”Meidän koulu on liikkuva koulu!” : liikkuva koulu -hankkeen yhteydet koulun ilmapiiriin opettajien ja oppilaiden kokemana
Pihlajaharju, Liisa (2016)
Pihlajaharju, Liisa
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605101132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605101132
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tutkin, millaisia yhteyksiä Liikkuva koulu -hankkeella on koulun ilmapiiriin opettajien ja oppilaiden kokemana. Samalla vastaan kysymykseen, millainen ilmapiiri vallitsee liikkuvassa koulussa. Tutkimukseni rajautuu hankkeen ja ilmapiirin yhteyksien osalta alakoulun kontekstiin. Tutkimukseni sijoittuu laadullisen tutkimuksen kenttään ja tutkimusotteeni on fenomenologinen kokemuksen tutkimus. Teoreettinen viitekehys rakentuu ilmapiirin ja liikuntakasvatuksen määrittelyyn sekä Liikkuva koulu -hankkeen kuvaukseen. Aineistoni koostuu viiden opettajan teemahaastattelusta sekä 20 oppilaan kirjallisesta kyselystä, jotka keräsin kevään 2015 aikana.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että sekä opettajat että oppilaat kokivat Liikkuva koulu -hankkeella olevan positiivisia yhteyksiä koulun ilmapiiriin. Tuloksissa kuvaan hankkeen ja ilmapiirin yhteyksiä neljän eri teeman avulla. Teemat ovat sallivuus, toiminnan suuntaaminen, työrauha ja oppilaiden mahdollisuus vaikuttaa. Opettajat ja oppilaat kokivat, että hankkeen myötä sallivuuden lisääntyminen näkyy koulussa turhien kieltojen poistamisena. Esimerkiksi välitunnilla oppilaat saavat käyttöönsä aikaisempaa monipuolisemman välineistön. Oppilaiden toiminnan suuntaaminen liikunnallisiin aktiviteetteihin on vähentänyt oppilaiden kiusaamistapauksia erityisesti suurissa kouluissa. Myös välkkäritoiminta on lisännyt oppilaiden aktiivisuutta ja osallisuutta välituntitoimintaan. Näin ollen toimintaa on suunnattu muuhun kuin kiusaamiseen ja toisten härnäämiseen. Lisääntynyt aktiivisuus päivän aikana on parantanut oppilaiden keskittymiskykyä ja luokassa vallitsevaa työrauhaa. Kesken oppitunnin tapahtuvat liikunnalliset tuokiot tai pidemmät välitunnit ovat parantaneet oppilaiden keskittymistä oppitunneilla. Hankkeen kautta oppilaiden mahdollisuutta vaikuttaa koulun yhteisiin päätöksiin on pystytty lisäämään.
Kokonaisuudessa koulun ilmapiiri koettiin pääsääntöisesti positiiviseksi ja hyväksi. Toisaalta aineistossa kuvattiin esimerkiksi koulukiusaamista ristiriitaisesti, sillä osan mielestä koulussa ei tapahtunut kiusaamista laisinkaan. Osan mielestä kiusaamista tapahtui ja se vaikutti heidän mielestään negatiivisesti koulun ilmapiiriin. Hankkeen erityisenä haasteena koettiin opettajien
toimintatavan muuttaminen toiminnallisempaan opetukseen. Tähän ratkaisuna nähtiin maltillinen aloitus ja hankkeen käynnistys kouluilla.
Liikkuvissa kouluissa erilaisten päivän aikana tapahtuvien aktiviteettien kautta voidaan parantaa oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja näin ollen myös koulussa vallitsevaa ilmapiiriä. Tulevaisuudessa yksittäisen hankkeen sijasta tulisikin puhua toimintakulttuurin muutoksesta, jonka kautta mahdollistetaan oppilaiden riittävä liikunta-aktiivisuus ja parempi kouluviihtyvyys.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että sekä opettajat että oppilaat kokivat Liikkuva koulu -hankkeella olevan positiivisia yhteyksiä koulun ilmapiiriin. Tuloksissa kuvaan hankkeen ja ilmapiirin yhteyksiä neljän eri teeman avulla. Teemat ovat sallivuus, toiminnan suuntaaminen, työrauha ja oppilaiden mahdollisuus vaikuttaa. Opettajat ja oppilaat kokivat, että hankkeen myötä sallivuuden lisääntyminen näkyy koulussa turhien kieltojen poistamisena. Esimerkiksi välitunnilla oppilaat saavat käyttöönsä aikaisempaa monipuolisemman välineistön. Oppilaiden toiminnan suuntaaminen liikunnallisiin aktiviteetteihin on vähentänyt oppilaiden kiusaamistapauksia erityisesti suurissa kouluissa. Myös välkkäritoiminta on lisännyt oppilaiden aktiivisuutta ja osallisuutta välituntitoimintaan. Näin ollen toimintaa on suunnattu muuhun kuin kiusaamiseen ja toisten härnäämiseen. Lisääntynyt aktiivisuus päivän aikana on parantanut oppilaiden keskittymiskykyä ja luokassa vallitsevaa työrauhaa. Kesken oppitunnin tapahtuvat liikunnalliset tuokiot tai pidemmät välitunnit ovat parantaneet oppilaiden keskittymistä oppitunneilla. Hankkeen kautta oppilaiden mahdollisuutta vaikuttaa koulun yhteisiin päätöksiin on pystytty lisäämään.
Kokonaisuudessa koulun ilmapiiri koettiin pääsääntöisesti positiiviseksi ja hyväksi. Toisaalta aineistossa kuvattiin esimerkiksi koulukiusaamista ristiriitaisesti, sillä osan mielestä koulussa ei tapahtunut kiusaamista laisinkaan. Osan mielestä kiusaamista tapahtui ja se vaikutti heidän mielestään negatiivisesti koulun ilmapiiriin. Hankkeen erityisenä haasteena koettiin opettajien
toimintatavan muuttaminen toiminnallisempaan opetukseen. Tähän ratkaisuna nähtiin maltillinen aloitus ja hankkeen käynnistys kouluilla.
Liikkuvissa kouluissa erilaisten päivän aikana tapahtuvien aktiviteettien kautta voidaan parantaa oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja näin ollen myös koulussa vallitsevaa ilmapiiriä. Tulevaisuudessa yksittäisen hankkeen sijasta tulisikin puhua toimintakulttuurin muutoksesta, jonka kautta mahdollistetaan oppilaiden riittävä liikunta-aktiivisuus ja parempi kouluviihtyvyys.
Kokoelmat
- Pro gradut [4086]