Tyttöjen kokema kiusaaminen ja osallisuus koulun arjessa
Torikka, Seita (2016)
Torikka, Seita
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606021188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606021188
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata 8. luokkalaisten tyttöjen kokemaa kiusaamista ja sen yhteyttä heidän osallisuuteensa koulun arjessa. Tutkimuksen käsitteellinen viitekehys oli osallisuus. Tutkimuksen aineistona käytettiin Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen keräämää Kouluterveyskyselyä vuodelta 2011. Aineisto koostui 11 542 vastaajasta. Tutkimusaineistoa analysoitiin SPSS-ohjelmalla käyttäen kuvailevina menetelminä ristiintaulukointia ja boxplot-kuvia ja monimuuttuja-analyysina faktorianalyysia. Työssä pohdittiin myös tutkimuksen tekemiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Tutkimuksessa tarkasteltiin osallisuutta 8. luokkalaisten tyttöjen elämässä viiden eri ulottuvuuden kautta. Osallisuus muodostui tyttöjen elämässä oman äänen kuuluviin saamisesta, tunteesta itsestä tärkeänä osana yhteisöä, vaikuttamisen mahdollisuudesta, tunteesta itsestä arvokkaana toimijana sekä vastuusta muiden osallisuudesta.
Boxplot - kuvion avulla tarkasteltiin miten osallisia 8. luokkalaiset tytöt ovat koulun arjessa. Tyttöjen kokema osallisuus vaihteli eri ulottuvuuksissa. Vahvinta osallisuus oli tytöillä tunteena itsestä tärkeänä osana yhteisöä ja tunteena itsestä arvokkaana toimijana. Heikointa osallisuus oli oman äänen kuuluviin saamisessa ja vaikuttamisen mahdollisuudessa.
Ristiintaulukoinnilla vertailtiin kiusaamista kokevien ja ei kiusattujen osallisuutta sen eri ulottuvuuksissa. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan kiusaamisella oli yhteys tyttöjen osallisuuteen. Jokaisessa viidessä eri osallisuuden ulottuvuudessa vähiten osallisiksi koulun arjessa kokivat itsensä ne tytöt, joita kiusattiin paljon. Heikoiten osallisia paljon kiusatut tytöt olivat kun kyseessä oli oman äänen kuuluviin saaminen ja tunne itsestä arvokkaana toimijana. Vahvinta osallisuutta paljon kiusatut kokivat kun kyseessä oli vastuu muiden osallisuudesta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin osallisuutta 8. luokkalaisten tyttöjen elämässä viiden eri ulottuvuuden kautta. Osallisuus muodostui tyttöjen elämässä oman äänen kuuluviin saamisesta, tunteesta itsestä tärkeänä osana yhteisöä, vaikuttamisen mahdollisuudesta, tunteesta itsestä arvokkaana toimijana sekä vastuusta muiden osallisuudesta.
Boxplot - kuvion avulla tarkasteltiin miten osallisia 8. luokkalaiset tytöt ovat koulun arjessa. Tyttöjen kokema osallisuus vaihteli eri ulottuvuuksissa. Vahvinta osallisuus oli tytöillä tunteena itsestä tärkeänä osana yhteisöä ja tunteena itsestä arvokkaana toimijana. Heikointa osallisuus oli oman äänen kuuluviin saamisessa ja vaikuttamisen mahdollisuudessa.
Ristiintaulukoinnilla vertailtiin kiusaamista kokevien ja ei kiusattujen osallisuutta sen eri ulottuvuuksissa. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan kiusaamisella oli yhteys tyttöjen osallisuuteen. Jokaisessa viidessä eri osallisuuden ulottuvuudessa vähiten osallisiksi koulun arjessa kokivat itsensä ne tytöt, joita kiusattiin paljon. Heikoiten osallisia paljon kiusatut tytöt olivat kun kyseessä oli oman äänen kuuluviin saaminen ja tunne itsestä arvokkaana toimijana. Vahvinta osallisuutta paljon kiusatut kokivat kun kyseessä oli vastuu muiden osallisuudesta.
Kokoelmat
- Pro gradut [4080]