”Kai sitä sitten työssä oppii…”: Kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä omista erityispedagogisista taidoistaan
Köykkä, Eeva (2016)
Köykkä, Eeva
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241165
Tiivistelmä
Käsittelen pro gradu -tutkielmassani kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden käsityksiä
omista erityispedagogisista taidoistaan. Tutkielmassani tarkastelen, millaisia
valmiuksia kuvataidekasvatuksen opiskelijoilla on kohdata ja opettaa erityistä tukea
tarvitsevia nuoria, miten he kokevat, että kuvataidekasvatuksen opinnot vastaavat
inklusiivisen koulun asettamiin haasteisiin ja mistä muualta he kokevat saaneensa
valmiuksia opettaa ja kohdata erityisoppilaita. Aloitan tarkastelemalla inkluusiota
käsitteenä, inklusiivista koulua ja siihen liittyviä haasteita. Esittelen suomalaista
yliopisto- ja opettajankoulutusta, kuvataidekasvatuksen koulutusohjelmaa
ja inklusiivista opettajankoulutusta. Tarkastelen kuvataidetta oppiaineena ja sen
mahdollisuuksia erityisoppilaiden kanssa työskenneltäessä. Hermeneuttisfenomenologinen tutkielmani aineisto koostuu 71 kysymyslomakevastauksesta, jotka olen analysoinut käyttämällä aineisto- ja teorialähtöistä analyysiä sekä tilastoja määrällisen analyysin keinona.
Kuvataidekasvatuksen opiskelijat kokevat konkreettiset valmiutensa opettaa erityisoppilaita vaillinaisiksi. Heillä on selkeä arvoperusta avoimesta suhtautumisesta
erilaisuuteen ja siihen, että kaikki oppilaat ansaitsevat laadukasta opetusta. He
ymmärtävät moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja pystyvät tunnistamaan
oppilaiden erityispiirteitä. Käytännössä erityisoppilaiden opettaminen kuitenkin tuntuu haastavalta. Opiskelijat kokevat käytännön harjoittelun ja kokemuksen tärkeiksi taitojen kehittymisen kannalta. In my Pro gradu thesis I study the views of art education students on their own
special educational skills. In my thesis I consider what kind of skills art education
students have when confronting and teaching students with special needs, how
they feel their studies respond to the challenges of inclusive school and where, in
their opinion, they have gotten abilities to teach and confront special needs students.
I start by exploring the concept of inclusion, inclusive school and the challenges
that might result from it. I present Finnish university and teacher education,
the art education program and inclusive teacher education. I also explore art as a
school subject and its potential when working with special needs students. My thesis,
in which I have used hermeneutic phenomenology as a method, is based on
71 questionnaire answers that I have analyzed by using conventional and directed
content analysis. I have also used some aspects of quantitative data analysis.
Art education students feel that their concrete skills to teach special needs students
are inadequate. They have clear values about reacting openly in differences
and they think that all students have a right to have good quality teaching. They
understand the importance of multiprofessional collaboration and they can recognize
their students’ special characteristics. Still they feel that in practice teaching
special needs students is a challenge. Students feel that practical training and experience are valuable for developing adequate skills.
omista erityispedagogisista taidoistaan. Tutkielmassani tarkastelen, millaisia
valmiuksia kuvataidekasvatuksen opiskelijoilla on kohdata ja opettaa erityistä tukea
tarvitsevia nuoria, miten he kokevat, että kuvataidekasvatuksen opinnot vastaavat
inklusiivisen koulun asettamiin haasteisiin ja mistä muualta he kokevat saaneensa
valmiuksia opettaa ja kohdata erityisoppilaita. Aloitan tarkastelemalla inkluusiota
käsitteenä, inklusiivista koulua ja siihen liittyviä haasteita. Esittelen suomalaista
yliopisto- ja opettajankoulutusta, kuvataidekasvatuksen koulutusohjelmaa
ja inklusiivista opettajankoulutusta. Tarkastelen kuvataidetta oppiaineena ja sen
mahdollisuuksia erityisoppilaiden kanssa työskenneltäessä. Hermeneuttisfenomenologinen tutkielmani aineisto koostuu 71 kysymyslomakevastauksesta, jotka olen analysoinut käyttämällä aineisto- ja teorialähtöistä analyysiä sekä tilastoja määrällisen analyysin keinona.
Kuvataidekasvatuksen opiskelijat kokevat konkreettiset valmiutensa opettaa erityisoppilaita vaillinaisiksi. Heillä on selkeä arvoperusta avoimesta suhtautumisesta
erilaisuuteen ja siihen, että kaikki oppilaat ansaitsevat laadukasta opetusta. He
ymmärtävät moniammatillisen yhteistyön merkityksen ja pystyvät tunnistamaan
oppilaiden erityispiirteitä. Käytännössä erityisoppilaiden opettaminen kuitenkin tuntuu haastavalta. Opiskelijat kokevat käytännön harjoittelun ja kokemuksen tärkeiksi taitojen kehittymisen kannalta.
special educational skills. In my thesis I consider what kind of skills art education
students have when confronting and teaching students with special needs, how
they feel their studies respond to the challenges of inclusive school and where, in
their opinion, they have gotten abilities to teach and confront special needs students.
I start by exploring the concept of inclusion, inclusive school and the challenges
that might result from it. I present Finnish university and teacher education,
the art education program and inclusive teacher education. I also explore art as a
school subject and its potential when working with special needs students. My thesis,
in which I have used hermeneutic phenomenology as a method, is based on
71 questionnaire answers that I have analyzed by using conventional and directed
content analysis. I have also used some aspects of quantitative data analysis.
Art education students feel that their concrete skills to teach special needs students
are inadequate. They have clear values about reacting openly in differences
and they think that all students have a right to have good quality teaching. They
understand the importance of multiprofessional collaboration and they can recognize
their students’ special characteristics. Still they feel that in practice teaching
special needs students is a challenge. Students feel that practical training and experience are valuable for developing adequate skills.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]