”Sosiaalityön roolia joutui kyllä miettimään tällaisessa toiminnassa”: Kuvataidekasvatuksen ja sosiaalityön yhteistyön rakentuminen ikääntyneiden kanssa toteutetussa taideprojektissa
Laamanen, Katariina (2016)
Laamanen, Katariina
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606161227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606161227
Tiivistelmä
Tutkielma tarkastelee sosiaalityön ja kuvataidekasvatuksen alojen yhteistyön rakentumista ikääntyneiden asumispalvelukeskuksessa toteutetussa taidelähtöisessä projektissa. Tutkimus kohdentuu kahden sosiaalityön ja kahden uvataidekasvatuksen opiskelijan yhteistyön rakentumiseen taidetyöpajojen suunnittelu- ja toteutusvaiheessa. Tutkimuksen tavoitteina oli selvittää, miten alojen yhteistyö rakentui, millaisena projektin opiskelijat näkivät roolinsa sekä miten vastaavanlaista yhteistyötä voisi kehittää edelleen. Tutkimus on laadullinen ja se on toteutettu toimintatutkimuksena. Aineistoina on käytetty opiskelijoille lähetetyn kyselylomakkeen vastauksia, Facebookin viestiketjua projektin ajalta sekä työpajojen osallistuvaa havainnointia.
Tutkimus osoittaa, että yhteistyö sosiaalityön ja kuvataidekasvatuksen välillä rakentui lopulta positiiviseksi kokonaisuudeksi. Yhteistyön aikana opiskelijat eivät selkeästi toimineet pelkästään oman alan osaamisen kautta, vaan yhteistyö rakentui spontaanisti. Sosiaalityön rooli jäi kuitenkin epäselväksi kaikille opiskelijoille. Taiteellisten lähtökohtien vuoksi kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden rooli projektissa kasvoi suuremmaksi kuin sosiaalityön opiskelijoiden. Jatkossa samankaltaista yhteistyötä voisi kehittää löytämällä jokaiselle merkityksellinen ammatillinen rooli jo projektin alussa sekä kartoittamalla molempien
alojen yleisimmät toimintatavat ja -ympäristöt tarkemmin. This study focuses on the process of building a collaboration between social work and art education for an art project that was carried out in an assisted living building for the el-derly. The focus of this study is on the collaboration of two social work students and two art education students during the planning and implementation phases of art workshops. The objectives of the study were to find out how the areas of cooperation formed, how the students saw their roles, and how a similar collaboration could be further developed. This study is qualitative and has been implemented as an action research. The material used are the answers from a questionnaire sent to the students, conversations on Facebook and observation of the workshops.
Research shows that collaboration between social work and art education eventually built a positive entity. During the project, students stepped outside of their professional fields and worked spontaneously together. However, the role of social work remained unclear for all the students. Because of the artistic starting points, the role of the art education students in the project grew larger than the role of social work students. In the future, similar collaboration could be developed further by finding a meaningful professional role for each participant at the beginning, as well as surveying the most common proce-dures and operational environments of both sectors in more detail.
Key
Tutkimus osoittaa, että yhteistyö sosiaalityön ja kuvataidekasvatuksen välillä rakentui lopulta positiiviseksi kokonaisuudeksi. Yhteistyön aikana opiskelijat eivät selkeästi toimineet pelkästään oman alan osaamisen kautta, vaan yhteistyö rakentui spontaanisti. Sosiaalityön rooli jäi kuitenkin epäselväksi kaikille opiskelijoille. Taiteellisten lähtökohtien vuoksi kuvataidekasvatuksen opiskelijoiden rooli projektissa kasvoi suuremmaksi kuin sosiaalityön opiskelijoiden. Jatkossa samankaltaista yhteistyötä voisi kehittää löytämällä jokaiselle merkityksellinen ammatillinen rooli jo projektin alussa sekä kartoittamalla molempien
alojen yleisimmät toimintatavat ja -ympäristöt tarkemmin.
Research shows that collaboration between social work and art education eventually built a positive entity. During the project, students stepped outside of their professional fields and worked spontaneously together. However, the role of social work remained unclear for all the students. Because of the artistic starting points, the role of the art education students in the project grew larger than the role of social work students. In the future, similar collaboration could be developed further by finding a meaningful professional role for each participant at the beginning, as well as surveying the most common proce-dures and operational environments of both sectors in more detail.
Key
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]