Tekstiilipalvelu Oy: trendit ja trendiennakointi tekstiilialalla
Schutskoff, Sonja (2016)
Schutskoff, Sonja
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606141215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606141215
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on muodostaa käsitys siitä, miten trendejä luodaan ja
miten niitä voidaan hyödyntää kuosisuunnittelussa. Esimerkkitapauksena
tutkielmassa on kangastukku Tekstiilipalvelu Oy, joka tuo konkreettisen
esimerkin siitä, miten trendit vaikuttavat kangasmyyntiin.
Tutkielma rakentuu kahdesta osasta: trendien teoriataustasta ja yrityksen
haastattelusta. Teoriatausta muodostuu trendin käsitteiden määrittelystä,
trendiennakoinnin historiasta, trendiennakoinnin osa-alueista ja trendeistä
yritystoiminnassa. Etenen yleisestä yksittäistapaukseen, eli trendien yleiskuvasta
yritysnäkökulmaan. Teoriatausta pohjautuu trendikirjallisuuteen, joka luo pohjan
Tekstiilipalvelu Oy:n haastattelulle.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa pyritään
tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen. Käytän tiedonkeruumenetelmänä
puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelua käytetään, kun halutaan
selvittää vähän tiedettyjä asioita. Haastattelu sopii tutkimusmenetelmäksi kun ei
tiedetä, millaisia vastauksia tullaan saamaan, ja kun vastaukset perustuvat yksilön
omaan kokemukseen. Tutkimuksessa hyödynnän hermeneuttista kehää, jossa tieto
syvenee spiraalimaisesti tutkimuksen kuluessa. The aim of this thesis is to provide an understanding of how trends are created and how they can be utilized in the pattern design. A test case of this thesis is a fabric wholesaler Tekstiilipalvelu Oy, which provides a concrete example of how the trends affect the fabric sales.
This thesis consists of two parts: the theoretical background of a trend and an interview of the company. The theoretical background consists of defining the concepts of trend, history of trend forecasting, areas that affects trend forecasting and trends in business. I proceed from the general to individual case that is the general trends reflect the company`s perspective. The theoretical background is based on trend literature that creates a base of the interview.
This thesis is a qualitative research with a view to understanding the phenomenon. I collect data by using semi-structured theme interview. The theme interview is used when you want to find out things known to few. Interview as a research method is suitable when it is not known what kind of answers will be received and the answers are based on the individual`s own experience. This thesis utilizes the hermeneutic circle to describe how the data deepens spirally during the research.
miten niitä voidaan hyödyntää kuosisuunnittelussa. Esimerkkitapauksena
tutkielmassa on kangastukku Tekstiilipalvelu Oy, joka tuo konkreettisen
esimerkin siitä, miten trendit vaikuttavat kangasmyyntiin.
Tutkielma rakentuu kahdesta osasta: trendien teoriataustasta ja yrityksen
haastattelusta. Teoriatausta muodostuu trendin käsitteiden määrittelystä,
trendiennakoinnin historiasta, trendiennakoinnin osa-alueista ja trendeistä
yritystoiminnassa. Etenen yleisestä yksittäistapaukseen, eli trendien yleiskuvasta
yritysnäkökulmaan. Teoriatausta pohjautuu trendikirjallisuuteen, joka luo pohjan
Tekstiilipalvelu Oy:n haastattelulle.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa pyritään
tutkittavan ilmiön ymmärtämiseen. Käytän tiedonkeruumenetelmänä
puolistrukturoitua teemahaastattelua. Teemahaastattelua käytetään, kun halutaan
selvittää vähän tiedettyjä asioita. Haastattelu sopii tutkimusmenetelmäksi kun ei
tiedetä, millaisia vastauksia tullaan saamaan, ja kun vastaukset perustuvat yksilön
omaan kokemukseen. Tutkimuksessa hyödynnän hermeneuttista kehää, jossa tieto
syvenee spiraalimaisesti tutkimuksen kuluessa.
This thesis consists of two parts: the theoretical background of a trend and an interview of the company. The theoretical background consists of defining the concepts of trend, history of trend forecasting, areas that affects trend forecasting and trends in business. I proceed from the general to individual case that is the general trends reflect the company`s perspective. The theoretical background is based on trend literature that creates a base of the interview.
This thesis is a qualitative research with a view to understanding the phenomenon. I collect data by using semi-structured theme interview. The theme interview is used when you want to find out things known to few. Interview as a research method is suitable when it is not known what kind of answers will be received and the answers are based on the individual`s own experience. This thesis utilizes the hermeneutic circle to describe how the data deepens spirally during the research.
Kokoelmat
- Pro gradut [3933]