Vedenalaisten valokuvien todellisuus: Tutkimus värien representaatiosta
Kekkonen, Anna (2015)
Kekkonen, Anna
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201601181004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201601181004
Tiivistelmä
Pro Gradu -tutkielmassani määritän, millaisena vedenalainen todellisuus
esiintyy Todd Winnerin kolmessa valaistukseltaan erilaisessa vedenalaisessa
valokuvassa värirepresentationalismin näkökulmasta. Se pohjautuu reflektanssiteoriaan, jossa väriaisti on kognitiivinen informaation järjestelmä.
Menetelmäni on kvalitatiivinen ja poikkitieteellinen, jossa kognitiiviset,
kameratekniset sekä fysikaaliset aspektit kohtaavat mediatieteen kentällä.
Kun analyysini kytkeytyy teknisesti kuvien todelliseen kuvausympäristöön,
tuloksena on kylmien värien täyttämä vedenalainen todellisuus ja sen vastapuolella
värikäs käänteinen todellisuus. Kolmas, fragmentoitunut todellisuus
pohjautuu aikaisempiin värikokemuksiimme reaalimaailmasta ja on
aivojemme luovassa prosessissa syntynyt värirepresentaatio valokuvakonstruktiosta.
Viimeisenä illusorinen todellisuus muodostuu ristiriidasta,
sillä tämän päivän dokumentaarisen tradition autenttisista pyrkimyksistä
poiketen todellisuus vedenalaisiin valokuviin muodostuu konstruktiivisesti.
Tulokset ovat merkittäviä kentälle, jossa pohditaan, millaisena vedenalaisen
ympäristön kaltainen eristäytynyt ympäristö representoituu valokuvissa.
Johtopäätelmänä vedenalaisten valokuvien todellisuus näyttäytyy ambivalenssina,
mentaalisen ja teknisen todellisuuden rinnakkaiselona. Tosin se
voidaan nähdä myöskin simulatiivisena todellisuutena, sisäisenä immersiona
konstruktiiviseen valokuvarealismiin illusorisesta kontekstista irrallaan. In Pro Gradu thesis I define how underwater reality appears in three Todd
Winners underwater photographs, each different by lighting, from the
perspective of colour representationalism. It´s based on reflectance
theory where color vision is a cognitive information system. My method is
qualitative and interdisciplinary research where cognitive, cameratechnical
and physical perspectives confront in the field of media research.
As my analysis is technically connected to photographs real filming
environment, a result is a cold coloured underwater reality and on it’s
opposite side a colourful reverse reality. Third, fragmental reality is based
on our previous color experiences from the reality and is a representation
from the creative process of our brains when we view a constructive
photograph. Last, illusive reality forms from a contradiction, because
differing from todays documentary tradition’s authentic efforts, the reality
to underwater photographs forms constructively. These results are
meaningful to the field concentrated on how isolated environments like
underwater reality is represented in underwater photographs.
As a conclusion the reality of underwater photographs appears as
ambivalence, coexistence of coincidental mental and technical reality. On
the other hand, it can also be seen as simulative reality, inner immersion
to constructive photorealism disconnected from an illusory context.
esiintyy Todd Winnerin kolmessa valaistukseltaan erilaisessa vedenalaisessa
valokuvassa värirepresentationalismin näkökulmasta. Se pohjautuu reflektanssiteoriaan, jossa väriaisti on kognitiivinen informaation järjestelmä.
Menetelmäni on kvalitatiivinen ja poikkitieteellinen, jossa kognitiiviset,
kameratekniset sekä fysikaaliset aspektit kohtaavat mediatieteen kentällä.
Kun analyysini kytkeytyy teknisesti kuvien todelliseen kuvausympäristöön,
tuloksena on kylmien värien täyttämä vedenalainen todellisuus ja sen vastapuolella
värikäs käänteinen todellisuus. Kolmas, fragmentoitunut todellisuus
pohjautuu aikaisempiin värikokemuksiimme reaalimaailmasta ja on
aivojemme luovassa prosessissa syntynyt värirepresentaatio valokuvakonstruktiosta.
Viimeisenä illusorinen todellisuus muodostuu ristiriidasta,
sillä tämän päivän dokumentaarisen tradition autenttisista pyrkimyksistä
poiketen todellisuus vedenalaisiin valokuviin muodostuu konstruktiivisesti.
Tulokset ovat merkittäviä kentälle, jossa pohditaan, millaisena vedenalaisen
ympäristön kaltainen eristäytynyt ympäristö representoituu valokuvissa.
Johtopäätelmänä vedenalaisten valokuvien todellisuus näyttäytyy ambivalenssina,
mentaalisen ja teknisen todellisuuden rinnakkaiselona. Tosin se
voidaan nähdä myöskin simulatiivisena todellisuutena, sisäisenä immersiona
konstruktiiviseen valokuvarealismiin illusorisesta kontekstista irrallaan.
Winners underwater photographs, each different by lighting, from the
perspective of colour representationalism. It´s based on reflectance
theory where color vision is a cognitive information system. My method is
qualitative and interdisciplinary research where cognitive, cameratechnical
and physical perspectives confront in the field of media research.
As my analysis is technically connected to photographs real filming
environment, a result is a cold coloured underwater reality and on it’s
opposite side a colourful reverse reality. Third, fragmental reality is based
on our previous color experiences from the reality and is a representation
from the creative process of our brains when we view a constructive
photograph. Last, illusive reality forms from a contradiction, because
differing from todays documentary tradition’s authentic efforts, the reality
to underwater photographs forms constructively. These results are
meaningful to the field concentrated on how isolated environments like
underwater reality is represented in underwater photographs.
As a conclusion the reality of underwater photographs appears as
ambivalence, coexistence of coincidental mental and technical reality. On
the other hand, it can also be seen as simulative reality, inner immersion
to constructive photorealism disconnected from an illusory context.
Kokoelmat
- Pro gradut [4115]