” Siellä oli ohjaajatkin pelaamassa..” : nuorisokotiin sijoitettujen nuorten ko-kemuksia ja ajatuksia yhteisöllisyydestä
Juotasniemi, Toini (2016)
Juotasniemi, Toini
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201604051088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201604051088
Tiivistelmä
Pro gradu -työ käsitteli lastensuojelun sijaishuollossa olevien nuorten kokemuksia yhteisöllisyydestä nuorisokodissa. Tutkimuksen näkökulma oli lastensuojelullinen ja sisältää lastensuojelun sijaishuoltopaikan nuorisokodin taustaa ja nuorten yhteisöllisyyttä arjen näkökulmasta. Tutkimus oli yhteydessä Lasten Kaste -hankkeeseen, jonka pääpainona oli tukea lapsia, nuoria ja perheitä lastensuojelun eri vaiheissa ennaltaehkäisevästä työstä sijaishuoltoon. Hanketyön tavoitteena oli löytää yhteinen lastensuojelun käytännön toimintamalli ja käsitteistö mukana oleville kunnille.
Tutkimus oli laadullinen ja sitä lähestytään nuorten yhteisöllisyyden kokemuksien kautta fenomenologishermeneuttisesti. Tutkimuksen aineisto pohjautui viiden nuoren haastatteluihin, jotka tehtiin syksyllä 2015. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksen tukena käytettiin nuorisokodin henkilö-kunnan vastauksia yhteisön toiminnasta ja ideologiasta.
Tutkimuksen tuloksena muodostui kokonaiskuva nuorten kokemuksista nuorisokodin arjessa, jossa yhteisöllisyyttä tukee ja edistää ohjaajien mukanaolo ja nuorten osallisuus yhteisiin toimintoihin. Päivittäiset rutiinit, harrastukset, retket ja vuosikalenterin tapahtumat nuorisokodin arjessa kehittävät ja ylläpitävät nuorisokodin yhteisöllisyyttä.
Nuorten kokemukset nuorisokodista yhteisönä ja sen yhteisöllisyydestä ovat pääosin positiivisia. Negatiiviset kokemukset liittyivät sääntöjen rikkomisen seurauksista. Nuoret yksilöinä halusivat muuttaa sääntöjä joiltakin osin joustavammaksi. Valtaosin nuoret kokivat säännöt oikeudenmukaisiksi ja turvallisiksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun lastensuojelulaitoksessa tarkastellaan yhteisön toimintoja. Tutkimus on yksi kuvaus siitä, millä tavoin sijoitettujen nuorten yhteisöllisyyttä ylläpidetään ja rakennetaan.
Tutkimus oli laadullinen ja sitä lähestytään nuorten yhteisöllisyyden kokemuksien kautta fenomenologishermeneuttisesti. Tutkimuksen aineisto pohjautui viiden nuoren haastatteluihin, jotka tehtiin syksyllä 2015. Haastattelu oli puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimuksen tukena käytettiin nuorisokodin henkilö-kunnan vastauksia yhteisön toiminnasta ja ideologiasta.
Tutkimuksen tuloksena muodostui kokonaiskuva nuorten kokemuksista nuorisokodin arjessa, jossa yhteisöllisyyttä tukee ja edistää ohjaajien mukanaolo ja nuorten osallisuus yhteisiin toimintoihin. Päivittäiset rutiinit, harrastukset, retket ja vuosikalenterin tapahtumat nuorisokodin arjessa kehittävät ja ylläpitävät nuorisokodin yhteisöllisyyttä.
Nuorten kokemukset nuorisokodista yhteisönä ja sen yhteisöllisyydestä ovat pääosin positiivisia. Negatiiviset kokemukset liittyivät sääntöjen rikkomisen seurauksista. Nuoret yksilöinä halusivat muuttaa sääntöjä joiltakin osin joustavammaksi. Valtaosin nuoret kokivat säännöt oikeudenmukaisiksi ja turvallisiksi. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää, kun lastensuojelulaitoksessa tarkastellaan yhteisön toimintoja. Tutkimus on yksi kuvaus siitä, millä tavoin sijoitettujen nuorten yhteisöllisyyttä ylläpidetään ja rakennetaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]