Onko värillä ja muodolla väliä?: Värin ja muodon vaikutus videopelihahmon luonteen ja roolin kokemiseen
Haapamäki, Laura (2016)
Haapamäki, Laura
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606201236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606201236
Tiivistelmä
Tutkielmassani käsittelen värin ja muodon merkitystä siihen, miten pelaaja
kokee videopelihahmon luonteen ja roolin. Tavoitteenani on selvittää, miten
väri ja muoto viestivät tässä rajatussa kontekstissa, ja mitä merkityksiä niillä
on. Toivon, että tutkielmastani on apua videopelihahmojen suunnittelusta
kiinnostuneille henkilöille.
Piirsin tutkielmaani varten kuvitteellisia videopelihahmoja. Hahmoja oli
yhteensä 96 kappaletta, ja ne edustivat kahdeksaa väriä ja kuutta muotoa
sekä nais- että mieshahmoina. Haastattelin sen jälkeen 32 suomalaista videopeliharrastajaa internet-lomakkeen avulla saadakseni selville, miten he
tulkitsivat piirtämäni hahmot. Analysoin haastattelussa saamiani vastauksia
väri ja muoto kerrallaan. Etsin eri vastaajien vastauksista yhteneväisyyksiä,
joista pystyin päättelemään, millaiset roolit ja luonteenpiirteet ovat tyypillisiä
minkäkin värisille ja muotoisille hahmoille. Vertasin saamiani tuloksia sekä
taiteilijoiden että tutkijoiden aiempiin teorioihin. Osa tuloksista vastasi hyvin
aiempaa tutkimusta, mutta osa oli yllättäviä.
Haastattelun tuloksista päättelin esimerkiksi, että kannallaan seisovan kolmion
muotoinen hahmo tulkitaan usein päähenkilöksi, mutta pyöreää hahmoa
ei koskaan. Kaikkein pahantahtoisimpia muotoja olivat vinoneliö ja kärjellään
seisova kolmio. Mustat hahmot ovat analyysini perusteella ystävällisiä ja päähenkilön
puolella. Valkoiset hahmot sen sijaan ovat pahantahtoisia. Sininen
hahmo on vastausten perusteella usein viisas.
kokee videopelihahmon luonteen ja roolin. Tavoitteenani on selvittää, miten
väri ja muoto viestivät tässä rajatussa kontekstissa, ja mitä merkityksiä niillä
on. Toivon, että tutkielmastani on apua videopelihahmojen suunnittelusta
kiinnostuneille henkilöille.
Piirsin tutkielmaani varten kuvitteellisia videopelihahmoja. Hahmoja oli
yhteensä 96 kappaletta, ja ne edustivat kahdeksaa väriä ja kuutta muotoa
sekä nais- että mieshahmoina. Haastattelin sen jälkeen 32 suomalaista videopeliharrastajaa internet-lomakkeen avulla saadakseni selville, miten he
tulkitsivat piirtämäni hahmot. Analysoin haastattelussa saamiani vastauksia
väri ja muoto kerrallaan. Etsin eri vastaajien vastauksista yhteneväisyyksiä,
joista pystyin päättelemään, millaiset roolit ja luonteenpiirteet ovat tyypillisiä
minkäkin värisille ja muotoisille hahmoille. Vertasin saamiani tuloksia sekä
taiteilijoiden että tutkijoiden aiempiin teorioihin. Osa tuloksista vastasi hyvin
aiempaa tutkimusta, mutta osa oli yllättäviä.
Haastattelun tuloksista päättelin esimerkiksi, että kannallaan seisovan kolmion
muotoinen hahmo tulkitaan usein päähenkilöksi, mutta pyöreää hahmoa
ei koskaan. Kaikkein pahantahtoisimpia muotoja olivat vinoneliö ja kärjellään
seisova kolmio. Mustat hahmot ovat analyysini perusteella ystävällisiä ja päähenkilön
puolella. Valkoiset hahmot sen sijaan ovat pahantahtoisia. Sininen
hahmo on vastausten perusteella usein viisas.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]