin verkko-opetuksesta. Tässä pro gradu -tutkielmassa jatkettiin tuon kyselytutkimuksen aineiston parissa tarkastellen sitä mielekkään verkko-opetuksen ja opiskelun näkökulmasta. Tavoitteena oli selvittää, kuinka Sosnetin verkkokursseilla käytetyt opetus- ja opiskelumenetelmät ja oppimateriaalityypit mahdollistivat mielekästä verkko-opiskelua, sekä miten Sosnetin opetusta voitaisiin kehittää mielekkään verkko-opetuksen ja -opiskelun suuntaiseksi. Kyselyjen avovastauksista muodostuva kvalitatiivinen aineisto analysoitiin teemoitellen. Kvantitaviivisen aineiston analyysissä käytettiin ristiintaulukointia, faktorianalyysiä, summamuuttujia sekä monivastausmuuttujia, joiden avulla tarkasteltiin eroja opiskelijoiden ja opettajien kokemusten välillä.
Osa Sosnetin verkkokursseilla käytetyistä työskentelymenetelmistä ja oppimateriaalityypeistä tuli joustavaa ja yksilöllistä opiskelua, osa taas yhteistoiminnallista ja konstruktiivista opiskelua. Opiskelijat kokivat yhteistoiminnallisuuden vähentävän heidän opiskelunsa joustavuutta ja yksilöllisyyttä, kun taas opettajat arvostivat yhteistoiminnallisuuden mahdollistamaa konstruktiivista oppimista, jossa opiskelijat oppivat toistensa tiedoista ja kokemuksista.
Opettajien antama oikea-aikainen ja opiskelijoiden toimintaa ohjaava palaute, selkeä ohjeistus ja ennakkotieto kurssien vaatimuksista, sisällöstä, opiskelumenetelmistä ja aikataulusta voisi edistää opiskelijoiden sitoutumista kurssille. Sosiaalityön verkko-opetuksen kontekstuaalisuutta lisäämällä voitaisiin parantaa opintojen antamia ammatillisia valmiuksia.
Kokoelmat
- Pro gradut [4115]