Selviytymiskeinoja lukivaikeuden kanssa : omaelämänkerrallinen narratiivinen tutkimus lukivaikeuksisten korkeakouluopiskelijoiden selviytymiskeinoista opinnoissaan
Hyvönen, Arto (2016)
Hyvönen, Arto
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605091129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605091129
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia millaisia selviytymiskeinoja lukivaikeuksiset korkeakouluopiskelijat ovat käyttäneet opintojensa aikana. Selviytymiskeinoja tarkastellaan kahdesta näkökulmasta, joita ovat oppimisstrategioiden käyttö ja muut tekijät, joilla on ollut positiivisia vaikutuksia oppimistuloksiin ja -kokemuksiin.
Tutkimus on toteutettu narratiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineistona toimivat omaelämäkerrat. Aineiston analysointi on toteutettu vignette-tekniikalla. Tutkimustulosten mukaan lukivaikeuksiset korkeakouluopiskelijat käyttivät monipuolisia oppimisstrategioita oppimisensa tukena. Erityisesti niitä käytettiin muistamisen tukena, varsinkin kieliopinnoissa ja tentteihin tai kokeisiin valmistauduttaessa. Oppimisstrategioiden lisäksi merkittävimpinä auttavina tekijöinä näyttäytyivät lähipiirin tuki ja varhainen lukuharrastus. Näiden tekijöiden koettiin edesauttavan myöhempää koulumenestystä. Myös temperamenttipiirteillä oli selkeä vaikutus siihen, miten lukivaikeuksinen oppija suhtautui haasteisiin. Sinnikkäät oppijat tuntuivat löytävän aina selviytymiskeinoja haastavissa oppimistilanteissa.
Tutkimus on toteutettu narratiivisella tutkimusmenetelmällä ja aineistona toimivat omaelämäkerrat. Aineiston analysointi on toteutettu vignette-tekniikalla. Tutkimustulosten mukaan lukivaikeuksiset korkeakouluopiskelijat käyttivät monipuolisia oppimisstrategioita oppimisensa tukena. Erityisesti niitä käytettiin muistamisen tukena, varsinkin kieliopinnoissa ja tentteihin tai kokeisiin valmistauduttaessa. Oppimisstrategioiden lisäksi merkittävimpinä auttavina tekijöinä näyttäytyivät lähipiirin tuki ja varhainen lukuharrastus. Näiden tekijöiden koettiin edesauttavan myöhempää koulumenestystä. Myös temperamenttipiirteillä oli selkeä vaikutus siihen, miten lukivaikeuksinen oppija suhtautui haasteisiin. Sinnikkäät oppijat tuntuivat löytävän aina selviytymiskeinoja haastavissa oppimistilanteissa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4535]