Ikkuna maailmaan : Ikääntyneiden kuvapuhelinpalvelut kotona asumisen tukena
Aalto, Lea; Karhu, Hannele (2016)
Aalto, Lea
Karhu, Hannele
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603081053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603081053
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ikääntyneiden kotihoidon asiakkaiden kokemuksia teknologiavälitteisen kuvapuhelimen käytöstä sosiaalisen tuen ja vuorovaikutuksen välineenä.
Laadullinen, teemahaastatteluihin perustuva tutkimus pohjautuu näkemykseen sosiaalisen tuen merkittävästä yhteydestä ihmisen kokemaan hyvinvointiin ja terveyteen. Sosiaalinen tuki mahdollistuu sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimuksessa tarkastellaan, millaista sosiaalista tukea ikääntyneet saivat ja antoivat kuvapuhelimen välityksellä, ja mitkä tekijät estivät kuvapuhelimen välityksellä tapahtuvaa sosiaalista vuorovaikutusta. Tuomme esille myös ikääntyneiden antamat kehittämisehdotukset.
Tutkimukseen osallistui yhdeksän, yli 70-vuotiasta, kotihoidon kuvapuhelinkokeiluun osallistunutta asiakasta. Heistä osa toimi myös läheistensä omaishoitajina. Tavoitteena oli hakea kuvapuhelinpalvelusta elementtejä, jotka kuvasivat palvelussa esiintyviä sosiaalisen tuen muotoja tai estivät sosiaalista vuorovaikutusta.
Tutkimus osoitti, että ikääntyneille voidaan tarjota kuvapuhelimen välityksellä toteutettavina etäpalveluina monipuolista sosiaalista tukea, joka tarjoaa turvaa ja varmuutta ikääntyneiden kotona asumiseen. Toiminnallista sosiaalista tukea ikääntyneet saivat kotiin tarjottavan etäpalvelun muodossa. Etäohjaus ja -neuvonta tarjosivat tiedollista sosiaalista tukea. Emotionaalista sosiaalista tukea ikääntyneet saivat virallisilta palveluntuottajilta, mutta erityisesti he saivat ja tuottivat sitä keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Kuvapuhelinpalvelun avulla voi järjestää ikääntyneiden arkea rikastavia vuorovaikutustilanteita, joiden kautta sosiaalisen tuen eri muodot lisääntyvät määrällisesti ja rikastuvat sisällöllisesti. Eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä on mahdollista luoda ikääntyneille heidän toimintakykyään vahvistava, monipuolinen, virtuaalinen sosiaalisen tuen verkosto.
Suurimmiksi esteiksi kuvapuhelimen käytössä sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä osoittautuivat tietotekniset ongelmat ja ikääntyneiden toimintakykyyn liittyvät rajoitukset. Kuvapuhelimen välityksellä tarjottavat palvelut eivät myöskään vastanneet kaikilta osin asiakkaiden tarpeita.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää teknologiavälitteisten kuvapuhelinpalvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Ne tuovat eri toimijoille tietoa siitä, mitkä tekijät auttavat tarjoamaan sosiaalista tukea ja luomaan sosiaalisen vuorovaikutuksen tilanteita. Tulokset rohkaisevat paitsi julkisen myös kolmannen sektorin toimijoita ja läheisiä hyödyntämään yhdessä teknologiaa ikääntyneiden kotona asumisen tukemisessa.
Laadullinen, teemahaastatteluihin perustuva tutkimus pohjautuu näkemykseen sosiaalisen tuen merkittävästä yhteydestä ihmisen kokemaan hyvinvointiin ja terveyteen. Sosiaalinen tuki mahdollistuu sosiaalisissa vuorovaikutustilanteissa.
Tutkimuksessa tarkastellaan, millaista sosiaalista tukea ikääntyneet saivat ja antoivat kuvapuhelimen välityksellä, ja mitkä tekijät estivät kuvapuhelimen välityksellä tapahtuvaa sosiaalista vuorovaikutusta. Tuomme esille myös ikääntyneiden antamat kehittämisehdotukset.
Tutkimukseen osallistui yhdeksän, yli 70-vuotiasta, kotihoidon kuvapuhelinkokeiluun osallistunutta asiakasta. Heistä osa toimi myös läheistensä omaishoitajina. Tavoitteena oli hakea kuvapuhelinpalvelusta elementtejä, jotka kuvasivat palvelussa esiintyviä sosiaalisen tuen muotoja tai estivät sosiaalista vuorovaikutusta.
Tutkimus osoitti, että ikääntyneille voidaan tarjota kuvapuhelimen välityksellä toteutettavina etäpalveluina monipuolista sosiaalista tukea, joka tarjoaa turvaa ja varmuutta ikääntyneiden kotona asumiseen. Toiminnallista sosiaalista tukea ikääntyneet saivat kotiin tarjottavan etäpalvelun muodossa. Etäohjaus ja -neuvonta tarjosivat tiedollista sosiaalista tukea. Emotionaalista sosiaalista tukea ikääntyneet saivat virallisilta palveluntuottajilta, mutta erityisesti he saivat ja tuottivat sitä keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Kuvapuhelinpalvelun avulla voi järjestää ikääntyneiden arkea rikastavia vuorovaikutustilanteita, joiden kautta sosiaalisen tuen eri muodot lisääntyvät määrällisesti ja rikastuvat sisällöllisesti. Eri toimijoiden välisellä yhteistyöllä on mahdollista luoda ikääntyneille heidän toimintakykyään vahvistava, monipuolinen, virtuaalinen sosiaalisen tuen verkosto.
Suurimmiksi esteiksi kuvapuhelimen käytössä sosiaalisen vuorovaikutuksen välineenä osoittautuivat tietotekniset ongelmat ja ikääntyneiden toimintakykyyn liittyvät rajoitukset. Kuvapuhelimen välityksellä tarjottavat palvelut eivät myöskään vastanneet kaikilta osin asiakkaiden tarpeita.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää teknologiavälitteisten kuvapuhelinpalvelujen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Ne tuovat eri toimijoille tietoa siitä, mitkä tekijät auttavat tarjoamaan sosiaalista tukea ja luomaan sosiaalisen vuorovaikutuksen tilanteita. Tulokset rohkaisevat paitsi julkisen myös kolmannen sektorin toimijoita ja läheisiä hyödyntämään yhdessä teknologiaa ikääntyneiden kotona asumisen tukemisessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4081]