”..siinä on lähetty ajattelemaan liikunnanopetusta ihan uuesta näkökulmasta” : opettajien käsityksiä liikunnan opetussuunnitelmamuutoksesta
Aikio, Suvi (2015)
Aikio, Suvi
Lapin yliopisto
2015
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201601201006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201601201006
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 tulee voimaan syksyllä 2016 suomalaisiin peruskouluihin. Liikunnan oppiaine tulee kokemaan uudistuksen myötä useita muutoksia, joista keskeisimpänä on opetukselle asetettujen sisältöjen supistuminen ja
tavoitteiden ja arvioinnin laajeneminen. Lisäksi opetuksen lajilähtöisyys ja fyysisten ominaisuuksien arviointi poistuvat opetussuunnitelmasta. Liikunnan oppiaineesta kaavaillaan
hyvinvointioppiainetta, joka huomioi oppilaan kokonaisvaltaisesti. Opetussuunnitelmamuutoksen avulla oppilaita pyritään innostamaan liikunnallisesti aktiiviseen elämään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena liikuntaa opettavat opettajat näkevät opetussuunnitelmamuutoksen ja sen mahdolliset vaikutukset opettajan työlle. Tutkimukseen osallistui neljä liikuntaa opettavaa opettajaa. Tutkimuksen metodologinen
lähestymistapa oli fenomenografia, missä tutkittavien opettajien käsitykset olivat keskiössä. Aineistona toimivat puolistrukturoidut teemahaastattelut sekä Opetushallituksen opetusneuvoksen Matti Pietilän blogikirjoituksen yhteyteen kirjoitetut kommentit.
Blogikirjoitus käsittelee keskeisesti liikunnan oppiaineeseen kohdistuvia muutoksia ja lasten ja nuorten liikunnallisuuden yleistä tilaa. Haastattelut analysoitiin fenomenografisella otteella ja blogikirjoitus temaattisella analyysilla.
Tuloksissa esitellään opettajien käsityksiä tämänhetkisestä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2004 ja uudesta vuoden 2014 asiakirjasta. Teoreettisena viitekehyksenä
ovat valtakunnalliset opetussuunnitelmat vuosilta 2004 ja 2014 ja liikuntakasvatuksen käsitteistö. Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan uudelle opetussuunnitelmalle nähtiin tarvetta ja opettajat suhtautuivat siihen positiivisesti. Tämänhetkinen opetussuunnitelma
koettiin sisällöltään runsaana ja lajilähtöisenä. Keskeiset muutokset opetussuunnitelmien välillä olivat opettajien käsitysten mukaan: lajilähtöisyyden ja tiettyjen tekniikoiden opettamisen poistuminen, opetukselle asetettujen sisältöjen väljyys sekä kilpailukeskeisten oppituntien ja testaamisen poistuminen. Uusi opetussuunnitelma tuo
muutoksia myös opettajan työnkuvaan – tulevaisuudessa liikunnanopettajan työssä korostuu luovuus ja kekseliäisyys.
tavoitteiden ja arvioinnin laajeneminen. Lisäksi opetuksen lajilähtöisyys ja fyysisten ominaisuuksien arviointi poistuvat opetussuunnitelmasta. Liikunnan oppiaineesta kaavaillaan
hyvinvointioppiainetta, joka huomioi oppilaan kokonaisvaltaisesti. Opetussuunnitelmamuutoksen avulla oppilaita pyritään innostamaan liikunnallisesti aktiiviseen elämään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisena liikuntaa opettavat opettajat näkevät opetussuunnitelmamuutoksen ja sen mahdolliset vaikutukset opettajan työlle. Tutkimukseen osallistui neljä liikuntaa opettavaa opettajaa. Tutkimuksen metodologinen
lähestymistapa oli fenomenografia, missä tutkittavien opettajien käsitykset olivat keskiössä. Aineistona toimivat puolistrukturoidut teemahaastattelut sekä Opetushallituksen opetusneuvoksen Matti Pietilän blogikirjoituksen yhteyteen kirjoitetut kommentit.
Blogikirjoitus käsittelee keskeisesti liikunnan oppiaineeseen kohdistuvia muutoksia ja lasten ja nuorten liikunnallisuuden yleistä tilaa. Haastattelut analysoitiin fenomenografisella otteella ja blogikirjoitus temaattisella analyysilla.
Tuloksissa esitellään opettajien käsityksiä tämänhetkisestä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2004 ja uudesta vuoden 2014 asiakirjasta. Teoreettisena viitekehyksenä
ovat valtakunnalliset opetussuunnitelmat vuosilta 2004 ja 2014 ja liikuntakasvatuksen käsitteistö. Tutkimuksesta saatujen tulosten mukaan uudelle opetussuunnitelmalle nähtiin tarvetta ja opettajat suhtautuivat siihen positiivisesti. Tämänhetkinen opetussuunnitelma
koettiin sisällöltään runsaana ja lajilähtöisenä. Keskeiset muutokset opetussuunnitelmien välillä olivat opettajien käsitysten mukaan: lajilähtöisyyden ja tiettyjen tekniikoiden opettamisen poistuminen, opetukselle asetettujen sisältöjen väljyys sekä kilpailukeskeisten oppituntien ja testaamisen poistuminen. Uusi opetussuunnitelma tuo
muutoksia myös opettajan työnkuvaan – tulevaisuudessa liikunnanopettajan työssä korostuu luovuus ja kekseliäisyys.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]