Suomalaisen elokuvatuottamisen kansainvälistyminen: teemoittelu tuottajien toiminnasta Berlinaleilla 2013
Hakkio, Pasi (2016)
Hakkio, Pasi
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606141213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606141213
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastelen suomalaisten elokuvatuottajien
toimintaa Berlinalen elokuvajuhlien yhteydessä vuonna 2013. Teoreettisena
viitekehyksenä toimii yrityksen yleinen kansainvälistymisprosessi. Teemahaastattelujen kautta tutkimuksessa perehdytään niihin kysymyksiin, joita suomalaiset tuottajat pyrkivät omassa kansainvälistymisprosessissaan ratkaisemaan
osallistumalla elokuvajuhlille ja niiden yhteydessä järjestettävään European Film
Markettiin.
Tutkimusaineistoa on tarkasteltu teemoittelun keinoin. Tutkimuksen keskeisenä
tuloksena on, että tuottajien toiminta on edelleen kotimarkkinalähtöistä, mutta
yksittäisten elokuvien kohdalla kansainvälisestä toiminnasta on tullut joillekin
toimijoille kuitenkin rutiinia. Tutkimuksen valossa Berlinale näyttäytyy erityisesti
festivaalina, jossa tuottajien kiinnostus on yhteistyökumppaneiden ja bisneksen
saamisessa. Berlinalella suomalaisten tuottajien kiinnostus on tällä hetkellä yhteistuotannoissa ja myyntiagenttien hankkimisessa eikä ainakaan vielä syvemmässä yritysyhteistyössä. Pelkästään kotimarkkinoiden teoreettista tilannetta
tarkastelemalla kotimarkkinan tila ei näytä kovinkaan hyvältä tuottajan kannalta.
Aineistosta on kuitenkin nähtävissä sellaisia piirteitä, että kansainvälisille markkinoille
lähdön paine ei olisi kuitenkaan kovin suuri ja akuutti.
toimintaa Berlinalen elokuvajuhlien yhteydessä vuonna 2013. Teoreettisena
viitekehyksenä toimii yrityksen yleinen kansainvälistymisprosessi. Teemahaastattelujen kautta tutkimuksessa perehdytään niihin kysymyksiin, joita suomalaiset tuottajat pyrkivät omassa kansainvälistymisprosessissaan ratkaisemaan
osallistumalla elokuvajuhlille ja niiden yhteydessä järjestettävään European Film
Markettiin.
Tutkimusaineistoa on tarkasteltu teemoittelun keinoin. Tutkimuksen keskeisenä
tuloksena on, että tuottajien toiminta on edelleen kotimarkkinalähtöistä, mutta
yksittäisten elokuvien kohdalla kansainvälisestä toiminnasta on tullut joillekin
toimijoille kuitenkin rutiinia. Tutkimuksen valossa Berlinale näyttäytyy erityisesti
festivaalina, jossa tuottajien kiinnostus on yhteistyökumppaneiden ja bisneksen
saamisessa. Berlinalella suomalaisten tuottajien kiinnostus on tällä hetkellä yhteistuotannoissa ja myyntiagenttien hankkimisessa eikä ainakaan vielä syvemmässä yritysyhteistyössä. Pelkästään kotimarkkinoiden teoreettista tilannetta
tarkastelemalla kotimarkkinan tila ei näytä kovinkaan hyvältä tuottajan kannalta.
Aineistosta on kuitenkin nähtävissä sellaisia piirteitä, että kansainvälisille markkinoille
lähdön paine ei olisi kuitenkaan kovin suuri ja akuutti.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]