Aikaa vastata: kommunikaation tuki kuvataiteen perusopetuksessa
Kemppainen, Enni (2016)
Kemppainen, Enni
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606141216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606141216
Tiivistelmä
Tutkielma, Aikaa vastata. Kommunikaation tuki kuvataiteen perusopetuksessa,
tarkastelee kommunikaation tukea pedagogisesta näkökulmasta. Kommunikaation tuella tarkoitetaan kielellisten erityisvaikeuksien, kuulovammaisuuden, kehitysvammaisuuden, autismin kirjon häiriöiden tai syndroomien seurauksena ilmeneviä kommunikaation haasteita. Hetkellisesti esiintyvät tai vieraiden kielten kommunikaation haasteet rajautuvat tutkielman ulkopuolella. Tutkielmassa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen: millaisia käsityksiä kuvataiteen perusopetuksen kuvataideopettajilla on kommunikaation tuen tarpeista ja miten he huomioivat kommunikaation tuen tarpeet opetuksessaan.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa on määrällinen tutkimusosio. Se toteutettiin
sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2015. Kysely lähetettiin Suomen lasten ja
nuorten kuvataidekoulujen liiton postituslistan kautta 64 jäsenkoululle. Lisäksi se
lähetettiin Kansalaisopistojen liiton tiedottajalle, joka lähetti sen eteenpäin
kansalaisopistojen rehtoreille. Kyselyyn kertyi vastauksia yhteensä 14. Määrälliset
vastaukset on analysoitu tilastollisesti ja laadulliset puolestaan sisällönanalyysin avulla.
Tulokset eivät ole yleistettävissä pienen vastaajamäärän vuoksi, mutta niitä voidaan
tarkastella laadullisesti. Tulosten perusteella kyselyyn vastanneiden kuvataideopettajien käsitykset kommunikaation tuesta muuttuvat työkokemuksen myötä ja tietoja ollaan halukkaita päivittämään. Kommunikaation tuen tarpeet huomioitiin ensisijaisesti mukauttamalla opetuksen toteutus- ja suoritustapoja sekä arviointia. Resursseissa oli oppilaitoskohtaisia eroja. Yhteisopettajuuden - ja ulkopuolisen tuen resurssit nähtiin kohtalaisen heikkoina, vaikka niiden koettiin tukevan opettamista sekä muiden oppilaiden tai opiskelijoiden oppimista. The master thesis Space to answer. Communication interventions in the basic education of the Visual Arts examines the need for communication interventions from the pedagogic perspective. The communication interventions are defined as challenges caused by language impairments, hearing impairments, intellectual disability, autism spectrum or syndromes. Communication challenges caused by temporary impairments or foreign language are not discussed in this master thesis. The master thesis answers two research questions: What kind of views art teachers have on communication interventions and how do the art teachers take in account the need for communication interventions in their work?
The thesis is a qualitative research with a quantitative research section. It was done via electronic questionnaire in autumn 2015. The questionnaire was sent through the
mailing list of The Finnish Association of Art Schools for Children and Young people
to 64 schools. Additionally the questionnaire was to sent to the publicist of The Finnish Association of Adult Education Centres who forwarded it to the principals in the adult education centres. In total the questionnaire was answered by 14 people. The quantitative answers are analyzed statistically and the qualitative answers with content analysis.
Due to the low amount of answers the results cannot be generalized but they were
analyzed qualitatively. Based on the results the views about the communication
interventions change with work experience and art teachers are generally willing to
learn more about communication interventions. The communication interventions were primarily done by adapting working methods and evaluation. Co-teaching and outside help were reviewed useful for supporting the teaching and the learning in classroom although resources to implement it were reviewed poor. The resources overall varied between schools.
tarkastelee kommunikaation tukea pedagogisesta näkökulmasta. Kommunikaation tuella tarkoitetaan kielellisten erityisvaikeuksien, kuulovammaisuuden, kehitysvammaisuuden, autismin kirjon häiriöiden tai syndroomien seurauksena ilmeneviä kommunikaation haasteita. Hetkellisesti esiintyvät tai vieraiden kielten kommunikaation haasteet rajautuvat tutkielman ulkopuolella. Tutkielmassa vastataan kahteen tutkimuskysymykseen: millaisia käsityksiä kuvataiteen perusopetuksen kuvataideopettajilla on kommunikaation tuen tarpeista ja miten he huomioivat kommunikaation tuen tarpeet opetuksessaan.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa on määrällinen tutkimusosio. Se toteutettiin
sähköisellä kyselylomakkeella syksyllä 2015. Kysely lähetettiin Suomen lasten ja
nuorten kuvataidekoulujen liiton postituslistan kautta 64 jäsenkoululle. Lisäksi se
lähetettiin Kansalaisopistojen liiton tiedottajalle, joka lähetti sen eteenpäin
kansalaisopistojen rehtoreille. Kyselyyn kertyi vastauksia yhteensä 14. Määrälliset
vastaukset on analysoitu tilastollisesti ja laadulliset puolestaan sisällönanalyysin avulla.
Tulokset eivät ole yleistettävissä pienen vastaajamäärän vuoksi, mutta niitä voidaan
tarkastella laadullisesti. Tulosten perusteella kyselyyn vastanneiden kuvataideopettajien käsitykset kommunikaation tuesta muuttuvat työkokemuksen myötä ja tietoja ollaan halukkaita päivittämään. Kommunikaation tuen tarpeet huomioitiin ensisijaisesti mukauttamalla opetuksen toteutus- ja suoritustapoja sekä arviointia. Resursseissa oli oppilaitoskohtaisia eroja. Yhteisopettajuuden - ja ulkopuolisen tuen resurssit nähtiin kohtalaisen heikkoina, vaikka niiden koettiin tukevan opettamista sekä muiden oppilaiden tai opiskelijoiden oppimista.
The thesis is a qualitative research with a quantitative research section. It was done via electronic questionnaire in autumn 2015. The questionnaire was sent through the
mailing list of The Finnish Association of Art Schools for Children and Young people
to 64 schools. Additionally the questionnaire was to sent to the publicist of The Finnish Association of Adult Education Centres who forwarded it to the principals in the adult education centres. In total the questionnaire was answered by 14 people. The quantitative answers are analyzed statistically and the qualitative answers with content analysis.
Due to the low amount of answers the results cannot be generalized but they were
analyzed qualitatively. Based on the results the views about the communication
interventions change with work experience and art teachers are generally willing to
learn more about communication interventions. The communication interventions were primarily done by adapting working methods and evaluation. Co-teaching and outside help were reviewed useful for supporting the teaching and the learning in classroom although resources to implement it were reviewed poor. The resources overall varied between schools.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4461]