Dokumenttielokuvan äänen funktiot: tapaustutkimus elokuva Kovasikajuttu
Hautanen, Kari (2016)
Hautanen, Kari
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241164
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkimuksessani, millaisista aineistoista dokumenttielokuvan
ääniraidan materiaali muodostuu. Tarkastelen dokumenttielokuvan äänen
funktioita ja pohdin millaisessa kontekstissa dokumenttielokuvan ääniraita voi
sisältää fiktiivisiä aineksia. Tutkimusaineistona on J-P Passin ohjaama
Kovasikajuttu-dokumenttielokuva.
Tutkimuksessa tarkastellaan dokumenttielokuvan äänen funktioita Marvin
Kernerin kehittämän mallin avulla. Tutkimuksen metodi on ollut määrällisten ja
laadullisten menetelmien avulla tutkia faktuaalisen ja fiktiivisen äänimateriaalin
välistä suhdetta.
Dokumenttielokuvan eetokseen ja paradigmaan kuuluu, että äänimateriaali on
kotoisin alkuperäisestä kohteestaan. Tässä kuuntelun lähiluvussa kykenin vain
toteamaan, että ääniraitaa voidaan rekonstruoida jälkeenpäin vastaamaan
kuvaushetkellä ollutta todellisuutta. Illuusion todentamisen kannalta onkin
paradoksi, kun äänen illuusio on täydellinen, on mahdollinen havaintokin siten
vain arvaus. Ääni-illuusion käyttäminen dokumenttielokuvassa siirtää elokuvan
helposti fiktio- tai propagandaelokuvan kategoriaan. The research material consists of the soundtrack documentary film Kovasikajuttu.
The main question is, in which context can documentary film soundtrack contain
fictive sound material?
In this case, the study is a quest of functions of sound based on a model developed
by Marvin Kerner. The second method in my study has been to combine
quantitative and qualitative methods in illuminate relationship of factual and fictive
sound material.
The paradigm and ethos of a documentary film is that the sound material is from
original source. In close reading and listening I found that the soundtrack in the
film can be reconstructed or augmented to improve sound reality on locations. The
illusion itself is a paradox, because when an illusion is perfect, then the observation
is only a guess. Use of sound illusion can move documentary film to genre of
fiction or propaganda.
ääniraidan materiaali muodostuu. Tarkastelen dokumenttielokuvan äänen
funktioita ja pohdin millaisessa kontekstissa dokumenttielokuvan ääniraita voi
sisältää fiktiivisiä aineksia. Tutkimusaineistona on J-P Passin ohjaama
Kovasikajuttu-dokumenttielokuva.
Tutkimuksessa tarkastellaan dokumenttielokuvan äänen funktioita Marvin
Kernerin kehittämän mallin avulla. Tutkimuksen metodi on ollut määrällisten ja
laadullisten menetelmien avulla tutkia faktuaalisen ja fiktiivisen äänimateriaalin
välistä suhdetta.
Dokumenttielokuvan eetokseen ja paradigmaan kuuluu, että äänimateriaali on
kotoisin alkuperäisestä kohteestaan. Tässä kuuntelun lähiluvussa kykenin vain
toteamaan, että ääniraitaa voidaan rekonstruoida jälkeenpäin vastaamaan
kuvaushetkellä ollutta todellisuutta. Illuusion todentamisen kannalta onkin
paradoksi, kun äänen illuusio on täydellinen, on mahdollinen havaintokin siten
vain arvaus. Ääni-illuusion käyttäminen dokumenttielokuvassa siirtää elokuvan
helposti fiktio- tai propagandaelokuvan kategoriaan.
The main question is, in which context can documentary film soundtrack contain
fictive sound material?
In this case, the study is a quest of functions of sound based on a model developed
by Marvin Kerner. The second method in my study has been to combine
quantitative and qualitative methods in illuminate relationship of factual and fictive
sound material.
The paradigm and ethos of a documentary film is that the sound material is from
original source. In close reading and listening I found that the soundtrack in the
film can be reconstructed or augmented to improve sound reality on locations. The
illusion itself is a paradox, because when an illusion is perfect, then the observation
is only a guess. Use of sound illusion can move documentary film to genre of
fiction or propaganda.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4517]