A Study of User Experience: Aesthetic, Tangible User Interface Concepts in the Context of Adaptive Hotel Room
Pekkanen, Siina (2015)
Pekkanen, Siina
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512281422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512281422
Tiivistelmä
Nopeasti kehittyvä teknologia ja digitalisoituminen vaikuttavat yhä voimakkaammin elämäämme. Eri laitteiden avulla pyrimme pysymään yhteydessä fyysisen maailman rinnalle syntyneeseen digitaaliseen todellisuuteen. Uusien teknologioiden ja muotoilun suuntausten myötä käyttöliittymät saavat yhä erilaisempia muotoja. Tämän myötä myös käyttäjäkeskeisyys ja käyttökokemuksen suunnittelu ovat nousseet yhä keskeisemmäksi teemoiksi vuorovaikutussuunnittelussa. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan uudenlaisia vuorovaikutuselementtejä hyödyntävien esteettisten ja fyysisten käyttöliittymien käyttökokemusta adaptiivisessa hotellihuoneympäristössä.
Tutkimusprosessin alkuvaiheessa konsepti adaptiivisesta hotellihuoneesta kehitettiin ideoiden esittämistä ja arviointia varten. Tämä hotellihuonekonsepti koostui viidestä tarkemmasta konsepti-ideasta, joista kaksi valittiin kehitettäväksi edelleen käyttäjätutkimuksia varten. Käyttäjätutkimuksissa käytetyt konseptikäyttöliittymät hyödynsivät vettä ja lasia vuorovaikutuselementteinä.
Kerätyt tulokset osoittivat, että molempien käyttöliittymien fyysisillä vuorovaikutus-elementeillä oli huomattava vaikutus käyttökokemukseen. Esteettisten omi-naisuuksien vaikutus nousi kuitenkin esiin lähinnä lasia vuorovaikutuselementtinä hyödyntävän käyttöliittymän käytössä. Kokonaisvaltaista käyttökokemusta tarkasteltaessa konseptikäyttöliittymien hedonistiset ominaisuudet vaikuttivat myös jossain määrin syrjäyttävän pragmaattisten ominaisuuksien kanssa mahdollisesti ilmenneet haasteet. Yleisesti käyttäjät kokivat konseptikäyttöliittymät hauskoiksi ja mielenkiintoisiksi.
Koska tätä tutkielmaa varten tehdyt käyttäjätutkimukset toteutettiin rajatulla aikavälillä, voidaan olettaa konseptikäyttöliittymien uutuusarvon jossain määrin vaikuttaneen käyttäjien käyttökokemukseen. Mahdollisessa jatkotutkimuksessa käyttökokemuksen tarkastelu tulisi tehdä pidemmällä aikavälillä ja niin, että testaajat käyttävät käyttöliittymiä toistuvasti yhden yksittäisen kokeilukerran sijaan. Developing technologies and digitalization are having increasingly bigger role in our
lives. We use different gadgets and devices to connect with the digital reality. The
technical development and new design directions lead towards new types of user
interfaces (UIs), which need to be developed to be user friendly. This master’s thesis
research studied the user experience (UX) of aesthetic, tangible UIs utilizing
nontraditional interactive elements in an adaptive hotel room context.
The process started with ideation and concept design phase for creating an adaptive
hotel room concept used as a tool to communicate and evaluate ideas. Within this hotel room concept further five concepts were created, from which two were selected to be developed into user studies. The conducted user studies included concept UIs utilizing water and glass as UI elements.
It was concluded that whereas, the tangible features had a salient impact on the user
experience with both concept UIs, the influence of aesthetic features was more
prominent with the concept UI utilizing glass. Although, some issues relating to
pragmatics of the concept UIs were raised, these were somewhat overrode by the
hedonic qualities of the user experience. The users experienced the use of the concept
UIs as fun and interesting.
Due to the restricted timespan of the user studies the user experience was presumably influenced by the novelty value of the concept UIs. The future research should conduct a study examining the formation of user experience during a longer timespan and repeated exposure to the UIs.
Tutkimusprosessin alkuvaiheessa konsepti adaptiivisesta hotellihuoneesta kehitettiin ideoiden esittämistä ja arviointia varten. Tämä hotellihuonekonsepti koostui viidestä tarkemmasta konsepti-ideasta, joista kaksi valittiin kehitettäväksi edelleen käyttäjätutkimuksia varten. Käyttäjätutkimuksissa käytetyt konseptikäyttöliittymät hyödynsivät vettä ja lasia vuorovaikutuselementteinä.
Kerätyt tulokset osoittivat, että molempien käyttöliittymien fyysisillä vuorovaikutus-elementeillä oli huomattava vaikutus käyttökokemukseen. Esteettisten omi-naisuuksien vaikutus nousi kuitenkin esiin lähinnä lasia vuorovaikutuselementtinä hyödyntävän käyttöliittymän käytössä. Kokonaisvaltaista käyttökokemusta tarkasteltaessa konseptikäyttöliittymien hedonistiset ominaisuudet vaikuttivat myös jossain määrin syrjäyttävän pragmaattisten ominaisuuksien kanssa mahdollisesti ilmenneet haasteet. Yleisesti käyttäjät kokivat konseptikäyttöliittymät hauskoiksi ja mielenkiintoisiksi.
Koska tätä tutkielmaa varten tehdyt käyttäjätutkimukset toteutettiin rajatulla aikavälillä, voidaan olettaa konseptikäyttöliittymien uutuusarvon jossain määrin vaikuttaneen käyttäjien käyttökokemukseen. Mahdollisessa jatkotutkimuksessa käyttökokemuksen tarkastelu tulisi tehdä pidemmällä aikavälillä ja niin, että testaajat käyttävät käyttöliittymiä toistuvasti yhden yksittäisen kokeilukerran sijaan.
lives. We use different gadgets and devices to connect with the digital reality. The
technical development and new design directions lead towards new types of user
interfaces (UIs), which need to be developed to be user friendly. This master’s thesis
research studied the user experience (UX) of aesthetic, tangible UIs utilizing
nontraditional interactive elements in an adaptive hotel room context.
The process started with ideation and concept design phase for creating an adaptive
hotel room concept used as a tool to communicate and evaluate ideas. Within this hotel room concept further five concepts were created, from which two were selected to be developed into user studies. The conducted user studies included concept UIs utilizing water and glass as UI elements.
It was concluded that whereas, the tangible features had a salient impact on the user
experience with both concept UIs, the influence of aesthetic features was more
prominent with the concept UI utilizing glass. Although, some issues relating to
pragmatics of the concept UIs were raised, these were somewhat overrode by the
hedonic qualities of the user experience. The users experienced the use of the concept
UIs as fun and interesting.
Due to the restricted timespan of the user studies the user experience was presumably influenced by the novelty value of the concept UIs. The future research should conduct a study examining the formation of user experience during a longer timespan and repeated exposure to the UIs.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]