Etnografinen tutkimus luokkahuoneen ulkopuolisesta oppimisesta
Taskila, Melinda (2016)
Taskila, Melinda
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603111059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603111059
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista oppilaiden toiminta oli luokkahuoneen ulkopuolisessa oppimisessa. Tutkimus toteutettiin yhdessä alkuopetusluokassa ja rovaniemeläisessä tiedekeskuksessa Arktikumissa. Aineisto on kerätty etnografisesti ja se on analysoitu etnografisen tutkimuksen perinteitä noudattaen.
Informaali oppiminen käsitetään tässä tutkimuksessa kouluajalla tapahtuvana luokkahuoneen ulkopuolisena oppimisena. Tiedekeskukset oppimisympäristönä yhdistävät sekä formaalin että informaalin oppimisen. Tiedekeskuspedagogiikkaan kuuluu kolmen askeleen malli, joka tarkoittaa vierailun lisäksi asian käsittelemistä koulussa ennen ja jälkeen vierailun. Tavoitteena on yhdistää tiedekeskuksessa vierailu kouluun ja opetussuunnitelmaan.
Tutkimukseen kerättiin monipuolinen aineisto, joka koostui kenttämuistiinpanoista, valokuvista, haastatteluista ja kyselylomakkeista. Tutkimuksen mukaan lapset kokivat luokkahuoneen ulkopuoliseen oppimiseen positiivisesti. Se näyttäytyi myös motivaatiota nostattavana. Oppimispolun aikana tarkkailtiin erityisesti kahta paria, joiden motivaatiot ennen vierailua olivat erilaisia. Toinen pari oli enemmän motivoitunut kuin toinen pari. Vähemmän motivoitunut pari näytti tutkimukseni mukaan motivoituvan luokkahuoneen ulkopuolisesta oppimisympäristöstä.
Tutkimustulokset ovat tärkeitä siinä mielessä, että ne kannustavat opettajia viemään luokkaansa oppimaan luokkahuoneen ulkopuolelle, sillä monenlaiset oppilaat hyötyvät siitä.
Informaali oppiminen käsitetään tässä tutkimuksessa kouluajalla tapahtuvana luokkahuoneen ulkopuolisena oppimisena. Tiedekeskukset oppimisympäristönä yhdistävät sekä formaalin että informaalin oppimisen. Tiedekeskuspedagogiikkaan kuuluu kolmen askeleen malli, joka tarkoittaa vierailun lisäksi asian käsittelemistä koulussa ennen ja jälkeen vierailun. Tavoitteena on yhdistää tiedekeskuksessa vierailu kouluun ja opetussuunnitelmaan.
Tutkimukseen kerättiin monipuolinen aineisto, joka koostui kenttämuistiinpanoista, valokuvista, haastatteluista ja kyselylomakkeista. Tutkimuksen mukaan lapset kokivat luokkahuoneen ulkopuoliseen oppimiseen positiivisesti. Se näyttäytyi myös motivaatiota nostattavana. Oppimispolun aikana tarkkailtiin erityisesti kahta paria, joiden motivaatiot ennen vierailua olivat erilaisia. Toinen pari oli enemmän motivoitunut kuin toinen pari. Vähemmän motivoitunut pari näytti tutkimukseni mukaan motivoituvan luokkahuoneen ulkopuolisesta oppimisympäristöstä.
Tutkimustulokset ovat tärkeitä siinä mielessä, että ne kannustavat opettajia viemään luokkaansa oppimaan luokkahuoneen ulkopuolelle, sillä monenlaiset oppilaat hyötyvät siitä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]