Yhdenvertaisuuden toteutuminen Rovaniemen kaupungin oppilashuollossa
Junttila, Harri; Junttila, Susanna (2016)
Junttila, Harri
Junttila, Susanna
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606011176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606011176
Tiivistelmä
Tutkimuksessamme tarkastelemme yhdenvertaisuuden toteutumista Rovaniemen kaupungin oppilashuollossa hallinnon tasolla. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten oppilashuoltoa toteutetaan Rovaniemen kaupungissa ja millaisia tavoitteita, menetelmiä ja sisältöjä sille on asetettu. Tämän lisäksi pyrimme selvittämään, millaisia käsityksiä oppilashuollon tilasta siitä vastaavalla palvelumuotoilutyöryhmällä on.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto koostuu oppilashuoltoa ohjaavista kaupungin asiakirjoista, oppilas- ja opiskelijahuoltolaista ja valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta. Tämän lisäksi aineistoon kuuluu syksyllä 2015 tehty kysely oppilashuollon kehittämisestä, suunnittelusta ja raportoinnista vastaavalle Rovaniemen kaupungin palvelumuotoilutyöryhmälle. Aineiston analyysimenetelmänä käytämme aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tosiasiallinen yhdenvertaisuus teoreettisena viitekehyksenä tarkoittaa sitä, että jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet saada tarvitsemaansa tukea ja apua. Tämän toteutumiseksi hallinnolta edellytetään positiivista erityiskohtelua huonomassa asemassa oleville ja aktiivisia toimenpiteitä oppilashuollossa. Yhdenvertaisuuden sekä oppilashuollon keskeisten käsitteiden näkökulmasta olemme arvioineet oppilashuollon toteutumista Rovaniemellä. Tutkimuksemme osoittaa, että oppilashuolto on monipuolista, ja hallinto pyrkii toimillaan ja erilaisten asiakirjojen puitteissa yhdenvertaisuuden edistämiseen. Oppilashuolto vaatii vielä kehittämistä ja siinä on haasteita, mutta kaiken kaikkiaan oppilashuoltoa toteutetaan laadukkaasti, taloudellisesti ja suunnitelmallisesti.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa aineisto koostuu oppilashuoltoa ohjaavista kaupungin asiakirjoista, oppilas- ja opiskelijahuoltolaista ja valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta. Tämän lisäksi aineistoon kuuluu syksyllä 2015 tehty kysely oppilashuollon kehittämisestä, suunnittelusta ja raportoinnista vastaavalle Rovaniemen kaupungin palvelumuotoilutyöryhmälle. Aineiston analyysimenetelmänä käytämme aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tosiasiallinen yhdenvertaisuus teoreettisena viitekehyksenä tarkoittaa sitä, että jokaisella on yhtäläiset mahdollisuudet saada tarvitsemaansa tukea ja apua. Tämän toteutumiseksi hallinnolta edellytetään positiivista erityiskohtelua huonomassa asemassa oleville ja aktiivisia toimenpiteitä oppilashuollossa. Yhdenvertaisuuden sekä oppilashuollon keskeisten käsitteiden näkökulmasta olemme arvioineet oppilashuollon toteutumista Rovaniemellä. Tutkimuksemme osoittaa, että oppilashuolto on monipuolista, ja hallinto pyrkii toimillaan ja erilaisten asiakirjojen puitteissa yhdenvertaisuuden edistämiseen. Oppilashuolto vaatii vielä kehittämistä ja siinä on haasteita, mutta kaiken kaikkiaan oppilashuoltoa toteutetaan laadukkaasti, taloudellisesti ja suunnitelmallisesti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4513]