Sata kuvaa joista valita – lukiolaiset visuaalisen materiaalin tuottajina ja tarkastelijoina sosiaalisessa mediassa
Juntura, Ilona (2016)
Juntura, Ilona
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603251082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603251082
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkastelee lukiolaisten sosiaalisen median käyttöä visuaalisen materiaalin tuottajina ja toisten tuottaman materiaalin tarkastelijoina. Se tuo esiin lukiolaisten eniten käyttämät sosiaalisen median muodot sekä sosiaaliseen median käyttöön liittyvät ominaispiirteet. Kyseessä on laadullinen tutkielma, joka hyödyntää etnografista lähestymistapaa. Kolmiosainen tutkimusaineistoni koostuu lukiolaisilta kerätyistä neljästäkymmenestä kyselylomakevastauksesta, kolmesta parihaastattelusta sekä haastateltujen lukiolaisten sosiaaliseen mediaan tuottamasta kuvamateriaalista. Haastatteluaineistot syventävät kyselylomakevastauksista saatuja määrällisiä tuloksia.
Haastattelut on analysoitu teemoittelun avulla.
Tutkielman perusteella lukiolaisten eniten käyttämiä sosiaalisen median muotoja ovat Snapchat, Instagram ja YouTube. Toiminnassa korostuu toisten tuottaman materiaalin tarkastelu, mutta myös materiaalin tuottaminen on yleistä. Sosiaaliseen mediaan tuotetaan kuvia ja niiden merkitys on lukiolaisille suuri. Sosiaalisen median käytön ominaispiirteiksi nousivat kuvat osana taiteistumisen ilmiötä, toiminnan kokonaisvaltaisuus, kuvat merkityksenantajina, sosiaalisesti rakentuvat kuvat ja kuvat identiteetin muodostajina sekä kuvat osana viestintää. Sosiaaliseen mediaan tuotetut kuvat olivat useimmiten omakuvia, kaverikuvia, kuvia arjen yksityiskohdista tai visuaalisesti mielenkiintoisista hetkistä. Toimiminen sosiaalisessa mediassa oli haastateltujen lukiolaisten yleisintä visuaalista toimintaa.
Tutkielmani tuo esiin nuorten omaa visuaalista kulttuuria ja avaa heidän rooliaan visuaalisen materiaalin tuottajina ja tarkastelijoina sosiaalisessa mediassa. Lisäksi se hahmottelee mediakasvatuksen ja kuvataidekasvatuksen yhteyttä sekä taidekasvatuksen kolmen tilan käsitteitä. Ymmärrän nuorten sosiaalisessa mediassa toimimisen osaksi taidekasvatuksen toista tilaa. In my pro gradu thesis I studied Upper Secondary School students as visual material producers and observers of social media. This thesis brings up the most used social media channels among the students, their role as a visual material producers and observers and the characteristics of their use of social media. This is a qualitative research which also uses quantitative research methods. The data consists of 40 answers from a semi-structured questionnaire, three pair interviews of the students and photos that the students had produced for social media. Interviews deepen the information gotten from the questionnaire.
Most used social media channels among Upper Secondary School students are Snapchat, Instagram and YouTube. In most often students view visual material that others have produced but they also produce material themselves. Students produce usually photos and they play big role in the students’ life. Photos are selfpotraits, photos with friends or details of their everyday life. Photos in social media work as identity builders, descriptions of life in visual form, part of communication and they are often built up in a social context. This thesis brings up young people’s own visual culture, the connection between art education and media education and the three sites for visual culture pedagogy.
Haastattelut on analysoitu teemoittelun avulla.
Tutkielman perusteella lukiolaisten eniten käyttämiä sosiaalisen median muotoja ovat Snapchat, Instagram ja YouTube. Toiminnassa korostuu toisten tuottaman materiaalin tarkastelu, mutta myös materiaalin tuottaminen on yleistä. Sosiaaliseen mediaan tuotetaan kuvia ja niiden merkitys on lukiolaisille suuri. Sosiaalisen median käytön ominaispiirteiksi nousivat kuvat osana taiteistumisen ilmiötä, toiminnan kokonaisvaltaisuus, kuvat merkityksenantajina, sosiaalisesti rakentuvat kuvat ja kuvat identiteetin muodostajina sekä kuvat osana viestintää. Sosiaaliseen mediaan tuotetut kuvat olivat useimmiten omakuvia, kaverikuvia, kuvia arjen yksityiskohdista tai visuaalisesti mielenkiintoisista hetkistä. Toimiminen sosiaalisessa mediassa oli haastateltujen lukiolaisten yleisintä visuaalista toimintaa.
Tutkielmani tuo esiin nuorten omaa visuaalista kulttuuria ja avaa heidän rooliaan visuaalisen materiaalin tuottajina ja tarkastelijoina sosiaalisessa mediassa. Lisäksi se hahmottelee mediakasvatuksen ja kuvataidekasvatuksen yhteyttä sekä taidekasvatuksen kolmen tilan käsitteitä. Ymmärrän nuorten sosiaalisessa mediassa toimimisen osaksi taidekasvatuksen toista tilaa.
Most used social media channels among Upper Secondary School students are Snapchat, Instagram and YouTube. In most often students view visual material that others have produced but they also produce material themselves. Students produce usually photos and they play big role in the students’ life. Photos are selfpotraits, photos with friends or details of their everyday life. Photos in social media work as identity builders, descriptions of life in visual form, part of communication and they are often built up in a social context. This thesis brings up young people’s own visual culture, the connection between art education and media education and the three sites for visual culture pedagogy.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]