Tutkimuksesta dokumenttielokuvaksi: tekijälähtöinen tutkimus yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen ja dokumenttielokuvan tuotantoprosessin yhdistämisestä
Sjöberg, Markus (2015)
Sjöberg, Markus
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512281423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201512281423
Tiivistelmä
Verkkoyhteyksien parantuminen on tehnyt tilaa uusille sisällöille ja muun muassa videolle. Kehitys on avannut uusia mahdollisuuksia tiedonvälitykselle. Toisaalta tiedon määrän kasvaessa ja yleisöjen pirstoutuessa eri medioiden pariin, on tieteellisen tutkimuksen ja suuren yleisön välinen suhde heikentynyt. Tieteellisen tutkimuksen yleistajuistamisesta onkin viime vuosina käyty aikaisempaa enemmän keskustelua. Dokumentaarinen videokerronta on yksi mahdollinen tapa esittää yleistajuistettua tieteellistä tutkimusta.
Tekijälähtöinen tutkimus perustuu dokumenttielokuvan tuotannon ja yhteiskuntatieteellisen pro gradu -tutkielman tutkimusprosessin yhdistämiseen, jonka perusteella syntyi noin 28 minuuttia pitkä dokumenttielokuva Kuntauudistusten aallokossa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä
tuomaan esille prosessin hyödyt popularisoinnin kannalta. Tutkimuksen yleistajuistamisen prosessia dokumenttielokuvan avulla tarkastellaan sekä tuotantovaiheeseen liittyvien käytäntöjen, että lopullisen dokumenttielokuvan kerronnan retoriikan kautta.
Sekä dokumenttielokuvaa että yhteiskuntatieteellistä tutkimusta lähestytään tutkimuksessa todellisuuden representaationa. Teoreettisesti tutkimus tukeutuu Chaïm Perelmanin retoriikkakäsitykseen, jonka mukaan asiantuntijayleisölle ja universaaliyleisölle viestittäessä retoriset keinot eroavat toistaan merkittävästi. Tutkimuksen praktisena näkökulmana on löytää toimivia tapoja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen esittämiseen dokumenttielokuvan kerronnan keinoja hyödyntäen.
Etnografisen tutkimuksen ja dokumenttielokuvan kuvaaminen muistuttavat toisiaan. Audiovisuaalisen ilmaisun ja tekstimuotoisen ilmaisun retoriset keinot eroavat kuitenkin toisistaan merkittävästi. Dokumenttielokuvan monitasoisen ilmaisun ja etenkin tunteisiin vetoavan esitystavan käyttäminen tuo uusia mahdollisuuksia tieteellisten tulosten käsittelyyn. Retoriseen perinteeseen nojaavan dokumenttielokuvan haasteena on julkaisu ja yleisön tavoittaminen kilpailevien mediasisältöjen joukosta.
Tekijälähtöinen tutkimus perustuu dokumenttielokuvan tuotannon ja yhteiskuntatieteellisen pro gradu -tutkielman tutkimusprosessin yhdistämiseen, jonka perusteella syntyi noin 28 minuuttia pitkä dokumenttielokuva Kuntauudistusten aallokossa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on pyrkiä
tuomaan esille prosessin hyödyt popularisoinnin kannalta. Tutkimuksen yleistajuistamisen prosessia dokumenttielokuvan avulla tarkastellaan sekä tuotantovaiheeseen liittyvien käytäntöjen, että lopullisen dokumenttielokuvan kerronnan retoriikan kautta.
Sekä dokumenttielokuvaa että yhteiskuntatieteellistä tutkimusta lähestytään tutkimuksessa todellisuuden representaationa. Teoreettisesti tutkimus tukeutuu Chaïm Perelmanin retoriikkakäsitykseen, jonka mukaan asiantuntijayleisölle ja universaaliyleisölle viestittäessä retoriset keinot eroavat toistaan merkittävästi. Tutkimuksen praktisena näkökulmana on löytää toimivia tapoja yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen esittämiseen dokumenttielokuvan kerronnan keinoja hyödyntäen.
Etnografisen tutkimuksen ja dokumenttielokuvan kuvaaminen muistuttavat toisiaan. Audiovisuaalisen ilmaisun ja tekstimuotoisen ilmaisun retoriset keinot eroavat kuitenkin toisistaan merkittävästi. Dokumenttielokuvan monitasoisen ilmaisun ja etenkin tunteisiin vetoavan esitystavan käyttäminen tuo uusia mahdollisuuksia tieteellisten tulosten käsittelyyn. Retoriseen perinteeseen nojaavan dokumenttielokuvan haasteena on julkaisu ja yleisön tavoittaminen kilpailevien mediasisältöjen joukosta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4115]