Muotoilun rooli uusien tuotteiden ja palvelujen tuotekehityksen alkuvaiheessa
Hautala, Marika (2016)
Hautala, Marika
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606231246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201606231246
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman aiheena on muotoilun rooli uusien tuotteiden ja palvelujen
tuotekehityksen alkuvaiheessa. Tutkielman tutkimusote on tapaustutkimus
pohjautuen autoetnografisesta näkökulmasta tarkasteltavaan
konseptointiprojektiin, ELY-keskuksen asiakkaille tehtyyn kyselyyn sekä
asiantuntijahaastatteluihin. Aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman avulla pyritään selvittämään sitä, milloin muotoilijan olisi hyvä tulla
uuden tuotteen tai palvelun tuotekehitysprojektiin mukaan, ja miten muotoilun
varhainen puuttuminen tuotekehitykseen voisi madaltaa uusien ideoiden kynnystä
löytää markkinoille. Muotoilun mukaantulo uuden tuotteen tai palvelun
alkuvaiheessa voisi olla yksi merkittävä apu työllistävien innovaatioiden
lisääntymiselle.
Muotoilija nähdään usein tarpeellisena vasta ideaa visualisoitaessa sen
tuotteistamisvaiheessa, vaikka muotoilijalla olisi paljon annettavaa heti uuden tuote- tai palveluidean synnyttyä. Tutkielman tavoitteena on etsiä keinoja muotoilijan
asiantuntijuuden, muotoiluajattelun sekä muiden muotoilun työkalujen
integroimiseen laajemmin tuotteen tai palvelun tuotekehitysprosessiin painottaen
sen alkuvaihetta. Integroiminen tapahtuu muotoilujohtamisen ja muotoilustrategian
avulla.
Tutkimustulokset teemoitellaan muotoilun mukaantulon, muotoilun roolin sekä
muotoilun merkityksen mukaan. Ne osoittavat, että muotoiluosaamista tarvitaan heti
tuotekehityksen alkuvaiheessa. Muotoilun käytön hyödyntäminen on tutkimuksen
mukaan edelleen alhaisella tasolla. Muotoilun tärkeimpiä keinoja alkuvaiheen
parantamiseen ovat prototypointi, iterointi sekä käyttäjien kutsuminen mukaan
suunnitteluun primitiivitarpeiden kartoittamiseksi. Onnistunut tuotekehityksen
alkuvaihe takaa varsinaiselle tuotekehitykselle paremmat menestymisen
mahdollisuudet. Muotoilun käyttö heti tuotekehityksen alkuvaiheessa voi kasvattaa
yrityksen tai organisaation liikevaihtoa sekä vahvistaa sen kilpailu- ja
riskinottokykyä. Muotoilijan varhaisen mukaan tulon myötä voivat myös tuotteen tai
palvelun jalostumisedellytykset, tunnettuus ja mahdollisuudet markkinoilla
parantua. The theme of the thesis is the role of design in the fuzzy front end of new products
and services. The research method of the thesis is a case study which is based on
the concept seen from the autoetnographic point of view, on ELY-keskus client
surveys as well as on expert interviews. The material is analyzed from content
analysis viewpoint. The thesis aims to study, when it would be the right moment
for designers to enter the development project of a new product or service and how
important designer ́s early participation in the development project is for getting
new ideas on the market. The involvement of design in the fuzzy front end of a new
product development could be a significant factor to increase a quantity of such
innovations which would create new jobs.
Designers often enters the development project when the idea is visualized on the
productization stage, although they would have a lot to give as soon as a new
product or service idea is born. The aim of the thesis is to search for the ways of
the professional design expertise, design thinking as well as the integration of
some other design tools of product or service development process with emphasis
at an initial stage of development. Design management and design strategy have
a major role in the integration.
