Maltti-kuntoutus koulunkäynnin tukena
Lahti, Hanna-Maaria (2016)
Lahti, Hanna-Maaria
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605301171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605301171
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Maltin, eli tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutuksen, mahdollisuuksia tarkkaavuushäiriöisten oppilaiden koulunkäynnin tukemisessa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia koululaisen taitoja Maltti-kerho voi tukea ja tavoittaa oppilaiden omia kokemuksia sekä näkökulmia aiheesta. Tutkimusaineisto on kerätty etnografisella tutkimusotteella ja analysoitu noudattaen etnografisen tutkimuksen perinteitä.
Tutkimuksen viitekehyksen muodostavat kehityspsykologinen näkemys koululaisen kehitysvaiheesta ja vallitseva käsitys tarkkaavuushäiriöistä sekä näiden kahden tekijän mahdollinen keskinäinen vaikutus toisiinsa. Kehityspsykologiseen näkemykseen keskilapsuudesta liittyy erilaisia kehitystehtäviä, sekä kehitystä ja kasvua niin fyysisellä, psyykkisellä kuin sosiaalisella osa-alueella. Näiden asioiden pohjalta muodostuu yleinen käsitys siitä, mitä kouluikäiseltä voidaan odottaa. Tarkkaavuushäiriö saattaa hankaloittaa koulunkäyntiä, jolloin oppilas ei välttämättä täytä näitä ympäristön asettamia odotuksia ja vaatimuksia.
Tutkimusaineisto oli monipuolinen ja koostui kenttämuistiinpanoista, audiotallenteista, oppilaiden haastatteluista, oppilaiden itsearvioinneista, huoltajien täyttämästä alkutavoitelomakkeesta ja valokuvista. Tutkimuksen mukaan jokainen oppilas koki oppineensa Maltti-kuntoutuksessa uusia taitoja ja saaneensa myönteisiä kokemuksia kuntoutuksen eri osa-alueilla.
Tutkimuksen viitekehyksen muodostavat kehityspsykologinen näkemys koululaisen kehitysvaiheesta ja vallitseva käsitys tarkkaavuushäiriöistä sekä näiden kahden tekijän mahdollinen keskinäinen vaikutus toisiinsa. Kehityspsykologiseen näkemykseen keskilapsuudesta liittyy erilaisia kehitystehtäviä, sekä kehitystä ja kasvua niin fyysisellä, psyykkisellä kuin sosiaalisella osa-alueella. Näiden asioiden pohjalta muodostuu yleinen käsitys siitä, mitä kouluikäiseltä voidaan odottaa. Tarkkaavuushäiriö saattaa hankaloittaa koulunkäyntiä, jolloin oppilas ei välttämättä täytä näitä ympäristön asettamia odotuksia ja vaatimuksia.
Tutkimusaineisto oli monipuolinen ja koostui kenttämuistiinpanoista, audiotallenteista, oppilaiden haastatteluista, oppilaiden itsearvioinneista, huoltajien täyttämästä alkutavoitelomakkeesta ja valokuvista. Tutkimuksen mukaan jokainen oppilas koki oppineensa Maltti-kuntoutuksessa uusia taitoja ja saaneensa myönteisiä kokemuksia kuntoutuksen eri osa-alueilla.
Kokoelmat
- Pro gradut [3934]