“Ihminen, joka ei pelkää EI edes voi olla rohkea. Sen sijaan minä, joka olen herkkä ja pelokas JA SILTI menen haastaviin tilanteisiin olen rohkea” : opiskelijoiden voimavarat ja selviytyminen opiskelun sosiaalisten tilanteiden jännittämisen kohtaamisessa
Tohmola, Marika (2015)
Tohmola, Marika
Lapin yliopisto
2015
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241160
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on voimavarat ja selviytyminen opiskelun sosiaalisten
tilanteiden jännittämisen kohtaamisessa. Aiheen teoreettinen käsittely perustuu
ensinnäkin jännittämisen, sen taustojen sekä sen mahdollisena haittavaikutuksena
olevan stressin käsittelyyn. Tämän lisäksi käsittelyssä on erityisesti opiskeluympäristö
jännittämisen kontekstina, mihin liittyy niin opiskelukyky, tunteiden merkitys
oppimisessa kuin opiskelumotivaatiokin. Lopuksi aiheen nivoo yhteen selviytymisen ja
yksilön voimavarojen käsittely.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia selviytymistarinoita opiskelijat ovat
kokemustensa pohjalta kirjoittaneet koskien omaa sosiaalista jännittämistään ja sen
kohtaamista opiskeluun liittyen. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin
keräämällä kahdenlaista eri aineistoa, opiskelijoiden kirjoittamia kirjoitelmia sekä
internetissä käytyjä keskusteluja, aikavälillä syksy 2012 – kesä 2013.
Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden sosiaalinen jännittäminen on moniulotteinen ilmiö,
jossa opiskelijan ajatukset, tunteet, kehon tuntemukset ja toimintakin limittyvät
läheisesti toisiinsa. Tutkimuksessa ilmeni myös se, että opiskelijat käyttivät apunaan
hyvin monenlaisia selviytymiskeinoja, joiden taustalla heillä kaikilla oli joukko
omanlaisiaan voimavaroja.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siihen, että sosiaalinen jännittäminen voi olla
joillekin opiskelijoille todellinen ongelma, joka varjostaa opiskeluaikaa ja siihen liittyen
opiskelijan oppimista, mikä on ammatillisen pätevyyden saavuttamisen kannalta
oleellinen asia. Erittäin tärkeää on myös opiskelijoiden hyvinvointi. Näin ollen
opiskelijoita tulee pystyä tukemaan tarvittaessa. Tukemisessa avainasemassa ovat muun
muassa opiskelijoiden lähellä oleva henkilöstö, jonka koulutukseen tulisikin kuulua
jännittämisen tunnistamista, siinä tukemista ja monenlaista yhteistoiminnallisen
oppimisen opiskelun menetelmien taitamista.
tilanteiden jännittämisen kohtaamisessa. Aiheen teoreettinen käsittely perustuu
ensinnäkin jännittämisen, sen taustojen sekä sen mahdollisena haittavaikutuksena
olevan stressin käsittelyyn. Tämän lisäksi käsittelyssä on erityisesti opiskeluympäristö
jännittämisen kontekstina, mihin liittyy niin opiskelukyky, tunteiden merkitys
oppimisessa kuin opiskelumotivaatiokin. Lopuksi aiheen nivoo yhteen selviytymisen ja
yksilön voimavarojen käsittely.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia selviytymistarinoita opiskelijat ovat
kokemustensa pohjalta kirjoittaneet koskien omaa sosiaalista jännittämistään ja sen
kohtaamista opiskeluun liittyen. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin
keräämällä kahdenlaista eri aineistoa, opiskelijoiden kirjoittamia kirjoitelmia sekä
internetissä käytyjä keskusteluja, aikavälillä syksy 2012 – kesä 2013.
Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden sosiaalinen jännittäminen on moniulotteinen ilmiö,
jossa opiskelijan ajatukset, tunteet, kehon tuntemukset ja toimintakin limittyvät
läheisesti toisiinsa. Tutkimuksessa ilmeni myös se, että opiskelijat käyttivät apunaan
hyvin monenlaisia selviytymiskeinoja, joiden taustalla heillä kaikilla oli joukko
omanlaisiaan voimavaroja.
Tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siihen, että sosiaalinen jännittäminen voi olla
joillekin opiskelijoille todellinen ongelma, joka varjostaa opiskeluaikaa ja siihen liittyen
opiskelijan oppimista, mikä on ammatillisen pätevyyden saavuttamisen kannalta
oleellinen asia. Erittäin tärkeää on myös opiskelijoiden hyvinvointi. Näin ollen
opiskelijoita tulee pystyä tukemaan tarvittaessa. Tukemisessa avainasemassa ovat muun
muassa opiskelijoiden lähellä oleva henkilöstö, jonka koulutukseen tulisikin kuulua
jännittämisen tunnistamista, siinä tukemista ja monenlaista yhteistoiminnallisen
oppimisen opiskelun menetelmien taitamista.
Kokoelmat
- Pro gradut [3939]