Luovaa muotoilua: muotoilu vaatetussuunnittelun työtapana
Mäkelä, Päivi (2016)
Mäkelä, Päivi
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241161
Tiivistelmä
Tutkimuksen keskeisenä tarkoituksena oli kartoittaa muotoilun olemusta ja
mielekkyyttä vaatetussuunnitteluprosessina. Aineistoa keräsin kirjallisten dokumenttien,
videotallenteiden, asiantuntijaluentojen ja vaatteiden valokuvien lisäksi osallistuvalla
havainnoinnilla sekä asiantuntijoiden teemahaastattelulla. Tapaustutkimusta
muistuttavassa prosessissa hahmotin suunnittelijan muotoilutoiminnan ja –
ajattelun prosessikuvauksen, jossa idea-avaruus näkyy laajana koko prosessia
ympäröivänä alueena ja sen sisällä suunnittelija toimii rajoite- ja toteutusavaruuksien
puitteissa. Jotta prosessi voi päätyä parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen,
on suunnittelijan kuitenkin haettava inspiraatiota ja ongelmanratkaisumalleja myös
meneillään olevan työn rajoitteiden ja toteutuksen ulkopuolelta. Prosessissa tekninen
suunnittelu alkoi päällekkäin visuaalisen suunnittelun kanssa ja osa teknisestä
suunnittelusta jäi toteuttavan tahon vastuulle. Muotoilu näyttäytyi ratkaisukeskeisenä
ja tuotekehittelyllisiä elementtejä sisältävänä toimintana. Tätä kautta suunnittelija
saa varmuutta toimintaansa, toteuttaa elinikäisen oppimisen periaatteita ja kerää
bricolagen aineetonta materiaalipankkia. Muotoilussa suunnittelija voi säätää
luonnoksensa tarkkuustasoa vastaamaan toteuttavaa tahoa kohtaan kokemaansa
luottamustasoa, ja kokee toteuttavalle taholle vastuuta siirtäessään tulkintaongelmia
vähentävää vaikutusta. Suunnittelijan kokema luottamustaso toteuttavaa tahoa
kohtaa vaikuttaa eniten hahmotettua prosessikuvausta muuttavana tekijänä.
Merkittävimmäksi haasteeksi muotoilussa osoittautui rakenteellisten ratkaisujen
hiominen toteutuskelpoisiksi ja kustannustehokkaiksi. The main purpose of this research was to identify the nature and meaningfulness
of moulage as a clothing design process. The material of this research included
photographs, written documents, video clips and lectures. In addition, participant
observation and theme interview were used as methods of collecting data. The
research method applied the principles of case study. In my research, I identified
the designer’s process description of moulage based design, in which the conceitspace
appears as the big picture of the process within which the constraintspace
and construction-space direct the designer’s work. In order to reach the
best possible results, the designer has to look for inspiration and examples of
problem solving also outside the constraint-space and construction-space of the
ongoing work. In the process, the technical design started simultaneously with
the visual design, and part of the technical design was left on the responsibility
of the executor. The moulage appeared as an activity including the elements
of key solution and product development. In this way, the designer develops
his/her expertise, follows the principles of lifelong learning and collects the
immaterial substance bank of bricolage. In moulage the designer can regulate
the accuracy of the sketches according to his/her level of confidence in the
skills of the executor. This level of confidence in the skills and experience of the
executor appeared as the main single factor influencing the process description
of the designer. The most significant challenge of moulage turned out to be the
elaboration of structural solutions so that they are executable and cost-effective.
mielekkyyttä vaatetussuunnitteluprosessina. Aineistoa keräsin kirjallisten dokumenttien,
videotallenteiden, asiantuntijaluentojen ja vaatteiden valokuvien lisäksi osallistuvalla
havainnoinnilla sekä asiantuntijoiden teemahaastattelulla. Tapaustutkimusta
muistuttavassa prosessissa hahmotin suunnittelijan muotoilutoiminnan ja –
ajattelun prosessikuvauksen, jossa idea-avaruus näkyy laajana koko prosessia
ympäröivänä alueena ja sen sisällä suunnittelija toimii rajoite- ja toteutusavaruuksien
puitteissa. Jotta prosessi voi päätyä parhaimpaan mahdolliseen lopputulokseen,
on suunnittelijan kuitenkin haettava inspiraatiota ja ongelmanratkaisumalleja myös
meneillään olevan työn rajoitteiden ja toteutuksen ulkopuolelta. Prosessissa tekninen
suunnittelu alkoi päällekkäin visuaalisen suunnittelun kanssa ja osa teknisestä
suunnittelusta jäi toteuttavan tahon vastuulle. Muotoilu näyttäytyi ratkaisukeskeisenä
ja tuotekehittelyllisiä elementtejä sisältävänä toimintana. Tätä kautta suunnittelija
saa varmuutta toimintaansa, toteuttaa elinikäisen oppimisen periaatteita ja kerää
bricolagen aineetonta materiaalipankkia. Muotoilussa suunnittelija voi säätää
luonnoksensa tarkkuustasoa vastaamaan toteuttavaa tahoa kohtaan kokemaansa
luottamustasoa, ja kokee toteuttavalle taholle vastuuta siirtäessään tulkintaongelmia
vähentävää vaikutusta. Suunnittelijan kokema luottamustaso toteuttavaa tahoa
kohtaa vaikuttaa eniten hahmotettua prosessikuvausta muuttavana tekijänä.
Merkittävimmäksi haasteeksi muotoilussa osoittautui rakenteellisten ratkaisujen
hiominen toteutuskelpoisiksi ja kustannustehokkaiksi.
of moulage as a clothing design process. The material of this research included
photographs, written documents, video clips and lectures. In addition, participant
observation and theme interview were used as methods of collecting data. The
research method applied the principles of case study. In my research, I identified
the designer’s process description of moulage based design, in which the conceitspace
appears as the big picture of the process within which the constraintspace
and construction-space direct the designer’s work. In order to reach the
best possible results, the designer has to look for inspiration and examples of
problem solving also outside the constraint-space and construction-space of the
ongoing work. In the process, the technical design started simultaneously with
the visual design, and part of the technical design was left on the responsibility
of the executor. The moulage appeared as an activity including the elements
of key solution and product development. In this way, the designer develops
his/her expertise, follows the principles of lifelong learning and collects the
immaterial substance bank of bricolage. In moulage the designer can regulate
the accuracy of the sketches according to his/her level of confidence in the
skills of the executor. This level of confidence in the skills and experience of the
executor appeared as the main single factor influencing the process description
of the designer. The most significant challenge of moulage turned out to be the
elaboration of structural solutions so that they are executable and cost-effective.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4439]