Tekstiilipalvelu Oy: trendit ja trendiennakointi tekstiilialalla
Schutskoff, Sonja (2016)
Schutskoff, Sonja
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606141215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606141215
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, miten trendejä luodaan ja miten niitä voidaan hyödyntää kuosisuunnittelussa. Esimerkkitapauksena tutkielmassa on kangastukku Tekstiilipalvelu Oy, joka tuo konkreettisen esimerkin siitä, miten trendit vaikuttavat kangasmyyntiin.
Tutkielma rakentuu kahdesta osasta: trendien teoriataustasta ja yrityksen haastattelusta. Teoriatausta muodostuu trendin käsitteiden määrittelystä, trendiennakoinnin historiasta, trendiennakoinnin osa-alueista ja trendeistä yritystoiminnassa. Etenen yleisestä yksittäistapaukseen, eli trendien yleiskuvasta yritysnäkökulmaan. Teoriatausta pohjautuu trendikirjallisuuteen, joka luo pohjan Tekstiilipalvelu Oy:n haastattelulle.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa pyritään tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen. Käytän tiedonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelua käytetään, kun halutaan selvittää vähän tiedettyjä asioita. Haastattelu sopii tutkimusmenetelmäksi kun ei tiedetä, millaisia vastauksia tullaan saamaan, ja kun vastaukset perustuvat yksilön omaan kokemukseen. Tutkimuksessa hyödynnän hermeneuttista kehää, jossa tieto syvenee spiraalimaisesti tutkimuksen kuluessa.
Tutkielma rakentuu kahdesta osasta: trendien teoriataustasta ja yrityksen haastattelusta. Teoriatausta muodostuu trendin käsitteiden määrittelystä, trendiennakoinnin historiasta, trendiennakoinnin osa-alueista ja trendeistä yritystoiminnassa. Etenen yleisestä yksittäistapaukseen, eli trendien yleiskuvasta yritysnäkökulmaan. Teoriatausta pohjautuu trendikirjallisuuteen, joka luo pohjan Tekstiilipalvelu Oy:n haastattelulle.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa pyritään tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen. Käytän tiedonkeruumenetelmänä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelua käytetään, kun halutaan selvittää vähän tiedettyjä asioita. Haastattelu sopii tutkimusmenetelmäksi kun ei tiedetä, millaisia vastauksia tullaan saamaan, ja kun vastaukset perustuvat yksilön omaan kokemukseen. Tutkimuksessa hyödynnän hermeneuttista kehää, jossa tieto syvenee spiraalimaisesti tutkimuksen kuluessa.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]