Vastuullinen vaate- Eettiset toimintatavat paikallisessa ja globaalissa vaatetuotannossa
Temmes, Solja (2016)
Temmes, Solja
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606161229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606161229
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee paikallisen ja globaalin vaatetustuotannon vastuullisuutta
sekä vaatetussuunnittelijan roolia tuotannon vastuullisuudessa. Vaatetusalan
tuotannon eettiset ongelmat ovat olleet viime vuosina paljon esillä mediassa ja
aihe on noussut myös kuluttajille koko ajan tärkeämmäksi teemaksi. Vaikka asia
on nostettu esille julkisesti ja yritykset ovat pyrkineet muuttamaan tuotantoaan
vastuullisemmaksi, globaalit kysymykset pysyvät vaikeaselkoisina ja
moniulotteisina ratkaisemattomina ongelmina. Tutkimus käsittelee näitä laajoja
kysymyksiä vastuullisen liiketoiminnan tutkimuksen näkökulmasta sekä
suunnittelijan positiosta. Tutkimus on laadullista tutkimusta. Aineiston
analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi, teemoittelu, tyypittely ja vertailu.
Tutkimuksen aineistona on kolmen suomalaisen vaatetussuunnittelijan
teemahaastattelut. Tutkimuksen teemoja ovat vastuullinen liiketoiminta ja
yrityksen arvot (yrityksen eettinen toimintaohje), tuotannon järjestely paikallisella
ja globaalilla tasolla, kummankin tuotantotavan edut ja haasteet, sosiaalinen
laadunvalvonta, kuluttaminen, tuotantoketju, sosiaaliset innovaatiot sekä tuotteen markkinointi. Tutkimus määrittää yritysten vastuullisuuskäytäntöjä ja miten yrityksen vastuulliset toimintatavat näkyvät vaatetussuunnittelijan työssä. Aineisto käsittää kolmen erityyppisen vaatetusyrityksen suunnittelijan haastattelut, jotta tutkimuksesta tulisi ilmi, miten eri kokoiset yritykset joutuvat käsittelemään vastuullisuuskysymyksiä. Paikallinen tai globaali tuotanto ja alihankinta määrittävät ensisijaisesti yritysten vastuullisuuskysymysten ja -toimien luonteen. Globaalissa tuotannossa valtiotason, lainsäädännön ja kulttuuriset erot vaikuttavat merkittävästi tuotannon organisointiin ja siihen minkälaisia vastuullisuustoimia yrityksen on tehtävä, jotta yrityksen toimintaohje toteutuisi. Master's thesis is a research about corporate social responsibility in local and global clothing production and the role of clothing designer in corporate social responsibility. Ethical problems in apparel industry have been much discussed in media during recent years, and the topic has become more important for consumers. Although the issue has been discussed in public and companies have sought to convert production to be more responsible, global issues still remain difficult to solve. The research addresses these broad issues from the perspective of corporate social responsibility, and also taking on account designer’s position. The study is a qualitative research. The analysis method is content analysis with thematic approach, through typology and comparison. The research data is interviews with three Finnish fashion designers.
The study themes are responsible business in apparel industry, corporate values (company's Code of Conduct), organization of production in local and global level, advantages and challenges of both local and global production, social management, consumption, production and value chain, social innovation as well as product marketing. Research defines practices of corporate social responsibility and how it is involved in fashion designer’s work. The research data includes interviews with three designers each representing a different type of clothing companies to show how companies of different sizes have to deal with sustainability issues. Local or global production including subcontractors primarily determine responsibility issues and activities. The organization of production is significantly affected by state level, legislation and cultural differences which also affect what kind of solidarity actions a company must take to accomplish Code of Conduct.
sekä vaatetussuunnittelijan roolia tuotannon vastuullisuudessa. Vaatetusalan
tuotannon eettiset ongelmat ovat olleet viime vuosina paljon esillä mediassa ja
aihe on noussut myös kuluttajille koko ajan tärkeämmäksi teemaksi. Vaikka asia
on nostettu esille julkisesti ja yritykset ovat pyrkineet muuttamaan tuotantoaan
vastuullisemmaksi, globaalit kysymykset pysyvät vaikeaselkoisina ja
moniulotteisina ratkaisemattomina ongelmina. Tutkimus käsittelee näitä laajoja
kysymyksiä vastuullisen liiketoiminnan tutkimuksen näkökulmasta sekä
suunnittelijan positiosta. Tutkimus on laadullista tutkimusta. Aineiston
analyysimenetelmänä on sisällönanalyysi, teemoittelu, tyypittely ja vertailu.
Tutkimuksen aineistona on kolmen suomalaisen vaatetussuunnittelijan
teemahaastattelut. Tutkimuksen teemoja ovat vastuullinen liiketoiminta ja
yrityksen arvot (yrityksen eettinen toimintaohje), tuotannon järjestely paikallisella
ja globaalilla tasolla, kummankin tuotantotavan edut ja haasteet, sosiaalinen
laadunvalvonta, kuluttaminen, tuotantoketju, sosiaaliset innovaatiot sekä tuotteen markkinointi. Tutkimus määrittää yritysten vastuullisuuskäytäntöjä ja miten yrityksen vastuulliset toimintatavat näkyvät vaatetussuunnittelijan työssä. Aineisto käsittää kolmen erityyppisen vaatetusyrityksen suunnittelijan haastattelut, jotta tutkimuksesta tulisi ilmi, miten eri kokoiset yritykset joutuvat käsittelemään vastuullisuuskysymyksiä. Paikallinen tai globaali tuotanto ja alihankinta määrittävät ensisijaisesti yritysten vastuullisuuskysymysten ja -toimien luonteen. Globaalissa tuotannossa valtiotason, lainsäädännön ja kulttuuriset erot vaikuttavat merkittävästi tuotannon organisointiin ja siihen minkälaisia vastuullisuustoimia yrityksen on tehtävä, jotta yrityksen toimintaohje toteutuisi.
The study themes are responsible business in apparel industry, corporate values (company's Code of Conduct), organization of production in local and global level, advantages and challenges of both local and global production, social management, consumption, production and value chain, social innovation as well as product marketing. Research defines practices of corporate social responsibility and how it is involved in fashion designer’s work. The research data includes interviews with three designers each representing a different type of clothing companies to show how companies of different sizes have to deal with sustainability issues. Local or global production including subcontractors primarily determine responsibility issues and activities. The organization of production is significantly affected by state level, legislation and cultural differences which also affect what kind of solidarity actions a company must take to accomplish Code of Conduct.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]