Viesti valokuvassa: Muotivalokuva emootion ja mielikuvien luojana
Enbuska, Katariina (2016)
Enbuska, Katariina
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606201239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606201239
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella muotivalokuvaa emootion ja mielikuvien luojana
sekä muodin markkinointiviestinnän välineenä. Muotivalokuvassa on neljä elementtiä; malli, vaate,
poseeraus ja ympäristö (rekvisiitta). Emootiota ja mielikuvia synnytettäessä näitä elementtejä voidaan
käyttää joko yhtä kerrallaan tai kaikkia yhtäaikaisesti riippuen muotivalokuvan tarkoituksesta ja
kohderyhmästä. Täysin varmoja ei voida olla siitä, miten katsoja näkee ja kokee viestin muotivalokuvassa, sillä jokainen ihminen on yksilö, ja tunteet sekä mielikuvat syntyvät kullekin yksilöllisesti. On kuitenkin tehty tutkimuksia siitä, kuinka esteettinen objekti eli tutkimuksessani muotivalokuva voi synnyttää katsojalle esteettisen kokemuksen ja esteettisen emootion. Emootio, joka on esteettisen
kokemuksen tuotosta, linkittyy olennaisesti ihmiselle muodostuviin mielikuviin, sillä mielikuvat ovat aina tunnepohjaisia. Tutkimuksessani olen peilannut muotivalokuvan elementtejä esteettisen kokemuksen ja mielikuvien kautta. Tunteiden ja mielikuvien synnyttäminen muotivalokuvan avulla on tärkeää muodin markkinointiviestinnässä. Kohderyhmällä on suuri merkitys ja jokaiselle kohderyhmälle kätketään muotivalokuvaan aina sille kohderyhmälle tarkoitettu viesti.
Käsittelen muotivalokuvaa estetiikan, emootion, mielikuvien sekä muodin markkinointiviestinnän käsitteiden kautta ja peilaan tätä teoreettista tietoa muuhun tutkimusaineistooni. Kerään laadullisen tutkimuksen aineiston tekemällä teemahaastatteluita kuudelle eri alan asiantuntijalle. Haastateltavat ovat ammattilaisia muotivalokuvauksen, vaatetussuunnittelun ja psykologian
aloilla. Litteroin haastateltavien vastaukset ja analysoin niitä sisällön analyysillä. Analyysini on teoriaohjaavaa; yhdistän haastatteluaineistoa teoreettisessa viitekehyksessä esiintyvään tietoon.
sekä muodin markkinointiviestinnän välineenä. Muotivalokuvassa on neljä elementtiä; malli, vaate,
poseeraus ja ympäristö (rekvisiitta). Emootiota ja mielikuvia synnytettäessä näitä elementtejä voidaan
käyttää joko yhtä kerrallaan tai kaikkia yhtäaikaisesti riippuen muotivalokuvan tarkoituksesta ja
kohderyhmästä. Täysin varmoja ei voida olla siitä, miten katsoja näkee ja kokee viestin muotivalokuvassa, sillä jokainen ihminen on yksilö, ja tunteet sekä mielikuvat syntyvät kullekin yksilöllisesti. On kuitenkin tehty tutkimuksia siitä, kuinka esteettinen objekti eli tutkimuksessani muotivalokuva voi synnyttää katsojalle esteettisen kokemuksen ja esteettisen emootion. Emootio, joka on esteettisen
kokemuksen tuotosta, linkittyy olennaisesti ihmiselle muodostuviin mielikuviin, sillä mielikuvat ovat aina tunnepohjaisia. Tutkimuksessani olen peilannut muotivalokuvan elementtejä esteettisen kokemuksen ja mielikuvien kautta. Tunteiden ja mielikuvien synnyttäminen muotivalokuvan avulla on tärkeää muodin markkinointiviestinnässä. Kohderyhmällä on suuri merkitys ja jokaiselle kohderyhmälle kätketään muotivalokuvaan aina sille kohderyhmälle tarkoitettu viesti.
Käsittelen muotivalokuvaa estetiikan, emootion, mielikuvien sekä muodin markkinointiviestinnän käsitteiden kautta ja peilaan tätä teoreettista tietoa muuhun tutkimusaineistooni. Kerään laadullisen tutkimuksen aineiston tekemällä teemahaastatteluita kuudelle eri alan asiantuntijalle. Haastateltavat ovat ammattilaisia muotivalokuvauksen, vaatetussuunnittelun ja psykologian
aloilla. Litteroin haastateltavien vastaukset ja analysoin niitä sisällön analyysillä. Analyysini on teoriaohjaavaa; yhdistän haastatteluaineistoa teoreettisessa viitekehyksessä esiintyvään tietoon.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4417]