The results of the study are grouped in themes according to the timing of design,
the role of design and the significance of design. They show that the design skills
are needed directly in the front end of new product development. According to the
survey the use of design is still at a low level. The most important ways to use
design to improve the front end of product development are prototyping, iteration
and inviting users to the project in order to survey some primal needs. Successful
front end of new product development gives the proper product development better
prospects of success. The use of design at the initial phase of product development
can increase the turnover of a company or an organization as well as strengthen
competitiveness and risk taking ability. It can also improve the reputation and the
refinement conditions of a product or service as well as the market potential.
tuotekehityksen alkuvaiheessa. Tutkielman tutkimusote on tapaustutkimus
pohjautuen autoetnografisesta näkökulmasta tarkasteltavaan
konseptointiprojektiin, ELY-keskuksen asiakkaille tehtyyn kyselyyn sekä
asiantuntijahaastatteluihin. Aineistoa analysoidaan sisällönanalyysin avulla.
Tutkielman avulla pyritään selvittämään sitä, milloin muotoilijan olisi hyvä tulla
uuden tuotteen tai palvelun tuotekehitysprojektiin mukaan, ja miten muotoilun
varhainen puuttuminen tuotekehitykseen voisi madaltaa uusien ideoiden kynnystä
löytää markkinoille. Muotoilun mukaantulo uuden tuotteen tai palvelun
alkuvaiheessa voisi olla yksi merkittävä apu työllistävien innovaatioiden
lisääntymiselle.
Muotoilija nähdään usein tarpeellisena vasta ideaa visualisoitaessa sen
tuotteistamisvaiheessa, vaikka muotoilijalla olisi paljon annettavaa heti uuden tuote- tai palveluidean synnyttyä. Tutkielman tavoitteena on etsiä keinoja muotoilijan
asiantuntijuuden, muotoiluajattelun sekä muiden muotoilun työkalujen
integroimiseen laajemmin tuotteen tai palvelun tuotekehitysprosessiin painottaen
sen alkuvaihetta. Integroiminen tapahtuu muotoilujohtamisen ja muotoilustrategian
avulla.
Tutkimustulokset teemoitellaan muotoilun mukaantulon, muotoilun roolin sekä
muotoilun merkityksen mukaan. Ne osoittavat, että muotoiluosaamista tarvitaan heti
tuotekehityksen alkuvaiheessa. Muotoilun käytön hyödyntäminen on tutkimuksen
mukaan edelleen alhaisella tasolla. Muotoilun tärkeimpiä keinoja alkuvaiheen
parantamiseen ovat prototypointi, iterointi sekä käyttäjien kutsuminen mukaan
suunnitteluun primitiivitarpeiden kartoittamiseksi. Onnistunut tuotekehityksen
alkuvaihe takaa varsinaiselle tuotekehitykselle paremmat menestymisen
mahdollisuudet. Muotoilun käyttö heti tuotekehityksen alkuvaiheessa voi kasvattaa
yrityksen tai organisaation liikevaihtoa sekä vahvistaa sen kilpailu- ja
riskinottokykyä. Muotoilijan varhaisen mukaan tulon myötä voivat myös tuotteen tai
palvelun jalostumisedellytykset, tunnettuus ja mahdollisuudet markkinoilla
parantua.
and services. The research method of the thesis is a case study which is based on
the concept seen from the autoetnographic point of view, on ELY-keskus client
surveys as well as on expert interviews. The material is analyzed from content
analysis viewpoint. The thesis aims to study, when it would be the right moment
for designers to enter the development project of a new product or service and how
important designer ́s early participation in the development project is for getting
new ideas on the market. The involvement of design in the fuzzy front end of a new
product development could be a significant factor to increase a quantity of such
innovations which would create new jobs.
Designers often enters the development project when the idea is visualized on the
productization stage, although they would have a lot to give as soon as a new
product or service idea is born. The aim of the thesis is to search for the ways of
the professional design expertise, design thinking as well as the integration of
some other design tools of product or service development process with emphasis
at an initial stage of development. Design management and design strategy have
a major role in the integration.
The results of the study are grouped in themes according to the timing of design,
the role of design and the significance of design. They show that the design skills
are needed directly in the front end of new product development. According to the
survey the use of design is still at a low level. The most important ways to use
design to improve the front end of product development are prototyping, iteration
and inviting users to the project in order to survey some primal needs. Successful
front end of new product development gives the proper product development better
prospects of success. The use of design at the initial phase of product development
can increase the turnover of a company or an organization as well as strengthen
competitiveness and risk taking ability. It can also improve the reputation and the
refinement conditions of a product or service as well as the market potential.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]