”Tämä työ on mun! Ja niiiiiiin rakas.” : blogirepresentaatiot opettajan työn mielekkyydestä
Kuusela, Mona (2016)
Kuusela, Mona
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201604201113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201604201113
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena on kuvata opettajan työn mielekkyyden representaatioita opettajien blogeissa. Representaatiolla tarkoitetaan jonkin poissaolevan uudelleen esittämistä. Käsite mahdollistaa erilaisten mediaesitysten tieteellisen analysoinnin. Yhdeksi alatavoitteeksi määrittelin ymmärryksen lisäämisen opettajien ammatillisesta bloggaamisesta, sillä suomalaista tutkimustietoa opettajien ammatillisesta bloggaamisesta ei ole paljoa saatavilla. Tutkimusaineisto koostuu viiden suomalaisopettajan blogeista ja aineiston koko on 52 blogijulkaisua vuodelta 2014. Blogiaineiston analyysimenetelmänä toimii laadullinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat representoivat ammatillisissa blogeissaan runsaasti opetustyön mielekkyyttä. Huolimatta siitä, että opettajat työskentelivät tai työskentelevät eri koulutusasteilla, heidän blogijulkaisunsa tarjosivat runsaasti yhteneväisiä representaatioita opettajan työn mielekkyydestä. Mielekkyyden representaatioissa korostui eniten opettajan oma näkökulma: mitä asioita opettajat pitävät mielekkäinä omassa työssään sekä miten he suhtautuvat ja asennoituvat omaa työtänsä kohtaan. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että ammatillinen blogi tarjoaa opettajille multimodaalisen viestintä- ja julkaisukanavan sosiaalisessa mediassa. Toisekseen ammatillinen blogi näyttäytyy virtuaalisena tiedon ja osaamisen jakamisen välineenä opettajille.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat representoivat ammatillisissa blogeissaan runsaasti opetustyön mielekkyyttä. Huolimatta siitä, että opettajat työskentelivät tai työskentelevät eri koulutusasteilla, heidän blogijulkaisunsa tarjosivat runsaasti yhteneväisiä representaatioita opettajan työn mielekkyydestä. Mielekkyyden representaatioissa korostui eniten opettajan oma näkökulma: mitä asioita opettajat pitävät mielekkäinä omassa työssään sekä miten he suhtautuvat ja asennoituvat omaa työtänsä kohtaan. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että ammatillinen blogi tarjoaa opettajille multimodaalisen viestintä- ja julkaisukanavan sosiaalisessa mediassa. Toisekseen ammatillinen blogi näyttäytyy virtuaalisena tiedon ja osaamisen jakamisen välineenä opettajille.
Kokoelmat
- Pro gradut [4087]