”Pienen orkesterin saa sitte itelle” : tablet-laitteet opetusvälineinä alakoulun musiikinopetuksessa
Keränen, Eveliina (2016)
Keränen, Eveliina
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605311172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201605311172
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastelin tablet-laitteita opetusvälineinä alakoulun musiikinopetuksessa, koska tässä kontekstissa on vielä toistaiseksi vähän saatavilla tutkimustietoa. Tablet-laitteet ovat uusi ilmiö koulumaailmassa. Tavoitteenani oli selvittää, miten opettajat arvioivat tablet-laitteiden soveltuvuutta alakoulun musiikinopetuksessa. Lisäksi selvitin, millaiseen musiikilliseen oppimiseen tablet-laitteet opettajien mielestä soveltuvat ja millaisia etuja ja mahdollisia haittoja tablet-laitteet tuovat musiikinopetukseen. Tutkielmani lähtökohtana oli ajatus media-kulttuurin ja koulumaailman teknistymisessä sekä musiikinopetuksen muutoksessa 1.8.2016 voimaan tulevan perusopetuksen opetussuunnitelman myötä.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastattelin kahdeksan opettajaa, jotka käyttivät tablet-laitteita musiikinopetuksessaan. Haastateltavat toivat esille samankaltaisia, mutta myös erilaisia näkökulmia. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysin keinoin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että tablet-laitteita voidaan hyödyntää musiikintuottamisen välineinä ja virtuaalisina soittimina. Tablet-laite ei itsessään välttämättä motivoi, vaan teknologian käytön tulee olla pedagogisesti perusteltua. Opettaja oli ohjaajan roolissa ja oppilaat saivat tuoda asiantuntemustaan esille. Opettajat toteuttivat sosiokonstruktiivista lähestymistapaa opetuksessaan. Tablet-laitteiden avulla pyrittiin yhdistämään musiikinopetuksessa informaaleja ja formaaleja oppimisympäristöjä toisiinsa, mikä on osittain yhteneväinen aiempien mobiilioppimista koskevien tutkimusten kanssa. Tablet-laitteet nähtiin ilmiöpohjaisen oppimisen välineenä, joka on tulevassa perusopetuksen opetussuunnitelmassa lähtökohtana.
Tutkimustulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia. Jatkotutkimusaiheita ovat, millaisia mahdollisuuksia tablet-laitteet voivat tuoda lisää ilmiöpohjaiseen oppimiseen sekä musiikkisovelluksen opetuskäytön tutkiminen havainnoinnin keinoin.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus. Tutkimusaineistona olivat puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastattelin kahdeksan opettajaa, jotka käyttivät tablet-laitteita musiikinopetuksessaan. Haastateltavat toivat esille samankaltaisia, mutta myös erilaisia näkökulmia. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysin keinoin teemoittelun avulla.
Tutkimustuloksista ilmeni, että tablet-laitteita voidaan hyödyntää musiikintuottamisen välineinä ja virtuaalisina soittimina. Tablet-laite ei itsessään välttämättä motivoi, vaan teknologian käytön tulee olla pedagogisesti perusteltua. Opettaja oli ohjaajan roolissa ja oppilaat saivat tuoda asiantuntemustaan esille. Opettajat toteuttivat sosiokonstruktiivista lähestymistapaa opetuksessaan. Tablet-laitteiden avulla pyrittiin yhdistämään musiikinopetuksessa informaaleja ja formaaleja oppimisympäristöjä toisiinsa, mikä on osittain yhteneväinen aiempien mobiilioppimista koskevien tutkimusten kanssa. Tablet-laitteet nähtiin ilmiöpohjaisen oppimisen välineenä, joka on tulevassa perusopetuksen opetussuunnitelmassa lähtökohtana.
Tutkimustulokset vahvistavat aiempia tutkimustuloksia. Jatkotutkimusaiheita ovat, millaisia mahdollisuuksia tablet-laitteet voivat tuoda lisää ilmiöpohjaiseen oppimiseen sekä musiikkisovelluksen opetuskäytön tutkiminen havainnoinnin keinoin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]