Informaatiomuotoilu palvelumuotoilussa – case Muurola
Kumpula, Hanna (2016)
Kumpula, Hanna
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606211241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606211241
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman kohteena oli kyselyn käyttö palvelumuotoilussa sekä raporttiin
tuotetun informaation visuaalinen laatu. Tutkimus pohjaa Rovaniemen kaupungin
kanssa toteutettuun Toimiva Muurola -projektiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten hyvin kysely kokonaisuutena tuotti
laadullista tietoa projektissa. Toisena tavoitteena oli kehittää menetelmä informaation
visualisoinnin testaamiseen. Kolmantena tavoitteena oli tutkia projektiraporttiin
luodun informaation visuaalista laatua.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona olivat Toimiva Muurola -
projektissa toteutettu kysely sekä projektiraporttiin itse luotu kuvamateriaali
poislukien valokuvat.
Ensimmäistä tavoitetta varten projektissa toteutettu kysely analysoitiin
kokonaisuutena teoriaan peilaten, onnistumista pohtien sekä vastausanalyysin kautta.
Toiseen tavoitteeseen vastaamiseksi kehitettiin menetelmä ja mittaristo teorian
pohjalta. Kolmas tavoite saavutettiin soveltamalla luotua mittaristoa projektiraportin
kuvamateriaaliin.
Kysely menetelmänä oli perusteltu valinta tavoitellun asiakaskunnan laajuuden
vuoksi. Kyselyn rakenne mahdollisti vastausten analysoinnin tavalla, joka paljasti
rakenteita. Kyselyn toteutuminen epäonnistui suuren vastauskadon vuoksi, mutta
tuotti arvokasta tietoa tavoitettavuudesta.
Teorian pohjalta luotu mittaristo suunniteltiin helposti käyttöön otettavaksi ja
joustavaksi. Se pyrkii visualisoinnin kattavaan tarkasteluun. Projektiraporttiin luotu
visualisointi osoittautui mittariston avulla analysoituna kokonaisuutena melko
hyväksi.
Tutkimuksessa luotua menetelmää suunnittelija voi käyttää tarkistaakseen
visualisointinsa ennen julkistamista. Menetelmä ei sovellu valokuvamateriaalin
analysointiin. This thesis discusses the usage of survey as a tool in service design and the visual
quality of information in a project report. The study is based on Toimiva Muurola
project, which was carried out with the city of Rovaniemi.
The objective of the study was to find out how well the survey as a whole produced
qualitative information in the project. Second objective was to develop a method to
test the quality of visualized information. Third objective was to analyse the visualized
information pf the project report using the developed method.
This study is a qualitative case study, which uses the survey conducted in the Toimiva
Muurola -project and the visualizations created for the project report excluding
photographs.
For the first objective, the conducted survey was analysed as a whole and contrasted
against the theory also the success of the survey was reflected. For the second objective
the testing method was created based on theory. The third objective was met by
applying the developed method on the visualized information in the project report.
The survey was the right tool due to the large amount of customers it tried to reach.
The struture of the survey allowed analysing the results in such a way that the
underlying patterns could be discovered. The survey can be seen as failed due to the
small amount of responses gathered but it still produced valuable information of how
the customers should be contacted.
The developed testing method was designed to be adaptive and easily put into action.
It aims to analyse the visualization comprehensively. The visualizations created for
the Toimiva Muurola -project report proved to be quite good.
The method developed in this study can be used to check one's visualizations before
publishing. The method is not suitable for analysing photographs.
tuotetun informaation visuaalinen laatu. Tutkimus pohjaa Rovaniemen kaupungin
kanssa toteutettuun Toimiva Muurola -projektiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten hyvin kysely kokonaisuutena tuotti
laadullista tietoa projektissa. Toisena tavoitteena oli kehittää menetelmä informaation
visualisoinnin testaamiseen. Kolmantena tavoitteena oli tutkia projektiraporttiin
luodun informaation visuaalista laatua.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka aineistona olivat Toimiva Muurola -
projektissa toteutettu kysely sekä projektiraporttiin itse luotu kuvamateriaali
poislukien valokuvat.
Ensimmäistä tavoitetta varten projektissa toteutettu kysely analysoitiin
kokonaisuutena teoriaan peilaten, onnistumista pohtien sekä vastausanalyysin kautta.
Toiseen tavoitteeseen vastaamiseksi kehitettiin menetelmä ja mittaristo teorian
pohjalta. Kolmas tavoite saavutettiin soveltamalla luotua mittaristoa projektiraportin
kuvamateriaaliin.
Kysely menetelmänä oli perusteltu valinta tavoitellun asiakaskunnan laajuuden
vuoksi. Kyselyn rakenne mahdollisti vastausten analysoinnin tavalla, joka paljasti
rakenteita. Kyselyn toteutuminen epäonnistui suuren vastauskadon vuoksi, mutta
tuotti arvokasta tietoa tavoitettavuudesta.
Teorian pohjalta luotu mittaristo suunniteltiin helposti käyttöön otettavaksi ja
joustavaksi. Se pyrkii visualisoinnin kattavaan tarkasteluun. Projektiraporttiin luotu
visualisointi osoittautui mittariston avulla analysoituna kokonaisuutena melko
hyväksi.
Tutkimuksessa luotua menetelmää suunnittelija voi käyttää tarkistaakseen
visualisointinsa ennen julkistamista. Menetelmä ei sovellu valokuvamateriaalin
analysointiin.
quality of information in a project report. The study is based on Toimiva Muurola
project, which was carried out with the city of Rovaniemi.
The objective of the study was to find out how well the survey as a whole produced
qualitative information in the project. Second objective was to develop a method to
test the quality of visualized information. Third objective was to analyse the visualized
information pf the project report using the developed method.
This study is a qualitative case study, which uses the survey conducted in the Toimiva
Muurola -project and the visualizations created for the project report excluding
photographs.
For the first objective, the conducted survey was analysed as a whole and contrasted
against the theory also the success of the survey was reflected. For the second objective
the testing method was created based on theory. The third objective was met by
applying the developed method on the visualized information in the project report.
The survey was the right tool due to the large amount of customers it tried to reach.
The struture of the survey allowed analysing the results in such a way that the
underlying patterns could be discovered. The survey can be seen as failed due to the
small amount of responses gathered but it still produced valuable information of how
the customers should be contacted.
The developed testing method was designed to be adaptive and easily put into action.
It aims to analyse the visualization comprehensively. The visualizations created for
the Toimiva Muurola -project report proved to be quite good.
The method developed in this study can be used to check one's visualizations before
publishing. The method is not suitable for analysing photographs.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]