Teeman rooli ja rakenne aktiviteettipuistoprojektissa
Laakso, Miikka (2016)
Laakso, Miikka
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605241166
Tiivistelmä
Teema- ja huvipuistoissa ympäri maailman on totuttu näkemään teemoitettuja
kokonaisuuksia jo vuosikymmeniä. Teemoituksen tarkoitus näissä puistoissa on pyrkiä luomaan mahdollisimman moniulotteisia kulutusympäristöjä, joista löytyy oma ympäristönsä kaikille puiston kävijöille. Myös aktiviteettipuistot ovat syntyneet tämän ajatuksen pohjalta, vaikkakin kantavana ideana aktiviteettipuistoissa on tarinalähtöinen hauskanpito ja liikkuminen. Teemoituksen
integroiminen leikkivälineisiin ja aktiivisiin tuotekokonaisuuksiin on kuitenkin haastavampaa kuin huvipuistojen isoihin laitteisiin, sillä aktiviteettipuistoissa teemoitus on kävijän tasolla ja nuorena alana ei sille ole vielä tehty juurikaan tutkimuksia.
Aktiviteettipuistossa teemoitus on osa tuotteita, ja kävijät ovat täten niiden kanssa
suorassa kosketuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että teemoituksen on oltava sekä kulutusta kestävä että fyysisesti ja visuaalisesti autenttista. Fyysisesti ja visuaalisesti yksityiskohtaisilla ja autenttisilla teemoituselementeillä sekä tarinan ja visuaalisen maailman tarkkaan harkitulla suhteella meillä on mahdollisuus vahvistaa kävijän immersiota huomattavasti, mutta se tuo myös riskinsä.
Tarina on luonnollisesti tärkeä osa teemaa, mutta olemme huomanneet sen olevan
myös tehokas työkalu suunnittelussa. Tämän tutkielmani tavoitteena onkin ymmärtää, millaisin elementein voimme hyödyntää tarinaa teeman luomisessa ja millaiset voimasuhteet tarinan ja visuaalisen ilmeen välillä on toimivassa aktiviteettipuiston teemassa. Pyrin myös ymmärtämään syvemmin tarinan luomia mahdollisuuksia konseptoinnin työkaluna ja kartoittaa tapoja, joilla sitä voi
hyödyntää suunnitteluprosessissa. Pyrin myös selvittämään, miten tarinaa voi käyttää konseptoinnin lähtökohtana, ja millaisia edellytyksiä, rajoituksia ja mahdollisuuksia se suunnittelulle antaa.
kokonaisuuksia jo vuosikymmeniä. Teemoituksen tarkoitus näissä puistoissa on pyrkiä luomaan mahdollisimman moniulotteisia kulutusympäristöjä, joista löytyy oma ympäristönsä kaikille puiston kävijöille. Myös aktiviteettipuistot ovat syntyneet tämän ajatuksen pohjalta, vaikkakin kantavana ideana aktiviteettipuistoissa on tarinalähtöinen hauskanpito ja liikkuminen. Teemoituksen
integroiminen leikkivälineisiin ja aktiivisiin tuotekokonaisuuksiin on kuitenkin haastavampaa kuin huvipuistojen isoihin laitteisiin, sillä aktiviteettipuistoissa teemoitus on kävijän tasolla ja nuorena alana ei sille ole vielä tehty juurikaan tutkimuksia.
Aktiviteettipuistossa teemoitus on osa tuotteita, ja kävijät ovat täten niiden kanssa
suorassa kosketuksessa. Tämä tarkoittaa sitä, että teemoituksen on oltava sekä kulutusta kestävä että fyysisesti ja visuaalisesti autenttista. Fyysisesti ja visuaalisesti yksityiskohtaisilla ja autenttisilla teemoituselementeillä sekä tarinan ja visuaalisen maailman tarkkaan harkitulla suhteella meillä on mahdollisuus vahvistaa kävijän immersiota huomattavasti, mutta se tuo myös riskinsä.
Tarina on luonnollisesti tärkeä osa teemaa, mutta olemme huomanneet sen olevan
myös tehokas työkalu suunnittelussa. Tämän tutkielmani tavoitteena onkin ymmärtää, millaisin elementein voimme hyödyntää tarinaa teeman luomisessa ja millaiset voimasuhteet tarinan ja visuaalisen ilmeen välillä on toimivassa aktiviteettipuiston teemassa. Pyrin myös ymmärtämään syvemmin tarinan luomia mahdollisuuksia konseptoinnin työkaluna ja kartoittaa tapoja, joilla sitä voi
hyödyntää suunnitteluprosessissa. Pyrin myös selvittämään, miten tarinaa voi käyttää konseptoinnin lähtökohtana, ja millaisia edellytyksiä, rajoituksia ja mahdollisuuksia se suunnittelulle antaa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]